British Airways
British Airways plc
Ilustracja
Boeing 747-436 w barwach British Airways
IATA
BA
ICAO
BAW
Znak
SPEEDBIRD
Historia
Data założenia

31 marca 1924 (jako Imperial Airways)[1]

Rozpoczęcie działalności

1974 przez połączenie British Overseas Airways Corporation i British European Airways

Lokalizacja
Państwo

 Wielka Brytania

Baza

Port lotniczy Londyn-Heathrow

Węzeł

Port lotniczy Londyn-Gatwick

Kooperacja
Program lojalnościowy

Executive Club Premier

Sojusz

Oneworld

Powiązania

International Airlines Group

Flota
Liczba samolotów

269 (+31 zamówionych)

Liczba tras

169

Przedsiębiorstwo
Siedziba

Harmondsworth, Wielka Brytania

Członkowie zarządu

Keith Williams (CEO)
Sir Martin Broughton (Chairman)

Slogan

To Fly. To Serve.

Skytrax

4/5 gwiazdek

Strona internetowa
Waterside – siedziba główna firmy British Airways

British Airways (kod linii IATA: BA, kod linii ICAO: BAW) – brytyjskie towarzystwo lotnicze.

BA odbywa loty do portów lotniczych w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej, Azji Południowo-Wschodniej, Afryce, Australii oraz na Karaibach i Bliskim Wschodzie.

Przedsiębiorstwo powstało w 1974 z połączenia państwowych towarzystw lotniczych British Overseas Airways Corporation (BOAC) i British European Airways (BEA), korzeniami sięga powstałych w 1924 Imperial Airways. W 1987 za rządów Margaret Thatcher zostało sprywatyzowane i zaczęło być notowane na londyńskiej oraz nowojorskiej giełdzie (oferta publiczna na NYSE z 11 lutego).

Siedzibą British Airways[2] jest Londyn, a macierzystym lotniskiem Heathrow. Flota BA to blisko 300 samolotów.

12 listopada 2009 zarząd British Airways oraz Iberia Airlines zawarły wstępne porozumienie o połączeniu linii lotniczych i utworzeniu International Airlines Group.

B747 G-CIVP British Airways w barwach sojuszu Oneworld
Boeing 777-336(ER) linii British Airways podchodzący do lądowania na lotnisku Heathrow w Londynie

W dniu 8 kwietnia 2010 r. British Airways ogłosiły fuzję z Iberią w celu utworzenia International Airlines Group.

Historia

  • 1924 – z połączenia czterech brytyjskich linii lotniczych (Instone Airline, Handley Page Transport, Daimler Airways i British Marine Air Navigation) powstaje Imperial Airways
  • 1935 – współpraca z British Airways Ltd. (angielska linia lotnicza z lat 1935-1939)
  • 1939 – połączenie Imperial Airways z British Airways Ltd., i ich nacjonalizacja pod nazwą British Overseas Airways Corporation (BOAC)
  • 1946 – założenie British South American Airways (BSAA) i British European Airways (BEA)
  • 1949 – integracja z BSAA
  • 1972 – połączenie BOAC i BEA pod obecną nazwą British Airways
  • 1987 – prywatyzacja linii
  • 1988 – przejęcie British Caledonian Airways
  • 1992 – założenie Deutsche British Airways
  • 1993 – zakupienie Brymon Airways
  • 1995 – założenie British Asia Airways
  • 2002 – Brymon Airways zostaje przemianowane na British Airways Cityexpress
  • 2006 – British Airways Cityexpress zmienia nazwę na British Airways Connect, a Deutsche British Airways zostają sprzedane firmie Air Berlin
  • 2007 – British Airways Connect przechodzi pod zarząd linii Flybe
  • 2008 – terminal pasażerski nr.5 na Heathrow zostaje przekazany wyłącznemu użytkowaniu przez British Airways, a przewoźnik zakłada wraz z Iberia Airlines linie OpenSkies
  • 2010 – utworzenie wraz z Iberią International Airlines Group

Operacja berlińska

Na mocy decyzji sojuszników, British European Airways (1946-1974) utrzymywały sieć rozkładowych lotów o dużej częstotliwości pomiędzy Zachodnimi Niemcami a Berlinem Zachodnim.

Połączenia codeshare

British Airways ma codeshare z następującymi liniami:

Flota

Flota linii lotniczych British Airways (stan na grudzień 2022)[3]
Typ Liczba Zamówione Liczba pasażerów
(First/ Club World/
World Traveller Plus/
World Traveller).
Węzeł
Airbus A319-100 30 143 (0/0/0/143)

144 (0/0/0/144)

LHR,LGW
Airbus A320-200 67 162 (0/0/0/162)
162 (0/0/40/122)
LHR,LGW
Airbus A320neo 17 5 180 (0/0/0/180)
Airbus A321-200 18 218 (0/0/0/218) LHR
Airbus A321neo 10 5 220 (0/0/0/220)
Airbus A350-1000 13 5 331 (0/56/56/219) LHR
Airbus A380-800 12 469 (14/97/55/303) LHR
Boeing 777-200ER 43 224 (14/48/40/122)
275 (0/48/24/203)
7 LGW
36 LHR
Boeing 777-300ER 16 299 (14/56/44/185) LHR
Boeing 777-9 18 321 (8/65/46/206) Pierwsze dostawy planowane w 2026 roku
Boeing 787-8 12 214 (35/25/154) LHR
Boeing 787-9 18 216 (8/42/39/127)

LHR

Boeing 787-10 4 8 256 (8/48/35/165)
Razem 269 41

Flota w średnim wieku ok. 14 lat.[4]

Wypadki i incydenty

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze linii British Airways.

Przypisy

  1. L. Könemann, A. Fecker The Complete Book Of Flight. Facts, Figures and The Story of Airports, Airlines and Aircraft, Parragon 2010, s. 174, ISBN 978-1-4454-0442-4.
  2. <Strona British Airways w portalu biletowym Tickets.pl>https://tickets.pl/avia/airline/BA </Strona British Airways w portalu biletowym Tickets.pl>
  3. https://www.planespotters.net/airline/British-Airways
  4. British Airways Fleet Details and History [online], planespotters.net [dostęp 2022-12-28].

Bibliografia

  • L. Könemann, A. Fecker: The Complete Book Of Flight. Facts, Figures and The Story of Airports, Airlines and Aircraft, Parragon 2010, ISBN 978-1-4454-0442-4.

Linki zewnętrzne

  • https://web.archive.org/web/20150725140235/http://www.planespotters.net/Airline/British-Airways

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się