American Airlines, Inc.
ilustracja
IATA
AA
ICAO
AAL
Znak
AMERICAN
Historia
Data założenia

15 kwietnia 1926
(jako American Airways)

Rozpoczęcie działalności

25 czerwca 1936

Lokalizacja
Państwo

 Stany Zjednoczone

Węzeł

Charlotte
Chicago–O’Hare
Dallas–Fort Worth
Filadelfia
Los Angeles
Miami
Nowy Jork–JFK
Nowy Jork–LaGuardia
Phoenix–Sky Harbor
Waszyngton–Reagan

Kooperacja
Program lojalnościowy

AAdvantage

Sojusz

Oneworld

Powiązania

American Eagle Airlines

Flota
Liczba samolotów

871

Liczba tras

350

Przedsiębiorstwo
Siedziba

Fort Worth, Teksas

Członkowie zarządu

Doug Parker
Robert Isom
Elise Eberwein
Stephen Johnson
Derek Kerr
Maya Leibman

Udziałowcy

American Airlines Group

Slogan

The new American is arriving

Strona internetowa
Boeing 777-200ER w nowym malowaniu na lotnisku we Frankfurcie
Boeing 787-9 "Dreamliner" startujący z lotniska w Los Angeles
Airbus A320-200 na lotnisku Las Vegas-McCarran
Embraer ERJ-190-100 w nowym malowaniu

American Airlines – amerykańskie linie lotnicze, jedna z trzech nadal istniejących „wielkich” amerykańskich linii (obok Delta i United), założonych przed deregulacją branży w 1978 roku.

Działalność

Spółka została założona w 1930. Jej główna siedziba znajduje się w Fort Worth w Teksasie.

American od 2015 roku są największą linią w USA pod względem floty i ruchu pasażerskiego. Linia jest członkiem sojuszu lotniczego Oneworld.

20 lipca 2011 AMR ogłosiło największe w historii branży zamówienie na 460 samolotów wąskokadłubowych, w tym 260 Airbusów A320 i 200 Boeingów 737[1][2]. 11 grudnia 2011 American jako pierwsza w Stanach Zjednoczonych linia odebrała Boeinga 777-300ER. Większość samolotów AA jest pozyskiwana za pośrednictwem przedsiębiorstw leasingowych[3].

W dniu 29 listopada 2011 roku AMR Corporation będąca właścicielem American Airlines, zgłosiła do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości linii lotniczych. Wniosek został złożony na podstawie artykułu 11 amerykańskiego prawa upadłościowego. Oznacza to, że linie lotnicze zostaną poddane restrukturyzacji i będą mogły normalnie funkcjonować. Ogłoszenie upadłości nie oznacza likwidacji przewoźnika, a jedynie ochronę przed wierzycielami, redukcję zadłużenia i restrukturyzację. Zarząd AMR Corporation zapewnił, że podczas procedury upadłościowej American Airlines będą funkcjonować normalnie[4].

17 stycznia 2013 AA zaprezentowały nowe logo i malowanie swoich samolotów, dotychczasowe było używane od 1968 roku[5]. W styczniu 2013 AMR złożyło zamówienie na 143 samoloty Boeinga: 100 737 MAX, jednego 777-300ER i 42 787-8.

14 lutego 2013 AMR poinformowało o planach połączenia American Airlines z US Airways pod nazwą American Airlines. Fuzja wymagała zgody zarządów obu przedsiębiorstw, sądu prowadzącego upadłość AA, urzędu antytrustowego Departamentu Sprawiedliwości USA i FAA[6]. 27 marca sąd zezwolił na fuzję[7]. Zgodę Departamentu Sprawiedliwości uzyskano 12 listopada[8]. 9 grudnia 2013 AA zakończyły sprawę o bankructwo i zrealizowały fuzję[9]. 31 stycznia 2014 do służby w barwach American wszedł pierwszy Airbus należący do US Airways[10]. Niecały rok później, 17 października 2015 US Airways zostały wcielone do American Airlines.

3 maja 2018 roku przewoźnik podpisał umowę na dostawę 15 Bombardierów CRJ-900 oraz 15 Embraerów 175 z opcją na dostawę kolejnych piętnastu maszyn obu modeli[11].

Skład floty

Stan na marzec 2018. Średni wiek samolotów AA wynosi 10 lat[12][13].

Flota American Airlines
Typ Ilość Zamówiono Pasażerów Uwagi
Airbus A319-100 125 128
Airbus A320-200 48 150
Airbus A321-200 219 187
181
102
Airbus A321neo 100 bd Zastąpią 757-200.
Airbus A330-200 15 258
Airbus A330-300 9 291 Wycofane w 2019
Boeing 737-800 304 160
Boeing 737 MAX 8 7 93 172
Boeing 767-300ER 23 218
209
Boeing 777-200ER 47 260
273
Boeing 777-300ER 20 310
Boeing 787-8 20 22 226 Zastąpią 767-300ER.
Boeing 787-9 15 32 285 Zastąpią A330-300 i część 777-200ER.
Embraer 190 20 99 Wycofane w 2019
McDonnell Douglas MD-82 10 140 Wycofane w 2019
McDonnell Douglas MD-83 35 140 Wycofane w 2019
Razem: 951 247

Wypadki

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze linii American Airlines.

Przypisy

  1. AMR Corporation Announces Largest Aircraft Order In History With Boeing And Airbus.. aa.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-07-23)]. aa.com.
  2. American splits Airbus order equally between A319 and A321.
  3. American to lease A319s and A321s. flightglobal.
  4. American Airlines files for bankruptcy | Reuters.
  5. American Airlines unveils first new look since 1968.
  6. American and US Airways to merge.
  7. American-US Airways merger receives court approval. flightglobal.
  8. Justice Dept. Clears Merger of 2 Airlines.
  9. Judge OKs American Airlines-US Airways merger, American’s exit from bankruptcy.. [dostęp 2014-02-02]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-01-30)].
  10. Początek zmiany barw US Airways.
  11. American Airlines orders Bombardier, Embraer regional jets [online], atwonline.com [dostęp 2018-05-07] (ang.).
  12. American Airlines fleet details. airfleets.net.
  13. American Airlines Fleet Details and History. planespotters.net.

Linki zewnętrzne

  • Oficjalna strona American Airlines (ang. • hiszp.)
  • Stan, wiek samolotów American Airlines (ang.)
  • Szczegóły floty American Airlines. planespotters.net. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-02-27)]. (ang.)
  • C.R. Smith Muzeum (ang.)
  • Historyczny rozkład lotów wraz z planami. airchive.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2005-11-24)]. (ang.)
American Airlines Boeing 737-800 w starym malowaniu

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się