Volkswagen Transportersamochód osobowo-dostawczy klasy średniej produkowany pod niemiecką marką Volkswagen od 1950 roku. Od 2021 roku produkowana jest siódma generacja modelu.

Pierwsza generacja

Volkswagen Transporter I
(T1)
Ilustracja
Volkswagen Transporter I (T1)
Inne nazwy

Volkswagen T1
Volkswagen Samba

Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Listopad 1949

Okres produkcji

1950 – 1967
1950 – 1975 (Brazylia)

Miejsce produkcji

Wolfsburg
Hanower
Brazylia São Bernardo do Campo
Australia Melbourne
Uitenhage

Następca

Volkswagen Transporter II

Dane techniczne
Segment

dostawcze segmentu D
van segmentu D

Typy nadwozia

2 i 3-drzwiowy pickup
5-drzwiowy van
5-drzwiowy minibus

Skrzynia biegów

4-biegowa manualna

Napęd

tylny[1]

Długość

4280 mm

Szerokość

1720 mm

Wysokość

1940 mm

Rozstaw osi

2400 mm

Masa własna

1140 kg[1]

Liczba miejsc

2 - 9

Ładowność

825 - 930 kg

Dane dodatkowe
Pokrewne

Volkswagen Garbus

Konkurencja

DKW Schnellaster
Ford Taunus Transit
FSC Żuk
Renault Estafette
RAF-977
ZSD Nysa

Volkswagen Transporter I (T1) - tył
Volkswagen Transporter I (T1) Pickup

Volkswagen Transporter I został zaprezentowany po raz pierwszy w 1949 roku.

Samochód nosił kod fabryczny T1 i nosił przydomek Bulli. Auto zostało poprzedzone prototypem z 1948 roku oznaczonym symbolem Bulli (od pierwszych słów Bus Lieferwagen) o ładowności 750 kg. Wersja produkcyjna pojazdu zaprezentowana została 12 listopada 1949 roku. Nazwano ją oficjalnie Typ 2 Transporter. Oznaczenie T1 oznacza pierwszą generację modelu Typ 2 Transporter.

Historia stworzenia pojazdu sięga 1947 roku, kiedy to holenderski importer Volkswagena spotkał się w Minden z przedstawicielami administracji brytyjskiej wolfsburskich zakładów, aby rozmawiać o zakupie kilku Garbusów dla Holandii. Podczas rozmowy narysował on w swoim notesie odręczny szkic samochodu dostawczego z umieszczonym z tyłu silnikiem, kierowcą z przodu i przestrzenią ładunkową z miejscem na około 750 kg ładunku, który inspirowany był zbudowanym dla wewnętrznych potrzeb fabryki samochodem skrzyniowym[2].

Po jakimś czasie w 1948 roku nowy członek zarządu w Wolfsburgu Heinirch Nordhoff zaakceptował ideę pojazdu i zlecił konstruktorowi Alfredowi Haesnerowi jej realizację. W ciągu roku powstała dokumentacja techniczna pojazdu oraz zbudowane zostały pierwsze prototypy pojazdu[2]. Do konstrukcji auta zastosowana została wzmocniona płyta podłogowa z Volkswagena Garbusa[2]. 12 listopada 1949 roku oficjalny prototyp pojazdu przedstawiono dziennikarzom[2].

Produkcję pojazdu rozpoczęto 8 marca 1950 roku w Wolfsburgu. Auto produkowane było w czterech różnych wersjach: samochód dostawczy, pojazd specjalny, minibus mieszczący 8 osób oraz sklep obwoźny[2]. Rok później zaprezentowano osobową wersję pojazdu pod nazwą Samba. Auto otrzymało dwukolorowy lakier, odsuwany dach, dużo chromu oraz 21 okien[2].

W związku z dynamicznym rozwojem produkcji pojazdu 24 stycznia 1955 roku podjęto decyzję o budowie fabryki zajmującej się produkcją wyłącznie samochodów użytkowych. Zlokalizowana została w Hanowerze[2]. Produkcję aut w fabryce rozpoczęto 8 marca 1956 roku[2]. W 1958 roku zaprezentowano wersję z podwójną kabiną[2].

W 1960 roku w USA kosztował od 2245 do 2650 dolarów[3].

Silniki

Benzynowe:

  • 1.1 25 KM (18 kW)
  • 1.2 30 KM (22 kW)
  • 1.2 34 KM (25 kW)
  • 1.5 42 KM (31 kW)
  • 1.6 47 KM (35 kW)


Druga generacja

Volkswagen Transporter II
(T2)
Ilustracja
Volkswagen Transporter II (T2) po liftingu
Inne nazwy

Volkswagen T2
Volkswagen Kombi

Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Sierpień 1967

Okres produkcji

1967 – 1979 (Europa)
1971 – 1994 (Meksyk)
1976 – 2013 (Brazylia)

Miejsce produkcji

Hanower
Emden
Argentyna General Pacheco
Brazylia São Bernardo do Campo
Meksyk Puebla
Australia Melbourne
Stany Zjednoczone Los Angeles
Południowa Afryka Uitenhage

Poprzednik

Volkswagen Transporter I

Następca

Volkswagen Transporter III

Dane techniczne
Segment

dostawcze segmentu D
van segmentu D

Typy nadwozia

2 i 3-drzwiowy pickup
5-drzwiowy van
5-drzwiowy minibus

Skrzynia biegów

3-biegowa automatyczna
4-biegowa manualna

Napęd

tylny[4]
AWD

Długość

4505 mm

Szerokość

1720 mm

Wysokość

1940 mm

Rozstaw osi

2400 mm

Liczba miejsc

2 - 9

Dane dodatkowe
Konkurencja

Alfa Romeo A11/F11
Alfa Romeo A12/F12
Barkas B1000
Bedford CF
Citroën H
Mercedes-Benz N1300
Ford Transit
FSC Żuk
Leyland Sherpa
RAF-977
Renault Estafette
Toyota Hiace
Fiat 238/Fiat 241/Fiat 242
Škoda 1203
UAZ 452
ZSD Nysa

Volkswagen Transporter II (T2) - tył
Volkswagen Transporter II Kombi (T2)
brazylijski Volkswagen Kombi (2013)

Volkswagen Transporter II został zaprezentowany po raz pierwszy w 1967 roku[4].

Samochód otrzymał kod fabryczny T2. W stosunku do modelu T1 auto wyróżniało się m.in. przednią szybą, która nie była już dzielona na dwie części, długością o 100 mm oraz mocą silnika 1.6 która wzrosła do 47 KM[4]. W 1978 roku, po raz pierwszy w 8-osobowym minibusie zastosowany został napęd na cztery koła[4]. Niestety wersja ta przechodziła jedynie testy na tunezyjskiej pustyni[4].

Kontynuacja produkcji

W 1979 roku zaprzestano produkcji T2 w Niemczech i przeniesiono produkcję do Meksyku, by w 1997 roku ponownie przenieść ją tym razem do Brazylii, gdzie T2 produkowany był do końca 2013 roku z silnikiem napędzanym etanolem (alkoholem etylowym) pod nazwą Volkswagen Kombi.

W 2006 roku samochód poddano restylingowi – "Flower Power". Produkcja Volkswagena T2 ostatecznie zakończyła się 20 grudnia 2013 roku[5]. Powodem wycofania modelu z rynku były nowe wymogi bezpieczeństwa, które w 2014 roku weszły w życie w Brazylii, a których Kombi z powodu zbyt przestarzałej konstrukcji nie mogłoby spełnić: dwie czołowe poduszki powietrzne i system ABS jako obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów. Ostatnie Kombi trafiło do muzeum Volkswagena w Hanowerze.

Silniki

Benzynowe:

  • 1.6 47 KM (35 kW)
  • 1.6 50 KM (37 kW)
  • 1.7 62 KM (46 kW)
  • 1.8 68 KM (50 kW)
  • 2.0 70 KM (51 kW)


Trzecia generacja

Volkswagen Transporter III
(T3)
Ilustracja
Volkswagen Transporter III (T3) przed liftingiem
Inne nazwy

Volkswagen Caravelle
Volkswagen T25
Volkswagen Vanagon
Volkswagen Microbus
Volkswagen T3
Volkswagen Kombi

Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Listopad 1979

Okres produkcji

1979 – 2002

Miejsce produkcji

Hanower
Austria Graz
Południowa Afryka Uitenhage

Poprzednik

Volkswagen Transporter II

Następca

Volkswagen Transporter IV

Dane techniczne
Segment

dostawcze segmentu D
van segmentu D

Typy nadwozia

2 i 3-drzwiowy pickup
5-drzwiowy van
5-drzwiowy minibus

Skrzynia biegów

3-biegowa automatyczna
4 i 5-biegowa manualna

Napęd

tylny
Syncro

Długość

4569 mm

Szerokość

1844 mm

Wysokość

1928 mm
Carat: 1735 mm
Camper: 2055 mm
GL syncro: 2085 mm

Rozstaw osi

2461 mm
GL syncro i Camper: 2456 mm

Zbiornik paliwa

60 l

Liczba miejsc

2 - 9

Dane dodatkowe
Konkurencja

Fiat Talento
Ford Transit
FSC Żuk
Mercedes-Benz MB100
Renault Trafic
Škoda 1203
UAZ 452
ZSD Nysa

Volkswagen Transporter III (T3) - tył
Volkswagen Caravelle (T3)
Volkswagen Transporter III (T3) po liftingu

Volkswagen Transporter III został po raz pierwszy zaprezentowany w 1979 roku.

Samochód otrzymał kod fabryczny T3, produkcję pojazdu rozpoczęto w maju 1979 roku[4]. W stosunku do dwóch poprzednich generacji modelu, podobna do nich była jedynie koncepcja pojazdu z umieszczonym z tyłu silnikiem. Do napędu pojazdu trafiły jednostki chłodzone powietrzem lub cieczą, które z zewnątrz odróżnić można było m.in. po dodatkowym wlocie powietrza z przodu pojazdu oraz odmiennych wlotach umieszczonych na tylnych słupkach.

W 1985 roku w Hanowerze przedstawiono nową limuzynę wielkoprzestrzenną zbudowaną na modelu T3 oznaczoną symbolem Multivan. W tym samym roku wprowadzono do sprzedaży wersję z napędem Syncro, która oferowana była do 1992 roku.

Bardziej wyposażona wersja osobowa modelu T3 otrzymała nazwę Caravelle. Oferowano także m.in. wersję kempingową Westfalia, która z tyłu pojazdu otrzymała składaną kanapę do spania oraz otwierany stoliczek umieszczony w lewej burcie.

Silniki

  • Benzynowe chłodzone powietrzem:
    • 1.6 (CT) 37 kW / 50 KM 1979 – 1982
    • 2.0 (CU) 51 kW / 70 KM 1979 – 1982
    • 2.0 (CV) 51 kW / 70 KM z wtryskiem (na rynek amerykański) 1979 – 1982
  • Benzynowe chłodzone cieczą:
    • 1.9 (DF) 44 kW / 60 KM od 1982
    • 1.9 (DG) 57 kW / 78 KM od 1982
    • 1.9 (GW) 66 kW / 90 KM z wtryskiem 1983 – 1985
    • 2.1 (MV) 70 kW / 95 KM (lub 89 KM ze skrzynią automatyczną) z wtryskiem i katalizatorem od 1985
    • 2.1 (DJ) 82 kW / 112 KM z wtryskiem od 1985
    • 2.1 (SS) 68 kW / 92 KM z wtryskiem i katalizatorem od 1989
    • 1.9 (EY) 40 kW / 55 KM od 1985
    • 1.9 (SP) 54 kW / 73 KM od 1986 (na rynek szwajcarski)
    • 1.9 (DH) 61 kW / 83 KM z wtryskiem i katalizatorem 1984 – 1985
    • 2.1 (SR) 64 kW / 87 KM z wtryskiem i katalizatorem od 1986 (na rynek szwajcarski)
  • Wysokoprężne chłodzone cieczą:
    • 1.6 (CS) 37 kW / 50 KM 1981 – 1987
    • 1.6 TD (JX) 51 kW / 70 KM od 1985
    • 1.7 (KY) 42 kW / 57 KM od 1987


Czwarta generacja

Volkswagen Transporter IV
Volkswagen Multivan I
(T4)
Ilustracja
Volkswagen Transporter IV (T4) przed liftingiem
Inne nazwy

Volkswagen Eurovan
Volkswagen Caravelle
Volkswagen Multivan
Volkswagen Vanagon

Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Styczeń 1990[4]

Okres produkcji

1990 – 2003[4]

Miejsce produkcji

Niemcy Hanower
Polska Poznań
Indonezja Dżakarta
Taoyuan
Malezja Shah Alam
Filipiny Alaminos[6]

Poprzednik

Volkswagen Transporter III

Następca

Volkswagen Transporter V

Dane techniczne
Segment

dostawcze segmentu D
van segmentu D

Typy nadwozia

4, 5 i 6-drzwiowy van
2, 3 i 4-drzwiowy pickup

Skrzynia biegów

4-biegowa automatyczna
5-biegowa manualna

Napęd

przedni
AWD

Długość

SWB: 4707 mm
LWB: 5107 mm

Szerokość

1840 mm

Wysokość

1940 mm
L: 2430 mm

Rozstaw osi

SWB: 2920 mm
LWB: 3320 mm

Liczba miejsc

2 - 12

Test Euro NCAP

4 gwiazdek

Ładowność

800 - 1400 kg

Dane dodatkowe
Konkurencja

Ford Transit
Mercedes-Benz Vito
Renault Trafic
FS Lublin

Volkswagen Transporter IV (T4) - tył
Volkswagen Multivan I (T4)
Volkswagen Multivan I (T4) po liftingu

Volkswagen Transporter IV został zaprezentowany po raz pierwszy w 1990 roku[4]. Osobowa wersja nosi nazwę Multivan.

Samochód otrzymał kod fabryczny T4. Auto było kamieniem milowym w historii marki oraz modelu. Zrezygnowano z umieszczonego z tyłu silnika oraz tylnego napędu na rzecz silnika umieszczonego z przodu oraz przedniego napędu[4][7].

W grudniu 1993 w polskich zakładach Volkswagen Poznań rozpoczęto początkowo montaż pojazdu, który z czasem przekształcony został w produkcję. Od 1994 roku w poznańskich zakładach Volkswagena produkowana była wersja Caravelle, a później skrzynia ładunkowa[4]. W 1996 roku auto przeszło delikatną modernizację. Zastosowano kilka nowych rozwiązań technicznych oraz silniki wysokoprężne TDI[4]. Przy okazji wersje Caravelle i Multivan przeszły drobny lifting. Zastosowane zostały m.in. nowe przednie reflektory oraz atrapę chłodnicy, a także nowe koło kierownicy oraz kilka modyfikacji deski rozdzielczej[7].

Pojazd trafiał również na rynki Ameryki Północnej, gdzie sprzedawany był pod nazwą Eurovan, występował również na tamtych rynkach w wersji kempingowej pod nazwami Rialta, Vista oraz Sunstar. Najbardziej zauważalną różnicą pomiędzy egzemplarzami europejskimi a amerykańskimi było zastosowanie w tych drugich pomarańczowych kierunkowskazów przednich w wersji po face liftingu.

Silniki

Wersja Oznaczenie Silnik Średnica × skok tłoka Stopień sprężania Układ zasilania Moc Moment obrotowy Lata produkcji Przybliżona liczba egzemplarzy
Silniki benzynowe:
1.8 PD R4 (1781 cm³) 81 mm × 86,4 mm 9.0:1 gaźnik 67 KM (50 kW) przy 4000 obr./min 140 N•m przy 2200 obr./min 09.1990 - 07.1992 2.020 szt.
2.0 AAC R4 (1984 cm³) 81 mm × 95,5 mm 8.5:1 Digifant 84 KM (62 kW) przy 3400 obr./min 159 N•m przy 2200 obr./min 09.1990 - 03.2003 110.000 szt.
2.5 AAF, ACU R5 (2461 cm³) 81 mm × 95,5 mm 8.5:1, 10.0:1 Digifant 110 KM (81 kW) przy 4500 obr./min 195 N•m przy 2200 obr./min 09.1990 - 10.1996 106.230 szt.
2.5 AET, AVT, APL R5 (2461 cm³) 81 mm × 95,5 mm 10.0:1 SIMOS 5S, SIMOS 3.5. 115 KM (85 kW) przy 4500 obr./min 200 N•m przy 2200 obr./min 08.1993 - 06.2003 66.520 szt.
2.8 AES VR6 (2792 cm³) 81 mm × 91.3 mm 10.0:1 Bosch Motronic 140 KM (103 kW) przy 4750 obr./min 240 N•m przy 3200 obr./min 01.1996 - 05.2000 23.440 szt.
2.8 AMV V6 (2792 cm³) 81 mm × 91.3 mm 10.7:1 Bosch Motronic 205 KM (150 kW) przy 6200 obr./min 245 N•m przy 2500-5500 obr./min 05.2000 - 06.2003 4.060 szt.
Silniki wysokoprężne:
1.9 D 1X R4 (1896 cm³) 79,5 mm × 95,5 mm 22.5:1 VEP 60 KM (44 kW) przy 3700 obr./min 127 N•m przy 1700-2500 obr./min 09.1990 - 12.1995 144.780 szt.
1.9 TD ABL R4 (1896 cm³) 79,5 mm × 95,5 mm 22.5:1 VEP 68 KM (50 kW) przy 3700 obr./min 140 N•m przy 2000-3000 obr./min 08.1992 - 06.2003 b/d
2.4 D AAB R5 (2370 cm³) 79,5 mm × 95,5 mm 23.0:1 VEP 78 KM (57 kW) przy 3700 obr./min 164 N•m przy 1800-2200 obr./min 09.1990 - 09.1998 432.060 szt.
2.4 D AJA R5 (2370 cm³) 79,5 mm × 95,5 mm 22.5:1 VEP 75 KM (55 kW) przy 3700 obr./min 160 N•m przy 1900-2900 obr./min 04.1997 - 06.2003 74.460 szt.
2.5 TDi (niebieska literka i) AJT, AYY R5 (2461 cm³) 81 mm × 95,5 mm 19.5:1 VEP 88 KM (65 kW) przy 3600 obr./min 195 N•m przy 1900-2500 obr./min 05.1998 - 06.2003 b/d
2.5 TDi (srebrna literka i) ACV, AUF, AXL, AYC R5 (2461 cm³) 81 mm × 95,5 mm 20.5:1/19.5:1, 19.0:1 VEP 102 KM (75 kW) przy 3500 obr./min 250 N•m przy 1900-2300 obr./min 09.1995 - 06.2003 ponad 418.710 szt.
2.5 TDi (czerwona literka i) AHY, AXG R5 (2461 cm³) 81 mm × 95,5 mm 19.5:1, 19.0:1 VEP 151 KM (111 kW) przy 4000 obr./min 295 N•m przy 1900-3000 obr./min 05.1998 - 06.2003 47.940 szt.


Piąta generacja

Volkswagen Transporter V
Volkswagen Multivan II
(T5)
Ilustracja
Volkswagen Transporter V (T5) przed liftingiem
Inne nazwy

Volkswagen Caravelle
Volkswagen California

Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Kwiecień 2003

Okres produkcji

2003 – 2015

Miejsce produkcji

Niemcy Hanower
Polska Poznań
Rosja Kaługa
Indonezja Dżakarta

Poprzednik

Volkswagen Transporter IV

Następca

Volkswagen Transporter VI

Dane techniczne
Segment

dostawcze segmentu D
van segmentu D

Typy nadwozia

4, 5 i 6-drzwiowy van
2, 3 i 4-drzwiowy pickup

Skrzynia biegów

5 i 6-biegowa manualna
6-biegowa automatyczna
7-biegowa półautomatyczna DSG

Napęd

przedni
AWD

Długość

4892 mm
5290 mm
5292 mm

Szerokość

1904 mm
1959 mm

Wysokość

1935 mm
1949 mm
1963 mm
1990 mm
2176 mm
2476 mm

Rozstaw osi

3000 mm
3400 mm

Masa własna

1800 - 2444 kg

Liczba miejsc

2 - 12

Test Euro NCAP

5 gwiazdek

Bagażnik

350 - 4525 l

Ładowność

405 - 1391 kg

Dane dodatkowe
Konkurencja

Citroën Jumpy
Fiat Scudo
Mercedes-Benz Vito
Opel Vivaro
Peugeot Expert
Renault Trafic

Volkswagen Transporter V (T5) - tył
Volkswagen Multivan II (T5)
Volkswagen Multivan II (T5) po liftingu

Volkswagen Transporter V został zaprezentowany po raz pierwszy w 2003 roku[4]. Osobowa wersja nosi nazwę Multivan.

Samochód otrzymał kod fabryczny T5. W 2005 roku do produkcji wprowadzono wersję z napędem na cztery koła opartym na sprzęgle Haldex[8].

W 2009 roku auto przeszło face lifting, który upodobnił model do produkowanych obecnie innych modeli marki. Zmienione zostały m.in. przednie reflektory, które otrzymały światła do jazdy dziennej oraz opcjonalną funkcję doświetlania zakrętów. Zmienione zostały także m.in. zderzaki oraz lusterka zewnętrzne. Przy okazji liftingu zastosowane zostało nowe wnętrze pojazdu. Wprowadzono także nową skrzynię biegów - 7-biegowy półautomat DSG, a do listy wyposażenia dodano m.in. system ruszania ze wzniesienia, asystenta zmiany pasa ruchu oraz czujniki cofania[9].

W 2004 roku auto zdobyło tytuł Van of the Year, a w 2010 roku w tym samym konkursie wersja po liftingu zajęła 3. pozycję.

Silniki

Przed liftingiem

Benzynowe
  • 2.0 115 KM (85 kW) przy 5200 obr./min oraz 170 Nm/2600 obr./min
  • 3.2 235 KM (173 kW) przy 6200 obr./min oraz 315 Nm/2900 obr./min
Wysokoprężne
    • 1.9 TDI 84 KM (62 kW) przy 3500 obr./min oraz 200 Nm/1600 obr./min
    • 1.9 TDI 86 KM (63 kW)
    • 1.9 TDI 102 KM (75 kW)
    • 1.9 TDI 105 KM (77 kW) przy 3500 obr./min oraz 250 Nm/2000 obr./min
    • 2.5 TDI 131 KM (96 kW) przy 3500 obr./min oraz 340 Nm/2000 obr./min
    • 2.5 TDI 174 KM (128 kW) przy 3500 obr./min oraz 400 Nm/2000 obr./min

Po liftingu

Benzynowe
  • 2.0 115 KM przy 5200 obr./min oraz 170 Nm/2700-4700 obr./min
  • 2.0 TSI 204 KM przy 4200-6000 obr./min oraz 350 Nm/1500-4000 obr./min
Wysokoprężne
  • 2.0 TDI 84 KM przy 3500 obr./min oraz 220 Nm/1250-2500 obr./min
  • 2.0 TDI 102 KM przy 3500 obr./min oraz 250 Nm/1500-2500 obr./min
  • 2.0 TDI 140 KM przy 3500 obr./min oraz 340 Nm/1750-2500 obr./min
  • 2.0 BiTDI 180 KM przy 3500 obr./min oraz 400 Nm/1500-2000 obr./min

Wersje

  • Transporter Furgon
    • krótki rozstaw osi, niski dach
    • krótki rozstaw osi, średni dach
    • krótki rozstaw osi, BlueMotion
    • długi rozstaw osi, niski dach
    • długi rozstaw osi, średni dach
    • długi rozstaw osi, wysoki dach
  • Transporter Kombi
    • krótki rozstaw osi, niski dach
    • krótki rozstaw osi, średni dach
    • krótki rozstaw osi, Rockton
    • krótki rozstaw osi, Rockton Expedition
    • krótki rozstaw osi, Sportline Edition X
    • długi rozstaw osi, niski dach
    • długi rozstaw osi, średni dach
    • długi rozstaw osi, wysoki dach
  • Transporter Podwozie
    • krótki rozstaw osi, pojedyncza kabina
    • długi rozstaw osi, pojedyncza kabina
    • długi rozstaw osi, podwójna kabina
  • Caravelle
    • krótki rozstaw osi, Trendline
    • krótki rozstaw osi, Comfortline
    • długi rozstaw osi, Trendline
    • długi rozstaw osi, Comfortline
  • Caravelle Business
    • krótki rozstaw osi, Caravelle Business
  • Multivan
    • krótki rozstaw osi, Startline
    • krótki rozstaw osi, Comfortline
    • krótki rozstaw osi, Highline
    • krótki rozstaw osi, BlueMotion
    • krótki rozstaw osi, PanAmericana
    • krótki rozstaw osi, Edition 25
    • krótki rozstaw osi, Sonora
    • krótki rozstaw osi, Atlantis
    • krótki rozstaw osi, Multivan Beach
    • krótki rozstaw osi, Cruise
    • długi rozstaw osi, Comfortline
  • Multivan Business
    • krótki rozstaw osi, Multivan Business
  • California
    • Beach
    • Comfortline


Szósta generacja

Volkswagen Transporter VI
Volkswagen Multivan III
(T6/T6.1)
Ilustracja
Volkswagen Transporter VI (T6) przed liftingiem
Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Kwiecień 2015

Okres produkcji

2015 – 2021
(Multivan i California)
2015 – 2024
(Transporter)

Miejsce produkcji

Niemcy Hanower
Polska Poznań
Rosja Kaługa

Poprzednik

Volkswagen Transporter V

Następca

Volkswagen Transporter VII
Volkswagen Multivan IV

Dane techniczne
Segment

dostawcze segmentu D
van segmentu D

Typy nadwozia

4, 5 i 6-drzwiowy van
2, 3 i 4-drzwiowy pickup

Skrzynia biegów

5 i 6-biegowa manualna
7-biegowa półautomatyczna DSG

Napęd

przedni
AWD

Długość

4892 mm
4904 mm

Szerokość

1904 mm

Wysokość

1970 mm
1990 mm

Rozstaw osi

3000 mm

Masa własna

2157 - 2518 kg

Zbiornik paliwa

80 l

Liczba miejsc

2 - 12

Test Euro NCAP

5 gwiazdek

Dane dodatkowe
Pokrewne

Volkswagen Caddy
Volkswagen Crafter

Konkurencja

Fiat Talento
Mercedes-Benz Vito
Opel Vivaro
Peugeot Traveller
Renault Trafic

Volkswagen Transporter VI (T6) - tył
Volkswagen Multivan III (T6)
Volkswagen Transporter VI (T6.1) po liftingu
Volkswagen Transporter VI (T6.1) - tył po liftingu
Volkswagen Multivan III (T6.1) po liftingu

Volkswagen Transporter VI został zaprezentowany po raz pierwszy w 2015 roku. Osobowa wersja nosi nazwę Multivan.

Samochód otrzymał kod fabryczny T6 i nie jest de facto nowym modelem, a jedynie liftingiem modelu T5. W w stosunku do poprzedniego modelu T5 wyróżnia się nowocześniejszą stylistyką oraz nowymi jednostkami napędowymi. Podstawowym silnikiem jest jednostka wysokoprężna 2.0 TDI w kilku wariantach mocy: 84, 102, 150 i 204 KM. Jednostki te spełniają normy emisji spalin Euro 6 dzięki zastosowaniu katalizatora SCR, który rozkłada tlenki azotu za pomocą roztworu mocznika (AdBlue)[10]. Auto wyposażone może być także w jedną z dwóch jednostek benzynowych 2.0 TSI o mocy 150 i 204 KM. Standardowo wszystkie jednostki wyposażone zostały w system start&stop. Pojazd z zamkniętym nadwozie wyposażone zostały w system DCC, czyli adaptacyjny system kontroli podwozia, który pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech stylów jazdy (normalny, komfortowy, sportowy) regulując sztywność nadwozia oraz pracy układu kierowniczego[10].

W plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 2016 auto zajęło 1. pozycję (wyprzedzając m.in. Fiata Doblò Cargo II oraz Volkswagena Caddy).

Lifting

W marcu 2019 roku samochód przeszedł gruntowną modernizację, w ramach której całkowicie odświeżono wygląd pasa przedniego i zmieniono kod fabryczny na T6.1. Pojawił się nowy grill, przemodelowane reflektory, a z tyłu - odświeżone wypełnienie tylnych lamp. Zmodernizowano także całkowicie projekt deski rozdzielczej, na której pojawił się większy ekran dotykowy, inny układ nawiewów, nowa kierownica i opcjonalne cyfrowe zegary w osobowej wersji Multivan[11].

Wersje

  • Transporter
  • Multivan
  • California
  • California Beach
  • California Coast
  • California Ocean
  • Caravelle

Wersje wyposażeniowe

  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline
  • Business
  • Generation SIX

Pojazd wyposażony może być m.in. w system ABS i ESP, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, światła do jazdy dziennej wykonane opcjonalnie w technologii LED, reflektory wykonane w technologii LED, kamerę cofania z czujnikami dookoła nadwozia, wielofunkcyjną kierownicę, skórzaną tapicerkę oraz system nawigacji satelitarnej[10], a także system Front Assist, adaptacyjny tempomat.


Siódma generacja

Volkswagen Multivan IV
Ilustracja
Volkswagen Multivan IV
Producent

Volkswagen

Zaprezentowany

Czerwiec 2021

Okres produkcji

od 2021

Miejsce produkcji

Niemcy Hanower

Poprzednik

Volkswagen Multivan III

Dane techniczne
Segment

van segmentu D

Typy nadwozia

4, 5 i 6-drzwiowy van
2, 3 i 4-drzwiowy pickup

Silniki

Benzyna:
1.5 L TSI l4
2.0 L TSI l4
1.4 L eHybrid l4
Diesel:
2.0 L l4

Skrzynia biegów

6-biegowa DSG
7-biegowa DSG

Napęd

napęd przedni

Długość

4973 mm
5173 mm

Szerokość

1941 mm

Wysokość

1887 mm
1907 mm

Rozstaw osi

3124 mm

Masa własna

2600 - 2850 kg

Liczba miejsc

2 - 12

Test Euro NCAP

5 gwiazdek

Dane dodatkowe
Pokrewne

Volkswagen Caddy
Volkswagen Golf

Konkurencja

Opel Vivaro
Renault Trafic
Mercedes-Benz Vito

Volkswagen Multivan IV - tył

Volkswagen Multivan IV został zaprezentowany po raz pierwszy w czerwcu 2021 roku. Samochód opiera się na platformie MQB. Po raz pierwszy historii modelu jest dostępny w wersji plug-in hybrid. T6.1 nadal będzie produkowany po nazwą Transporter do 2023 roku. Pojazd jest niższy od poprzednika.

Zobacz też

Przypisy

  1. a b Miesięcznik Classic Auto nr 119/08.2016, Kamil Pawłowski, str. 56-61, ISSN 1895-2976
  2. a b c d e f g h i Maciej Majewski: Historia Volkswagen Transportera cz. 1. autocentrum.pl. [dostęp 2016-08-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-08-18)].
  3. Art Railton. Spotlight on the VW Microbus. „Popular Mechanics”. 114 (1), s. 20, lipiec 1960. 
  4. a b c d e f g h i j k l m Maciej Majewski: Historia Volkswagen Transportera cz. 2 - od T2 do T5. autocentrum.pl. [dostęp 2016-08-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-08-18)].
  5. Piotr Ślusarczyk: Bliski koniec brazylijskiego azylu dla Volkswagena Kombi/T2. autokult.pl, 2012-10-26. [dostęp 2014-01-31].
  6. Isaac Atienza, Under The Spotlight: The Time Is Now For Volkswagen's Philippine Return [online], Go Flat Out PH, 30 września 2013 [dostęp 2022-12-12] (ang.).
  7. a b Artur Kuśmierzak: Volkswagen Transporter T4 [awarie i problemy]. autokult.pl. [dostęp 2016-08-12].
  8. Tymon Grabowski: Używany Volkswagen Transporter T5 (2003-). magazynauto.interia.pl, 2014-03-23. [dostęp 2016-08-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-08-13)].
  9. Janusz Borkowski: Volkswagen T5 - Transporter równa do szeregu. auto-swiat.pl, 2009-10-05. [dostęp 2016-08-12].
  10. a b c Michał Kij: Volkswagen Transporter T6. Test i dane techniczne [galeria]. motofakty.pl, 2015-07-30. [dostęp 2016-08-12].
  11. Volkswagen Multivan 6.1 - więcej bezpieczeństwa i nowe multimedia. [dostęp 2019-10-16]. (pol.).

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się