Został otwarty 1 października 2007 roku. W roku 2014 zdolności przeładunkowe terminalu kontenerowego sięgnęły 1,5 miliona TEU. Jest największym terminalem kontenerowym w Polsce[3] i największym pojedynczym terminalem na Bałtyku, a także jedynym, do którego mogą wpłynąć transoceaniczne kontenerowce z Chin. Terminal został utworzony, by na Morzu Bałtyckim przyjmować głębokowodne, transoceaniczne kontenerowce. Przed jego wybudowaniem tak duże statki zatrzymywały się w portach leżących przed Cieśninami Duńskimi i dokonywano tam przeładunków na mniejsze statki (feedery) oraz na pociągi towarowe i ciężarówki[1].
Terminal obsługuje rocznie ponad 620 statków (w tym 100 największych kontenerowców świata)[4].
Jesienią 2016 DCT Gdańsk oddał do użytku drugie nabrzeże, co pozwoliło na dwukrotne zwiększenie możliwości przeładunkowych: z 1,5 mln do 3 mln TEU (20-stopowych kontenerów). Jesienią 2018 rozpoczęto kolejną inwestycję o nazwie Program T2B.
19 marca 2019 nastąpiła zmiana właściciela DCT. Do tej pory całościowy pakiet udziałów należał do australijskiego funduszu inwestycyjnego Macquarie GIF II - jednego z trzech funduszy grupy Macquarie Group, który inwestuje na całym świecie aktywa emerytów w infrastrukturę. Po finalizacji transakcji terminal został przejęty przez Polski Fundusz Rozwoju wraz z dwoma podmiotami zagranicznymi: singapurską grupą portową PSA International i globalnym funduszem inwestycyjnym IFM. Udział polskiej spółki to 30 proc. udziałów, a kwota transakcji wynosiła nieoficjalnie 1,1 mld euro[5].
W 2022 zmieniono nazwę z DCT Gdańsk na Baltic Hub[6].
Terminal otrzymał tytuł Pomorskiego Pracodawcy Roku (2011). Firma wprowadziła system wynagradzania na podstawie wartościowania stanowisk metodą Mercera[19]. DCT Gdańsk mógł poszczycić się niskim poziomem fluktuacji pracowników[20] na poziomie 2,4%[21]. Pracodawca zapewnia także pełny system świadczeń na rzecz młodych rodziców – elastyczność pracy w okresie ciąży, pewność zatrudnienia, elastyczność pracy po okresie urlopu macierzyńskiego, czas na wdrożenie się w obowiązki i zapoznanie ze zmianami w firmie, w uzasadnionych przypadkach możliwość pracy z domu[21].
W 2012 DCT Gdańsk zajął I miejsce w konkursie Pracodawca-organizator pracy bezpiecznej, organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy[12]. W 2014 wskaźnik bezpieczeństwa LTIFR[22] wyniósł w DCT 2,09.
2013–2015
Best Investor of the Year – Rest of the World 2013 – przyznana przez FDI[23]
Nagrodę dla firmy skutecznie realizującej ideę Work Life Balance w realizacji projektu „Praca-Szacunek-Uznanie. 7 kroków do Work Life Balance”[24]
Laureat i Złote Godło w kategorii Quality International Services 2014 – przyznana przez Kapitułę Programu Najwyższa Jakość Quality International 2014, pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Klubu Polskie Forum ISO 9000
Port Deal of the Year – prestiżowa nagroda przyznana przez Infrastructure Journal and Project Finance Magazine[25]
Ten, który zmienia polski przemysł 2015 – przyznana przez wydawcę Nowego Przemysłu[26]
Dane dotyczące terminalu kontenerowego
1300 metrów nabrzeży o głębokości sięgającej do 16,5 m
14 suwnic typu STS i 40 typu RTG, w tym 20 eRTG
5 hektarów utwardzonych placów składowych przeznaczonych do składowania ładunków Ro-Ro i innych
75 hektarów powierzchni operacyjnej
Powierzchnia składowa: 26 000 TEU
Rampę Ro-Ro o szerokości 40 metrów
Magazyn konsolidacyjny (o pow. 8200 m²) z rampą samochodową oraz miejscem przeznaczonym do jego dalszej rozbudowy
Parking dla ponad 100 samochodów ciężarowych wraz z zapleczem sanitarnym
Bocznica kolejowa: 4 tory o łącznej długości 2,5 km i o przepustowości 780 tys. TEU
W 2016 masa przeładowanych kontenerów wyniosła 13,4 mln ton, w 2017 - 16,4 mln t[31], a w 2018 - niemal 20 mln t, co stanowi ok. 40% wszystkich przeładunków portowych w Gdańsku[32]
Terminal kontenerowy Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk) od samego początku stał się miejscem istotnym dla polskiej gospodarki morskiej. Najważniejsze wydarzenia, które wyznaczyły jego standardy i kierunki rozwoju:
Maersk Line zaczął korzystać z infrastruktury DCT w 2008. 4 stycznia 2010 przypłynął pierwszy kontenerowiec oceaniczny o nazwie Maersk Taikung. Od 2011 do DCT zaczęły regularnie (co tydzień) zawijać kontenerowce MS „Evelyn Maersk”, MS „Emma Maersk”, MS „Eleonora Maersk”, MS „Elba Maersk” i MS „Eugen Maersk” (ich pojemność to 14 500 TEU)
DCT Gdańsk w czerwcu 2011 roku osiągnęło swój pierwszy milionowy przeładunek. Milionowy kontener wpłynął do Gdańska na statku MS „Emma Maersk”
Budowa największego w Polsce centrum logistycznego. Wielofunkcyjne centrum logistyczne zostanie sfinansowane i wybudowane przez australijską Grupę Goodman. Wstępna koncepcja zagospodarowania przewiduje nawet do 500 tysięcy m² powierzchni magazynowych oraz do 40 tysięcy m² powierzchni biurowej. Rozwój centrum logistycznego ma być połączony z rozbudową okolicznej infrastruktury komunikacyjnej: Trasy Sucharskiego, tunelu pod Martwą Wisłą i Południowej Obwodnicy Gdańska. Zaletą centrum będzie przede wszystkim bezpośrednie połączenie z nowoczesnym głębokowodnym terminalem kontenerowym DCT Gdańsk
Wprowadzenie nowego systemu operacyjnego Navis SPARCS N4 w czerwcu 2011 roku
Zaimplantowanie E-SMART – narzędzia do wizualnego zarządzania sprzętem wyprodukowane przez brytyjską firmę International Terminal Solutions Ltd (ITS), lipiec 2011
Maersk Line był pierwszą linią kontenerową, która wprowadziła bezpośrednie połączenie żeglugowe (AE10) z Dalekiego Wschodu do DCT Gdańsk. Bezpośrednie połączenie portów Dalekiego Wschodu z Gdańskiem ma następującą rotację: Gwangyang – Ningbo – Szanghaj – Yantian – Tanjung Pelepas – Kanał Sueski – Rotterdam – Bremerhaven – Gdańsk – Aarhus;
Nagroda dla najlepszego terminalu Europy Północnej w roku 2009 i 2010 od Maersk Line. Nagrody zostały przyznane DCT Gdańsk w uznaniu za konsekwentne zdobywanie pozycji lidera w comiesięcznym rankingu terminali Europy Północnej, z którymi współpracuje Maersk Line. Ranking obejmuje szereg kryteriów między innymi takich jak: produktywność, czas oczekiwania lub przerw w obsłudze i koszty portowe
Terminal kontenerowy, w styczniu 2010 zaczął obsługiwać bezpośrednie regularne połączenie kontenerowe z Dalekiego Wschodu
W październiku 2016 roku został oddany do użytku nowy terminal T2 o zdolności przeładunkowej 1,5 mln TEU, łącznie 3 mln TEU zdolności przeładunkowej całego terminalu kontenerowego. DCT Gdańsk stał się największym pojedynczym terminalem Bałtyku[1].
21 listopada 2019 do terminalu dotarł pierwszy pociąg z kontenerami z Xi’an w Chinach, które wyekspediowano następnie m.in. do Helsinek. Pokonanie dystansu 9965 km zajęło pociągowi (z przeładunkiem w Małaszewiczach Adampolu) 12 dni, w czasie których przejechał przez Kazachstan, Rosję i Białoruś[35][36].
początek marca 2021 - do terminalu dotarł ze Sławkowa najcięższy w historii polskich kolei pociąg z kontenerami (90 kontenerów o całkowitej masie 3 335,73 tony; masa przeciętnego składu tego typu nie przekracza zwykle 2000 ton)[37]. Wkrótce potem przeładowano 15-milionowy kontener w historii terminalu[38]. W 2021 zakończono rozbudowę jednego z kolejowych terminali kontenerowych o przepustowości 750 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych)[30].
Plany, perspektywy i kierunek rozwoju
DCT Gdańsk jest jednym z największych obiektów infrastruktury przeładunkowej na Bałtyku i największym w Polsce terminalem kontenerowym.
Budowa Pomorskiego Centrum Logistycznego (PCT Gdańsk) na zapleczu DCT Gdańsk przez australijskiego dewelopera Goodman Group. Do zagospodarowania jest 100 ha. Ten obszar logistyczny zostanie w pełni zintegrowany z portem, co spowoduje, że będzie w nim obowiązywała ta sama strefa celna. Dzięki możliwości wykorzystania dużej przestrzeni niektóre firmy otrzymają możliwość na zbudowanie własnego zaplecza, np. w celu prowadzenia montażu albo „lekkiej produkcji”.
Przewidywana jest rozbudowa terminalu na powierzchni 36 ha, co umożliwi wzrost przeładunków z 3 do 4,5 mln TEU rocznie[39].
Przypisy
↑ abcdMaciej Dzwonnik: Rekordowy rok w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. A to dopiero początek. Wyborcza.pl Trójmiasto, 2017-01-04. [dostęp 2018-07-04].
↑Jak nie DCT, to GTK. Ruch inwestycyjny w Porcie Gdańsk. biznes.trojmiasto.pl, 14 stycznia 2016. [dostęp 2016-01-14].
↑NDI kluczowym podwykonawcą przy rozbudowie DCT [online], wnp.pl, 16 listopada 2014 [dostęp 2015-03-27].
↑DCT się rozrasta. Władze terminalu wydzierżawiły kolejną działkę od Portu Gdańsk
↑Maciej Dzwonnik: Państwo przejęło największy terminal kontenerowy na Bałtyku. DCT Gdańsk sprzedany. 2019-03-19. [dostęp 2019-03-19].
↑WiolettaW.Kakowska-MehringWiolettaW., To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub [online], trojmiasto.pl, 28 października 2022 [dostęp 2023-06-24](pol.).
↑NAGRODY DLA DCT GDAŃSK [online], shortsea.pl [zarchiwizowane z adresu 2015-03-27].
↑Pracodawcy Pomorza - nadzieje i obawy [online], wybrzeze24.pl.
↑KazimierzK.NetkaKazimierzK., Pomorze: Godła "Teraz Polska" za zegary świata, morskie usługi oraz godzenie nauki z biznesem [online], dziennikbaltycki.pl, 11 czerwca 2012.
↑Terminal DCT Gdańsk uhonorowany tytułem “Teraz Polska” [online], dctgdansk.pl, 12 czerwca 2012 [dostęp 2015-03-27] [zarchiwizowane z adresu 2015-04-02].
↑ abMariuszM.MiszewszkiMariuszM. (oprac.), Pomorskie podsumowanie konkursów i programów prewencyjnych Państwowej Inspekcji Pracy. [online], gdansk.pip.gov.pl, 7 grudnia 2012.
↑(EN) DCT Gdansk wins “Employer-Organizer of Safe Work” award [online], dctgdansk.pl [dostęp 2015-03-27] [zarchiwizowane z adresu 2015-03-22].
↑Terminal DCT Gdańsk uhonorowany tytułem “Teraz Polska”, [w:] JadwigaJ.GrabowskaJadwigaJ., Jadwiga Grabowska, dctgdansk.iq.pl, 12 czerwca 2012 [dostęp 2015-03-27] [zarchiwizowane z adresu 2015-04-02].
↑Gala Evening 2012 / Pomorski Pracodawca Roku 2011 [online], pracodawcypomorza.pl.
↑„Magazyn Pomorski” (1 (348)), 2011, ISSN 0867-8073.brak strony (czasopismo)
↑Letnia Gala Biznesu 2011 [online], pracodawcypomorza.pl.
↑VIK, "Bursztynowa Kaczka" dla gdyńskiego portu [online], biznes.trojmiasto.pl, 13 października 2012.
↑AgnieszkaA.KunyszAgnieszkaA., Metoda wartościowania pracy Mercera [online], wynagrodzenia.pl, 19 października 2004.
↑Lost Time Injury Frequency Rate (LTIFR) [online].
↑Katalog Firm i Sklepów [online], fdipolandawards.pl [dostęp 2015-03-27] [zarchiwizowane z adresu 2015-04-02].
↑Finał projektu 7 kroków do Work Life Balance [online], praca.trojmiasto.pl.
↑AndrzejA.PrzegendzaAndrzejA., DCT Gdańsk Europejską Transakcją Portową Roku 2014 według IJ Global [online], andrzejprzegendza.pl, 23 lutego 2015 [zarchiwizowane z adresu 2015-03-27].
↑Gala tytułów "Ten, który zmienia polski przemysł" [online], wnp.pl.
↑KULIKOWSKI-IT, » Rekordowy gdański DCT Infomare.pl - Morski Portal informacyjny - morze, marynarz, żegluga, ruch statków, praca na morzu, portal morski, przemysł morski [online], www.infomare.pl [dostęp 2016-09-03].
↑Rekord w DCT Gdańsk. Ponad dwa miliony przeładowanych kontenerów w ciągu roku
↑ abDCT Gdańsk z większym terminalem kolejowym i rekordowymi wynikami przeładunków
↑MaciejM.DzwonnikMaciejM., Terminal kontenerowy DCT Gdańsk bije rekordy i chce być jeszcze większy [online], Wyborcza.pl Trójmiasto, 25 stycznia 2018 [dostęp 2018-07-04](pol.).
↑Trwa rozbudowa terminalu DCT. Coraz więcej kontenerów w Gdańsku
↑Połączenia. [dostęp 2009-12-24]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-01-20)]. (pol.).
↑ abNowy prezes terminalu DCT. [biznes.trojmiasto.pl]. [dostęp 2016-12-19].
↑Pierwszy pociąg z kontenerami z Chin do portu w Gdańsku. Będzie regularne połączenie. 2019-11-23. [dostęp 2019-11-24].
↑Huang Zhiling: China Railway Express opens new freight route to Poland. 2019-04-09. [dostęp 2019-11-24].
↑Maciej Pietrzak: Najcięższy w historii Polski pociąg kontenerowy przyjechał do DCT w Gdańsku. 2021-03-09. [dostęp 2021-03-13].
↑Gdański terminal DCT obsłużył już 15 milionów kontenerów
↑Za trzy lata powierzchnia Polski powiększy się o 36 ha. Rozbudowa terminala kontenerowego DCT Gdańsk
Linki zewnętrzne
Terminal kontenerowy Baltic Hub (DCT Gdańsk) na stronach Portu Gdańsk
Do roku 2025 zapotrzebowanie na kontenery wzrośnie o prawie 300%
Witaj
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.