Wielki Most Seto
{{{alt zdjęcia}}}
Długość całkowita

13 100 m

Państwo

 Japonia

Miejscowość

Kurashiki i Sakaide

Podstawowe dane
Przeszkoda

cieśniny Morza Wewnętrznego

Data budowy

1978-1988

Położenie na mapie Japonii
Mapa konturowa Japonii, na dole po lewej znajduje się punkt z opisem „Wielki Most Seto”
Ziemia34°23′54″N 133°48′36″E/34,398333 133,810000
Strona internetowa

Wielki Most Seto (jap. 瀬戸大橋 Seto Ō-hashi) – system mostów i wiaduktów ponad cieśninami Morza Wewnętrznego (Seto-naikai), o łącznej długości 13,1 km, zbudowany w latach 1978–1988.

Trasa łączy miasto Sakaide na wyspie Sikoku (Shikoku) i miasto Kurashiki na wyspie Honsiu (Honshū). Do budowy, ustawienia pylonów, wykorzystano pięć wysepek Shiwaku (Shiwaku-shotō) usytuowanych pomiędzy brzegami głównych wysp. Mosty mają nazwy własne, najdłuższy z nich, południowy Bisan-Seto ma 1,648 km.

Przejazd Wielkim Mostem Seto jest płatny.

Most został otwarty 10 kwietnia 1988[1]. Głównym materiałem z jakiego został wykonany jest stal. Koszt budowy wyniósł ponad 7 mld USD. Most ma dwa poziomy: dolny dla kolei i górny drogowy. Na poziomie drogowym biegnie autostrada E30 Seto-Chuo Expressway.

Konstrukcja Wielkiego Mostu Seto to m.in.: trzy mosty wiszące, dwa wantowe, jeden most kratownicowy i cztery wiadukty[1]. Południowy most Bisan-Seto (Minami Bisan-Seto Bridge), najdłuższy z wiszących, ma przęsło główne długości 1100 m. Podczas przypływu most jest 65,5 m ponad lustrem wody. Przy jego budowie pracowało ok. 5 tys. robotników, z czego 17 zginęło w trakcie prac[1]. Z racji tego, że jest on w rejonie nękanym przez trzęsienia ziemi, ma specjalną konstrukcję, która potrafi wytrzymać trzęsienie o sile 8,5 stopnia w skali Richtera[1].

Galeria

Przypisy

  1. a b c d Rosemary Burton, Richard Cavendish, Wonders of the World, The Publishing Division of The Automobile Association, 1991

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się