Powszechna historia nikczemności (hiszp. Historia universal de la infamia) – zbiór opowiadań argentyńskiego pisarza Jorge Luisa Borgesa, opublikowany w 1935 roku. Większość utworów ukazała się w dzienniku „Critica” w latach 1933-34. W drugim wydaniu z 1954 roku autor dodał trzy drobne utwory. Polskie wydanie wyszło w 1976 roku, przekładu dokonali Stanisław Zembrzuski (główne opowiadania) i Andrzej Sobol-Jurczykowski (dwa prologi i część Et cetera).

W zbiorze przedstawione są opowieści o różnego rodzaju sławnych przestępcach, często amerykańskich, oparte na książkowych źródłach anglojęzycznych z lat 1911-32.[1] Choć autor podaje zestawienie źródeł, nie trzyma się ich wiernie, zmienia daty i nazwiska, zwłaszcza w opowiadaniu Bezinteresowny morderca Bill Harrigan. Angel Flores, twórca terminu realizm magiczny, uznał tę książkę za początek całego nurtu.[2] W prologu z 1954 roku autor nazwał te opowiadania barokowymi: „barokowy jest końcowy etap każdej sztuki, gdy ta ujawnia i niszczy własne środki.”[3] Człowiek z przedmieścia to realistyczna historyjka o argentyńskim światku przestępczym.

Zawartość tomu

  • Przerażający wybawiciel Lazarus Morell (El atroz redentor Lazarus Morell) o Johnie Murrellu
  • Nieprawdopodobny oszust Tom Castro (El impostor inverosímil Tom Castro) o Arthurze Ortonie
  • Wdowa Cing, herszt piratów (La viuda Ching, pirata) o Ching Shih
  • Dostawca nikczemności Monk Eastman (El proveedor de iniquidades Monk Eastman) o Monku Eastmanie
  • Bezinteresowny morderca Bill Harrigan (El asesino desinteresado Bill Harrigan) o Billym Kidzie
  • Nietaktowny mistrz ceremonii Kotsuke no Suke (El incivil maestro de ceremonias Kotsuké no Suké) o Kirze Yoshinace
  • Zamaskowany farbiarz Hakim z Merwu (El tintorero enmascarado Hákim de Merv) o Al-Mukannie
  • Człowiek z przedmieścia (Hombre de la esquina rosada)
  • Et cetera (Etcétera) – krótkie, 1–4–stronicowe teksty, często oparte na źródłach arabskich:
    • Teolog po śmierci (Un teólogo en la muerte) o Filipie Melanchtonie
    • Sala posągów (La cámara de las estatuas)
    • Historia o dwóch, którzy śnili (Historia de los dos que soñaron)
    • Niedoszły czarownik (El brujo postergado)
    • Atramentowe zwierciadło (El espejo de tinta)
    • Dubler Mahometa (Un doble de Mahoma) (1954)
    • Szlachetny przeciwnik (El enemigo generoso) (1954)
    • O ścisłości w nauce (Del rigor en la ciencia) (1954)

Przypisy

  1. Jorge Luis Borges, Powszechna historia nikczemności, PIW, 1982, s. 89.
  2. Flores, Angel. "Magical Realism in Spanish American" (Nova York, MLA, 1954), późniejsza publikacja w Hispania, 38 (2), 1955.
  3. Jorge Luis Borges, Powszechna historia nikczemności, PIW, 1982, s. 6.

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się