Ricardo Dyrgalla
Ryszard Wincenty Dyrgałła
Ilustracja
kapitan pilot kapitan pilot
Data i miejsce urodzenia

5 kwietnia 1910
Szarlej

Data i miejsce śmierci

3 sierpnia 1970
São José dos Campos, Brazylia

Przebieg służby
Lata służby

1939–1945

Siły zbrojne

Wojsko Polskie
Polskie Siły Zbrojne

Formacja

Lotnictwo Wojska Polskiego
RAF

Jednostki

1. pułk lotniczy
dywizjon 303

Główne wojny i bitwy

II wojna światowa

Późniejsza praca

RAE, FAdeA, CITEDEF

Odznaczenia
Krzyż Walecznych (od 1941) Srebrny Krzyż Zasługi z Mieczami Medal Lotniczy (trzykrotnie)
Ryszard Dyrgałła podczas pokazów szybowcowych w 1936 r.
Dyrgałła przed rakietą „AM-1 Tábano”.

Ryszard Wincenty Dyrgałła[a] vel Ricardo Dyrgalla (ur. 5 kwietnia 1910 w Szarleju, zm. 3 sierpnia 1970 w São José dos Campos) – inżynier lotniczy i pilot polskiego pochodzenia, który po II wojnie światowej wyemigrował do Argentyny, gdzie stał się pionierem w dziedzinie badań nad silnikiem rakietowym.

Biografia

Ryszard Dyrgałła studiował w Gdańsku, na Wydziale Lotniczym Politechniki Gdańskiej, gdzie w 1937 roku uzyskał tytuł inżyniera lotnictwa[2]. Został pilotem, pokonując na szybowcu kilka europejskich rekordów, w tym wysokości i odległości[3]. W lipcu 1932 roku uzyskał uprawnienia instruktora szybownictwa[4].

Na stopień podporucznika został mianowany ze starszeństwem z 1 stycznia 1934 i 2510. lokatą w korpusie oficerów piechoty[1].

Po ukończeniu studiów pracował w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa w Warszawie jako pilot. Brał udział w imprezach sportowych, wykonywał pokazy akrobacji szybowcowej. Podczas jednego z takich pokazów, w czerwcu 1935 roku w Rumi, musiał skakać ze spadochronem z szybowca CW-7[5]. Wziął udział w III Krajowych Zawodach Szybowcowych w Ustjanowej[6], a 20 października 1935 roku wykonał pierwszy w Polsce lot falowy[7].
W 1936 Ryszard Dyrgałła ustanowił rekord Polski na szybowcu Komar w długotrwałości lotu wykonując lot z lotniska w Bezmiechowej, bez lądowania powrócił na miejsce startu w czasie 22 godzin i 15 minut[8].

W 1937 roku opublikował podręcznik dla pilotów szybowcowych pt. "Pilot szybowcowy", wydany przez Zarząd Główny Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP).

Po wybuchu wojny w 1939 roku został zmobilizowany do polskich sił powietrznych, służył w 1. pułku lotniczym[2]. Po klęsce wrześniowej 27 czerwca 1940 roku dotarł do Wielkiej Brytanii gdzie otrzymał numer służbowy P-0689[9] i służył w „No. 1 Photographic Reconnaissance Unit RAF”[3].

Po wojnie Dyrgałła pozostał w Wielkiej Brytanii, gdzie pracował w „Rocket Propulsion Group”, działającej pod kierownictwem Alexandra Duncana Baxtera w siedzibie Royal Aircraft Establishment, w celu zbadania niemieckiego uzbrojenia. Miał okazję zbadać, wśród innych zaawansowanych systemów, jeden z napędu rakiety V2 oraz Enzian[3].

W połowie 1946 roku (w związku z tym, że rząd Argentyny starał się zatrudnić techników w celu promowania nowych technologii w kraju), za pośrednictwem ówczesnego pułkownika argentyńskiej Armii Julio Pedro Hennekensa, Dyrgałła został zaproszony do pracy w Argentynie wraz z jego bratem Brunonem oraz polskimi inżynierami: Czekalskim, Antonim Kowalczewskim, Stawowiokem i Apolinarym Żebrowskim[3][10].

Posiadając podręczniki i notatki dotyczące systemów niemieckich, które studiował, Dyrgałła przybył ze swym bratem pod koniec 1946 roku i dołączył do „Instytutu Techniki Lotniczej” w Córdobie, gdzie pracował do 1951 roku, we współpracy z „Działem Technicznym Generalnej Dyrekcji Produkcji Wojskowej”[3].

Pracowali tam także niemieccy inżynierowie, którzy pod kierownictwem Kurta Tanka, odpowiedzialni byli za silniki odrzutowe. W 1948 roku Dyrgałła opublikował swoją pierwszą książkę, kompilację badanych przez niego systemów, którą nazwał „Aeromóviles como Cazas-Robots”[11][3].

W sierpniu 1947 roku utworzono Dział Specjalnych Projeków nr. III, Instytutu Aerotechnicznego, a kierownictwo zostało powierzone Dyrgalli. Dział miał za zadanie studiowanie i rozwijanie zdalnie sterowanych pojazdów i silników rakietowych, opartych na pocisku rakietowym Enzian[12]. Jednak wraz z innym polskim inżynierem, Stanisławem N. Kulczyckim, Dyrgałła całkowicie przeprojektował niemiecką rakietę, w tym silnik rakietowy. Pocisk, nazywany „AM-1 Tábano”, był jak Enzian częściowo zbudowany z drewna i ważył około 300 kg. Jego maksymalna prędkość wynosiła 850 km/h i wystrzelony z samolotu na wysokości 5000 metrów mógł przelecieć odległość 60 km. Był to pierwszy argentyński silnik rakietowy[3].

W 1951 roku Dyrgałła wyjechał do Buenos Aires, gdzie pracował dla wytwórni wojskowej w Acassuso (broń i amunicja specjalna), która dzisiaj nosi nazwę „Instituto de Investigaciones Científicas y Técnicas para la Defensa” (CITEDEF)[3].

W kwietniu 1952 roku Dyrgałła wstąpił do „Towarzystwa Międzyplanetarnego Argentyny” (SAI), jedynej w tym czasie instytucji cywilnej w Ameryce Południowej, zajmującej się badaniami przestrzeni kosmicznej. W 1952 roku napisał nową książkę pt. „El desarrollo del motor-cohete en la práctica”, opublikowaną za pomocą SAI[3].

W 1958 roku został upoważniony do publikacji „El Primer Motor Rocket Argentino”, która została zaklasyfikowana jako tajna[3].

W 1960 roku rozpoczął pracę nad projektem „Proson M1", eksperymentalną sondą rakietową zaprojektowaną do zbierania informacji atmosferycznych i osiągającą wysokość 60 kilometrów (zewnętrzna granica stratosfery). Pomimo tego, że dokonano czterech udanych startów, w 1963 roku program ten przerwano, ponieważ uważano, że technologia jest już przestarzała[3][13][14].

Po zamknięciu projektu osiadł w Brazylii, gdzie uczył się w „Instytucie Technicznym Aeronautyki” (ITA) w São José dos Campos. Zmarł 3 sierpnia 1970 roku z powodu niewydolności serca[3].

Był żonaty z Reginą Lorenzo, z którą miał syna Antonio Alfonso, oraz córkę Maríę Isabel[15].

Ordery i odznaczenia

Uwagi

  1. W ewidencji Wojska Polskiego figurował jako „Ryszard Wincenty Dyrgała”[1].

Przypisy

  1. a b Rybka i Stepan 2004 ↓, s. 69.
  2. a b Bohaterowie z Aeroklubu Gdańskiego [online], 3inspace.com [dostęp 2019-04-19] (pol.).
  3. a b c d e f g h i j k l Pablo de León, Historia de la Actividad Espacial en la Argentina, p.48-57,94.
  4. KRONIKA SZYBOWCOWA. „Skrzydlata Polska”. 7/1932, s. 138, lipiec 1932. Warszawa: Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. 
  5. Z pokazów lotniczych w Gdyni. „Skrzydlata Polska”. 8/1935, s. 196, sierpień 1935. Warszawa: Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. 
  6. Krajowe Zawody Szybowcowe w Ustjanowej 22.IX-6.X.1935. Lwów: Artur Goldman, 1933, s. 25. OCLC 833947458.
  7. Andrzej Glass: Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1976, s. 415. OCLC 830596725.
  8. Biuletyn Aeroklubu Polskiego 107/1936. „Skrzydlata Polska”. Nr 9, s. 252, wrzesień 1936. 
  9. Dyrgała Ryszard Wincenty [online], listakrzystka.pl [dostęp 2019-04-19] (pol.).
  10. Polonia argentyńska w latach 1939-1989, pdf
  11. El término „aeromóvil” se utilizaba en esa época para lo que se llamaría posteriormente „misil teledirigido”.
  12. Producción de armamento (1943-1955). mincyt.cba.gov.ar. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-06-01)]..
  13. A cincuenta años de un hito en la cohetería nacional.
  14. Cohete sonda Prosón M1. jpcoheteria.com.ar. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-05-17)]..
  15. Diario Oficial del Ministério da Justiça.

Bibliografia

  • Tadeusz Jerzy Krzystek, [Anna Krzystek]: Polskie Siły Powietrzne w Wielkiej Brytanii w latach 1940-1947 łącznie z Pomocniczą Lotniczą Służbą Kobiet (PLSK-WAAF). Sandomierz: Stratus, 2012. ISBN 978-83-61421-59-7. OCLC 276981965.
  • Ryszard Rybka, Kamil Stepan: Awanse oficerskie w Wojsku Polskim 1935-1939. Kraków: Fundacja Centrum Dokumentacji Czynu Niepodległościowego, 2004. ISBN 978-83-7188-691-1.

Linki zewnętrzne

  • BOMBAS VOLADORAS – polscy inżynierowie w Argentynie (hiszp.)

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się