PCX
Rozszerzenia pliku

.pcx

Typ MIME

image/x-pcx

Typ

Grafika rastrowa

PCXformat przechowywania i kompresji grafik, używający algorytmu kompresji bezstratnej RLE.

PCX był oryginalnie formatem przeznaczonym do indeksowanych palet kolorów, choć został też przystosowany do koloru 24-bitowego. Był dość popularny we wczesnych latach DOS i Windows, lecz współcześnie jest już rzadki, zastąpiony przez formaty oferujące lepszą kompresję i dodatkowe możliwości – GIF i PNG.

Algorytm kompresji obrazków z 8-bitowym kolorem

Dekompresja jest prosta – każdy bajt z przedziału 0x00 do 0xc0 koduje pojedynczy piksel o danej wartości. Bajty z przedziału 0xc1 do 0xff oznaczają, że kolejne odpowiednio 1 do 63 pikseli ma ten sam kolor, którego wartość jest zawarta w następnym bajcie. Kolory 0xc1 do 0xff są kodowane jako 0xc1 KOLOR.

Ponieważ kolory 0x00 do 0xc0 kompresują się lepiej niż 0xc1 do 0xff, dobra kolejność kolorów w palecie jest ważna. Zazwyczaj, choć nie zawsze, wystarczy umieścić częściej używane kolory w pozycjach 0x00 do 0xc0, a rzadziej używane w pozycjach 0xc1 do 0xff. W pełni optymalny algorytm sortuje kolory na podstawie ilości wystąpień ich ciągów o długości 1+63 ⋅ N dla N całkowitych nieujemnych, bowiem tylko takie ciągi można zapisać bez używania prefiksów.

Algorytm kompresji jest bardzo szybki i zabiera bardzo mało pamięci, jednak jest mało wydajny, w szczególności na obrazkach innych niż wygenerowane komputerowo.

Obrazki 24-bitowe kompresuje się, stosując podany algorytm do każdego kanału osobno.

Zobacz też


Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się