Enter Air
Enter Air Spółka Akcyjna
Ilustracja
IATA
E4
ICAO
ENT
Znak
ENTER AIR
Historia
Data założenia

15 października 2009

Rozpoczęcie działalności

25 kwietnia 2010

Lokalizacja
Państwo

 Polska

Baza

Warszawa-Chopin
Katowice-Pyrzowice
Poznań-Ławica
Wrocław-Strachowice
Gdańsk Rębiechowo

Flota
Liczba samolotów

26

Przedsiębiorstwo
Siedziba

ul. Komitetu Obrony Robotników 74
02-146 Warszawa

Członkowie zarządu
  • Grzegorz Polaniecki
  • Marcin Kubrak
  • Andrzej Kobielski
Kapitał zakładowy

17,544 mln

Strona internetowa
Siedziba spółki przy ul. Komitetu Obrony Robotników 74 w Warszawie
Wnętrze Boeinga 737-400 SP-ENF linii Enter Air
Boeing 737-800, SP-ENW

Enter Air (kod linii ICAO: ENT) – polska, czarterowa linia lotnicza utworzona 15 października 2009[1]. Działalność rozpoczęła 25 kwietnia 2010. Posiada pięć stałych baz operacyjnych w Polsce, w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu oraz Gdańsku. Dodatkowo ma dwie stałe, zagraniczne bazy w Paryżu i Zurychu, a także sezonowe bazy operacyjne m.in. w Manchesterze, Pradze, Londynie i Tel-Awiwie. Linia Enter Air współpracuje z największymi biurami podróży w Polsce, takimi jak: Rainbow Tours, TUI, Itaka, czy Coral Travel. Realizuje również połączenia na trasach spoza Polski dla zagranicznych biur podróży, co stanowi ponad jedną trzecią jej przychodów. Grupa lata łącznie do ponad 30 krajów i wykonuje przewozy do ponad 250 portów lotniczych[2]. Od roku 2021 Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce[3].

Historia

Enter Air utworzyli Marcin Kubrak (39,1% udziałów), Grzegorz Polaniecki (13,2% udziałów), Mariusz Olechno i Andrzej Kobielski, którzy poznali się w czasie pracy w Centralwings i zasiadają w zarządzie firmy. Pomysłodawcą spółki był Grzegorz Polaniecki. Enter Air powstał w wyniku przejęcia upadłej polskiej spółki słowackich linii Seagle Air[4].

Spółka została utworzona 15 października 2009, a swój pierwszy sezon rozpoczęła w kwietniu 2010 r. Powstaniu nowej linii lotniczej sprzyjała dobra, na tle Europy, kondycja polskiej gospodarki i przede wszystkim kondycja polskiego rynku czarterowego, który mimo kryzysu na świecie rósł o ponad 5% rok do roku.

Rejs inauguracyjny odbył się 25 kwietnia 2010 z lotniska Chopina w Warszawie na nowe lotnisko Enfidha, między Susą, a Tunisem w Tunezji. W sezonie zimowym 2011/2012 Enter Air rozpoczął swoje pierwsze regularne rejsy na Sri Lankę oraz do Bangkoku. W pierwszym okresie linia korzystała z dwóch samolotów typu B737-400, następnymi egzemplarzami były B737-800.

16 grudnia 2011 Enter Air przewiózł milionowego pasażera. 16 listopada 2011 na Gali Awionetka w Hotelu Marriott w Warszawie, Enter Air został wyróżniony jako Najlepsza Linia Lotnicza Roku 2011 za zbudowanie silnej linii lotniczej zarejestrowanej w Polsce[5].

19 czerwca 2015 linie ogłosiły wejście na warszawską giełdę w celu pozyskania środków na zakup nowych samolotów. Tego samego dnia przewoźnik zamówił 4 samoloty (2× Boeing 737-800NG oraz 2× Boeing 737-8 MAX). Ostatecznie debiut grupy kapitałowej Enter Air na GPW nastąpił 14 grudnia 2015. Dochód ze sprzedaży akcji przewoźnik przeznaczył na nowe samoloty. W 2016 r. spółka zaczęła wprowadzać do ruchu zamówione 18 sztuk Boeingów 737-800[4].

W 2019 r. Enter Air nabył za 2 mln USD 49% udziałów w szwajcarskiej linii lotniczej Germania Flug AG, planując budowę nowej marki „Chair”[6].


Kierunki lotów

Enter Air wykonuje połączenia do następujących portów lotniczych (stan z 11 listopada 2011[7]):

Flota

Typ Liczba Zamówione/Planowane Maks. liczba pasażerów Uwagi
Boeing 737-800 21 1 189
Boeing 737 MAX 8 5 0 189
Razem 26[8] 1


Boeing 737 MAX 8 SP-EXA w Katowicach

Flota przewoźnika liczyła w 2023 roku 30 samolotów, razem z wypożyczonymi kolejno od AirExplore i Electra Airways 1 Boeingiem 737-800 i 1 Airbusem a320. Na dzień 20 lipca 2023 roku, średni wiek maszyn linii wynosiła 16,4 lat[9].

Samoloty B737-800 są skonfigurowane na 189 miejsc pasażerskich w jednej klasie. W okresie lipiec-październik 2012 r. wszystkie maszyny zostały zaopatrzone w fotele Recaro 3520 odkupione od Lufthansy[potrzebny przypis].

Boeingi 737-800 Enter Air mają zasięg wystarczający by operować z jednym międzylądowaniem do portów na Dalekim Wschodzie (Kolombo, Phuket, Bangkok) i do Afryki środkowej (Mombasa). Maszyny SP-ENZ i SP-ENX zostały w październiku 2012 r. wyposażone w winglety[potrzebny przypis]. Ostatnim samolotem starszej generacji Boeing 737-400 był samolot o znakach rejestracyjnych SP-ENI, który zakończył służbę u przewoźnika w październiku 2017 r.[10]

Pod koniec 2018 r. zakupiono dwa samoloty Boeing 737 MAX, które po kilku miesiącach (w marcu 2019 r.) po dwóch katastrofach tego modelu linie zmuszone były zawiesić na czas nieokreślony z polecenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego. Samoloty te wróciły do służby w marcu 2021. Enter Air operuje pięcioma Boeingami 737 MAX.[11]

Przypisy

  1. Grupa Kapitałowa Enter Air SA, Sprawozdanie zarządu z działalności. Grupa Kapitałowa Enter Air SA za okres od 1 stycznia 2019 do 30 czerwca 2019 roku, 30 września 2019.
  2. Template, O Enter Air | [online], ir.enterair.pl [dostęp 2021-11-11] (pol.).
  3. Enter Air: Stopniowy powrót do normalności, dlapilota.pl [dostęp 2023-05-04].
  4. a b Bogdan Możdżyński, Najpopularniejsze linie czarterowe w Polsce. Kto zagrozi Enter Air? [online], 17 maja 2017 [dostęp 2017-05-29].
  5. Enter Air Najlepszą Linią Lotniczą Roku! [online] [dostęp 2012-01-17] [zarchiwizowane z adresu 2012-03-05].
  6. Nowa linia lotnicza na europejskim niebie. Współwłaścicielem jest polski przewoźnik
  7. Enter Air - Siatka połączeń. Enter Air. [dostęp 2020-05-20]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-05-22)]. (pol.).
  8. Buzz Fleet Details and History [online], www.planespotters.net [dostęp 2024-02-15].
  9. www.planespotters.net - Wiek floty Enter Air. [dostęp 2020-07-10].
  10. Pasazer.com: Enter Air już bez boeingów 737-400 [online], Pasazer.com [dostęp 2018-06-10].
  11. Enter Air Fleet Details and History [online], www.planespotters.net [dostęp 2023-07-20].

Linki zewnętrzne

  • Oficjalna strona internetowa (pol. • ang. • fr. • cz.)

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się