Yuka Ebihara
海老原 由佳
Ilustracja
Fot. Piotr Leczkowski, 2018
Data i miejsce urodzenia

22 października 1986
Tokio

Zawód, zajęcie

Artystka baletu

Miejsce zamieszkania

Warszawa

Narodowość

japońska

Edukacja

Dance Academy, Pekin; Iwata Ballet School, Jokohama; Goh Ballet Academy, Vancouver

Stanowisko

Pierwsza tancerka Polskiego Baletu Narodowego

Pracodawca

Teatr Wielki – Opera Narodowa

Rodzice

Hiroaki i Hiromi

Odznaczenia
Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Yuka Ebihara (jap. 海老原 由佳 Ebihara Yuka; ur. 22 października 1986 roku w Tokio) – japońska tancerka warszawskiej sceny baletowej. Od września 2011 roku związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, od września 2013 roku jako pierwsza solistka, a od stycznia 2020 pierwsza tancerka Polskiego Baletu Narodowego.

Kariera artystyczna[1]

Wcześniejsze lata

Naukę tańca rozpoczęła siódmym roku życia w Pekinie, gdzie pracował czasowo jej ojciec, więc przebywała tam z rodziną[2]. Od 1997 roku kontynuowała naukę w Iwata Ballet School w Jokohamie, a od 2005 roku w kanadyjskiej Goh Ballet Academy w Vancouver. Zaraz po jej ukończeniu, w 2008 roku została tam solistką młodzieżowego zespołu Goh Ballet Youth Company[3]. Po roku zaczęła poszukiwać swojego miejsca na scenie baletowej wędrując po świecie. Najpierw związała się z Norweskim Baletem Narodowym[4] w Oslo (2008–2009), występowała gościnnie jako pierwsza solistka z zespołem objazdowym Vienna Festival Ballet(inne języki) w Wielkiej Brytanii (2008), była solistką Compagnie Mezzo Ballet we Francji (2009), tańczyła krótko z Suzanne Farrell Ballet(inne języki) w Stanach Zjednoczonych (2009) i przez dwa sezony była solistką baletu Chorwackiego Teatru Narodowego w Zagrzebiu (2009–2011). Tam dowiedziała się, że w Warszawie poszukują tancerzy w utworzonym niedawno Polskim Balecie Narodowym pod dyrekcją Krzysztofa Pastora.

Yuka Ebihara

W Polsce

W 2011 wystartowała w międzynarodowym przeglądzie (w tzw. audycji) chętnych tancerzy do pracy w Polskim Balecie Narodowym i została przyjęta. Rozpoczynała tu jako tancerka zespołu baletowego, by następnie w krótkim czasie awansować na kolejne szczeble zawodowe. W 2012 była już koryfejką, zaś w 2013 awansowała dwukrotnie – w styczniu na stanowisko solistki, a we wrześniu została pierwszą solistką. Osiągając najwyższą pozycję w strukturze artystycznej zespołu miała już w dorobku kilka czołowych partii w repertuarze Polskiego Baletu Narodowego. W 2014 została uznana za najlepszą tancerkę na polskiej scenie i wyróżniona Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury[5][6]. W krótkim czasie wysunęła się na czoło zespołu, o czym świadczą jej liczne angaże i propozycje ról na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz pochodzące z zewnątrz[1]. Jej taniec wzbudza żywe zainteresowanie publiczności oraz spotyka się z pozytywnymi opiniami krytyków i dziennikarzy[1][7][8][9][10][11].

Jako gwiazda Polskiego Baletu Narodowego tańczyła na scenach USA, Kanady, Rosji, Japonii, Hiszpanii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Czech, Litwy, Łotwy i Mołdawii. Rok 2017 przyniósł jej tytuł najlepszej tancerki klasycznej w Polsce, przypieczętowany ponowną Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury[12][13]. W styczniu 2020 została podniesiona do rangi pierwszej tancerki Polskiego Baletu Narodowego.

Najważniejsze role[14]

Yuka Ebihara (Księżniczka Alix-Odetta) w Jeziorze łabędzim Krzysztofa Pastora (akt wg Lwa Iwanowa)
Yuka Ebihara i Vladimir Yaroshenko w Bolerze Krzysztofa Pastora
Yuka Ebihara (Małgorzata Gautier) i Patryk Walczak (Armand Duval) w Damie kameliowej Johna Neumeiera
Yuka Ebihara (Mlle Gattai) w balecie Casanova w Warszawie Krzysztofa Pastora
Yuka Ebihara (Matylda Krzesińska), Vladimir Yaroshenko (Carewicz Niki) i Robert Bondara (Car Aleksander) w Jeziorze łabędzim Krzysztofa Pastora
Yuka Ebihara i Kristóf Szabó w Świteziance Roberta Bondary
Yuka Ebihara i Paweł Koncewoj w Don Kichocie Alexeia Fadeyecheva wg Mariusa Petipy

Za granicą

  • Giselle – Giselle, choreografia Choo-San Goh (Goh Ballet Youth Company)
  • Wieszczka Cukrowa – Dziadek do orzechów, choreografia Choo-San Goh (Goh Ballet Youth Company)
  • Solistka – Grand pas classique, choreografia Victor Gsovsky (Goh Ballet Youth Company)
  • Odetta-Odylia – Jezioro łabędzie, choreografia Marius Petipa i Lew Iwanow (Vienna Festival Ballet)
  • Swanilda – Coppelia, choreografia Christopher Lee Wright (Vienna Festival Ballet)
  • Wróżka Śmiałości – Śpiąca królewna, choreografia Emily Hufton (Vienna Festival Ballet)
  • Duet – Dark Lines / Red Softness, choreografia Yannis Chevalier (Compagnie Mezzo Ballet)
  • Kitri i Królowa Driad – Don Kichot, choreografia Patrick Armand (Chorwacki Teatr Narodowy)
  • Solistka i Duet – Concerto Barocco, choreografia George Balanchine (Chorwacki Teatr Narodowy)
  • Księżniczka Aurora – Śpiąca królewna, choreografia Derek Dean (Chorwacki Teatr Narodowy)
  • Główna para – Paquita, choreografia Derek Dean (Chorwacki Teatr Narodowy)
  • Wieszczka Cukrowa – Dziadek do orzechów, choreografia Vaslav Orlikowsky (Chorwacki Teatr Narodowy)

Teatr Wielki – Opera Narodowa / Polski Balet Narodowy

  • Gamzatti i Nikija – Bajadera, choreografia Marius Petipa / Natalia Makarowa
  • Nasza Silna i Nasza inna – I przejdą deszcze..., choreografia Krzysztof Pastor
  • Główny Serafin – Sześć skrzydłach aniołów, choreografia Jacek Przybyłowicz
  • Wróżki Jesieni i Wiosny – Kopciuszek, choreografia Frederick Ashton
  • Księżniczka Florina – Śpiąca królewna, choreografia Marius Petipa / Jurij Grigorowicz
  • Duet 3 – Century Rolls, choreografia Ashley Page
  • Duet 2 – Artifact Suite, choreografia William Forsythe
  • Duety 2 i 1 – Moving Rooms, choreografia Krzysztof Pastor
  • Klara – Dziadek do orzechów i król myszy, choreografia Toer van Schayk i Wayne Eagling
  • Syrena – Syn marnotrawny, choreografia George Balanchine
  • Hipolita-Tytania – Sen nocy letniej, choreografia John Neumeier
  • Ozylda – Tristan, choreografia Krzysztof Pastor
  • Solistka i Duet – Concerto Barocco, choreografia George Balanchine
  • Aria 1 – In Light and Shadow, choreografia Krzysztof Pastor
  • Duet – Pocałunki, choreografia Emil Wesołowski
  • Duet 2 – Adagio & Scherzo, choreografia Krzysztof Pastor
  • Kitri-Dulcynea, Tancerka Uliczna i Królowa Driad – Don Kichot, choreografia Marius Petipa, Aleksandr Gorski / Alexei Fadeyechev
  • Julia – Romeo i Julia, choreografia Krzysztof Pastor
  • Mlle GattaiCasanova w Warszawie, choreografia Krzysztof Pastor
  • Katarzyna – Poskromienie złośnicy, choreografia John Cranko
  • Miranda – Burza, choreografia Krzysztof Pastor
  • Solistka 1 i Duet – Chopiniana, choreografia Michaił Fokin
  • Solistka – Chroma, choreografia Wayne McGregor
  • Główna solistka – Bolero, choreografia Krzysztof Pastor
  • Matylda KrzesińskaJezioro łabędzie (z nowym librettem), choreografia Krzysztof Pastor
  • Księżniczka Alix-Odetta[15]Jezioro łabędzie (z nowym librettem), choreografia Krzysztof Pastor
  • Świtezianka – Świtezianka, choreografia Robert Bondara
  • FletNa pięciolinii (Sextuor Tansmana), choreografia Jacek Tyski
  • Solistka – II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego, choreografia Jacek Przybyłowicz
  • Małgorzata GautierDama kameliowa, choreografia John Neumeier[16]
  • Para Naszych – I przejdą deszcze..., choreografia Krzysztof Pastor
  • Solistka – Koncert e-moll Chopina, choreografia Liam Scarlett
  • Odrodzona – Koncert f-moll Chopina, choreografia Krzysztof Pastor
  • Księżniczka Aurora – Śpiąca królewna, choreografia Marius Petipa / Jurij Grigorowicz
  • Solistka – Infra, choreografia Wayne McGregor
  • Medora – Korsarz, choreografia Marius Petipa / Manuel Legris
  • Hrabina Marie LarischMayerling, choreografia Kenneth MacMillan
  • Mary VetseraMayerling, choreografia Kenneth MacMillan
  • Galina – Bieguni-Harnasie, choreografia Izadora Weiss
  • Mina-Elisabeta – Dracula, choreografia Krzysztof Pastor
  • Para 2. – Grosse Fuge Beethovena, choreografia Hans van Manen
  • Główna para – Siódma symfonia Beethovena, choreografia Ted Brandsen

Nagrody[1]

Życie prywatne

Yuka Ebihara jest żoną Carlosa Martína Péreza, hiszpańskiego solisty Polskiego Baletu Narodowego. W 2022 roku przerwała występy na kilka miesięcy i urodziła córeczkę[potrzebny przypis].

Przypisy

  1. a b c d Yuka Ebihara [online], Teatr Wielki Opera Narodowa [dostęp 2017-04-22] (pol.).
  2. taniec POLSKA [pl] – teksty – Za kulisami Polskiego Baletu Narodowego cz. I – Yuka Ebihara w rozmowie z Maciejem Krawcem [online], taniecpolska.pl [dostęp 2017-04-22] (pol.).
  3. Goh Ballet Youth Company Canada | Goh Ballet Academy [online], gohballet.com [dostęp 2017-04-22] (ang.).
  4. The Norwegian National Ballet \ Den Norske Opera & Ballett [online], Operaen.no [dostęp 2017-04-22] (ang.).
  5. http://teatrwielki.pl/teatr/aktualnosci/aktualnosc/n/yuka-ebihara-i-vladimir-yaroshenko-najlepszymi-tancerzami-mijajacego-sezonu.
  6. a b Aktualność [online], Teatr Wielki Opera Narodowa [dostęp 2017-04-22] (pol.).
  7. New York Times (22.11.2012).
  8. Nasz Dziennik (6-7.06.2015).
  9. Gazeta Pomorska (26.10.2015).
  10. Rzeczpospolita (21.05.2017).
  11. Polityka (30.05.2017).
  12. Aktualność [online], Teatr Wielki Opera Narodowa [dostęp 2017-06-27] (pol.).
  13. a b Rafał Ząbek (Mazowiecki Teatr Muzyczny im. J. Kiepury w Warszawie), Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury przyznane [online], mazovia.pl [dostęp 2017-06-26] (pol.).
  14. http://teatrwielki.pl/ludzie/yuka-ebihara/ (tu także wybór recenzji).
  15. Jezioro łabędzie: Teatr Wielki Opera Narodowa [online], teatrwielki.pl [dostęp 2017-11-20] (pol.).
  16. „DAMA KAMELIOWA” PREMIERA: 20/04/2018 [online] [dostęp 2018-04-21] (pol.).
  17. Yuka Ebihara wyróżniona srebrną Gloria Artis [online], teatrwielki.pl [dostęp 2019-06-22] (pol.).

Bibliografia

  • http://teatrwielki.pl/ludzie/yuka-ebihara/
  • http://www.taniecpolska.pl/ludzie/387
  • http://www.taniecpolska.pl/krytyka/386
  • Yuka Ebihara, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby). [dostęp 2021-04-08].
  • http://www.balet.pl/forum_balet/viewtopic.php?t=9451
  • http://www.laviemag.pl/taniec-zycia/
  • https://www.harpersbazaar.pl/kultura/6328/yuka-ebihara-muzyka-mnie-unosi

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się