Data i miejsce urodzenia | |
---|---|
Data i miejsce śmierci | |
Zawód, zajęcie |
tancerz i choreograf |
Odznaczenia | |
Serge Lifar, właśc. Siergiej Michajłowicz Lifar (ukr. Сергій Михайлович Лифар, ros. Сергей Михайлович Лифарь, ur. 2 kwietnia 1905 w Kijowie, zm. 15 grudnia 1986 w Lozannie) – francuski tancerz i choreograf, urodzony w Imperium Rosyjskim[1][2], pochodzenia ukraińskiego[3][4][5][6][7][8].
Ukończył gimnazjum, studiował w konserwatorium grę na fortepianie i skrzypcach, a na początku rewolucji zaczął uczęszczać do państwowej szkoły baletowej, gdzie uczył się tańca u Niżyńskiej.
W 1923 przyłączył się do zespołu Diagilewa, zjawiając się jako „piąte koło u wozu” z grupą czterech chłopców, po których posłał Diagilew. Wkrótce pod kierunkiem mistrza Cecchettiego poczynił ogromne postępy i po dwóch latach został pierwszym tancerzem zespołu.
W 1929 roku przedstawił swoją pierwszą pracę choreograficzną – nową wersję „Lisa” Strawinskiego. W 1930 roku zaangażował się do Opery paryskiej jako pierwszy tancerz i choreograf, stając się w dwa lata później profesorem. Z krótką przerwą w latach 1944-1946, kierował zespołem baletowym Opery dla którego opracował około 45 baletów, przywracając mu w ten sposób zainteresowanie szerokiej publiczności i wychowując wielu świetnych tancerzy. W ten sposób wskrzesił wielkie tradycje baletu francuskiego.
Lifar stworzył we Francji zawód tancerza, zbudował fundament dla pracy Rolanda Petit i Janine Charrat oraz wychował tak wybitnych artystów, jak Yvette Chauvire, Renee Jeanmaire i Jean Babilee. Można by jeszcze wymienić cały szereg innych, włączając wielu z samej opery, między którymi znajduje się Josette Clavier.
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.