Vickers Viscount
Ilustracja
Vickers Viscount z Ansett-ANA w Adelaide na początku 1960.
Dane podstawowe
Państwo

 Wielka Brytania

Producent

Vickers

Typ

samolot pasażerski

Załoga

2

Historia
Data oblotu

16 lipca 1948

Lata produkcji

1946-1964

Wycofanie ze służby

w użytkowaniu

Liczba egz.

445

Dane techniczne
Napęd

4 × Rolls-Royce Dart RDa.7/1 Mk 525 turboprop

Moc

4 x 1,566 kW

Wymiary
Rozpiętość

28.56 m

Długość

26.11 m

Wysokość

8.15 m

Powierzchnia nośna

89 m²

Masa
Startowa

32,786 kg

Osiągi
Prędkość maks.

566 km/h

Pułap

7,620 m

Zasięg

2,790 km

Dane operacyjne
Liczba miejsc
75

Vickers Viscountbrytyjski samolot pasażerski firmy Vickers.

Historia

Prototyp został oblatany 16 lipca 1948 r., był to wówczas pierwszy samolot pasażerski z napędem turbośmigłowym. W późniejszych latach opracowano wersje rozwojowe maszyny oznaczone jako 700, 700D, 770D, 771D, 800 i 810[1]. Był produkowany w latach 1948-1964. Na pokład mógł zabrać do 75 pasażerów. PLL LOT zakupiły w listopadzie 1962 roku 3 maszyny tej serii. Zarejestrowano je pod znakami SP-LVA, SP-LVB i SP-LVC[2].

Katastrofy

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze z udziałem samolotu Vickers Viscount.

Galeria

Przypisy

  1. Samoloty niezapomniane modele 2013 ↓, s. 112.
  2. Mikulski, Glass 1980 ↓, s. 426.
  3. Po tragicznej katastrofie "Viscounta" na Okęciu: Ustalono już listę ofiar katastrofy. „Dziennik Bałtycki”. XVIII (302), s. 1-2, 1962-12-21. Gdańsk. [dostęp 2023-06-13]. 

Bibliografia

  • Mieczysław Mikulski, Andrzej Glass: Polski transport lotniczy 1918-1978. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1980. OCLC 491063540.
  • Samoloty niezapomniane modele. Warszawa: Grupa Wydawn. Foksal, 2013. ISBN 978-83-280-0077-3. OCLC 881384238.

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się