| ||||
Historia | ||||
Data założenia |
1 września 1979 | |||
---|---|---|---|---|
Lokalizacja | ||||
Państwo | ||||
Baza | ||||
Węzeł | ||||
Główne porty lotnicze | ||||
Kooperacja | ||||
Program lojalnościowy |
FlySmiLes | |||
Flota | ||||
Liczba samolotów |
15 | |||
Liczba tras |
49 | |||
Przedsiębiorstwo | ||||
Siedziba | ||||
Członkowie zarządu |
Nishantha Wickramasinghe, Manoj Gunawardena CEO | |||
Slogan |
You're Our World | |||
Skytrax | ||||
Strona internetowa |
SriLankan Airlines (syng. ශ්රී ලංකන් ගුවන් සේවය, tamil. இலங்கை விமான சேவை, wcześniej znane jako Air Lanka) – lankijskie narodowe linie lotnicze z siedzibą w Kolombo. Ma połączenia z Azją, Bliskim Wschodem i Europą. Głównym hubem jest Port lotniczy Kolombo.
Agencja ratingowa Skytrax przyznała liniom trzy gwiazdki[1].
Linie lotnicze Air Lanka (dawna nazwa SriLankan Airlines) powstały w lipcu 1979 z inicjatywy rządu Sri Lanki, po upadku linii lotniczych Air Ceylon[2]. Początkowo nowy przewoźnik obsługiwał połączenia za pomocą dwóch samolotów Boeing 707 wydzierżawionych od linii Singapore Airlines[3]. W 1980 linie lotnicze poszerzyły swoją flotę oraz siatkę połączeń dodając kolejne porty docelowe. Do 1990 Linie lotnicze Air Lanka oferowały 26 różnych połączeń. W grudniu 1992 linie Air Lanka kupiły pierwszego Airbusa A320[4].
Na początku lat 90. rząd Sri Lanki podjął decyzję o częściowej prywatyzacji przewoźnika przez grupę "Dubai Emirates Group", ponieważ rządy państw: Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Sri Lanki podpisały dziesięcioletnią umowę partnerstwa strategicznego. Arabowie kupili 40% udziałów w Air Lanka o wartości 70 mln USD. Po kupnie udziałów grupa arabska starała się o modernizację floty oraz polepszenie usług oferowanych pasażerom przez przewoźnika. Mimo iż rząd Sri Lanki zachował większość udziałów w liniach lotniczych to dał pełną kontrolę na wszystkie inwestycje i decyzje liniom Emirates. W 1998 została zmieniona nazwa z Air Lanka na SriLankan Airlines.
W tym okresie przewoźnik nabył sześć samolotów Airbus A330-200[5] w celu odnowienia i uzupełnienia swojej floty, w której były modele Airbusa A320-200 oraz A340-300. Samoloty te dotarły do przewoźnika na przełomie 1999 i 2000. W tym czasie przybył również czwarty samolot Airbus A340-300, w nowych barwach linii lotniczych. Nastąpiły również przebudowania i remonty wnętrz samolotów, zapewniając większy komfort podróży zarówno w klasie biznes, jak i w ekonomicznej.
W następnych latach linie lotnicze SriLankan borykały się z wieloma problemami. M. in. epidemia SARS, trzęsienie ziemi i fala tsunami w 2004 czy wojna domowa w Sri Lance lub atak terrorystyczny na lotnisku w Colombo, który zniszczył 4 samoloty, a pozostałe dwa uszkodził. W tym okresie przewoźnik otworzył kilka połączeń do Indii oraz na Bliski wschód i krajów arabskich.
W ramach swoich planów i rozwoju strategicznego linie SriLankan zaczęły również dowozić turystów z Londynu, Paryża i Tokio na lotnisko Malé, Malediwy, wykorzystując potencjał czarterowy.
W 2008 rząd Sri Lanki nie odnowił umowy na dalsze kontrolowanie linii SriLankan Airlines przez Emirates, która wygasła w dniu 31 marca 2008[6].
W lutym 2010 odsłonięto nowe ubrania dla stewardes pracujących na pokładach samolotów SriLankan Airlines. W tym czasie zakończono również drobne odświeżenie wnętrza, bowiem linie lotnicze starają się utrzymać wysoki poziom usług dla swoich klientów[7]. W grudniu 2010 linie uruchomiły swoją nową, odświeżoną stronę internetową.
Emirates sprzedała swoje udziały w liniach lotniczych (43,63%) rządowi Sri Lanki.
Stan na czerwiec 2010:
SriLankan pisiada połączenia w formie codeshare z następującymi liniami lotniczymi
Stan floty na 2010 rok[11]
Model | Ilość | Zamówionych | Liczba pasażerów |
---|---|---|---|
Airbus A320-200 | 5 | 3 | 150 (12/138) |
Airbus A330-200 | 5 | – | 287 (12/275) |
Airbus A340-300 | 5 | – | 314 (18/296) |
Airbus A350-900 | 1 | 7 | brak informacji |
Razem: | 16 | 4 |
Model | Rozpoczęcie służby | Zakończenie służby |
---|---|---|
Airbus A300 | 2000 | 2000 |
Boeing 707 | 1979 | 1990 |
Boeing 737-200 | 1979 | 1995 |
Boeing 747-200 | 1984 | 1987 |
Lockheed L-1011 Tristar | 1976 | 2000 |
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.