Polskie sieci kablowe – według szacunków KRRiT w 2005 roku funkcjonowało w Polsce ponad 500 operatorów sieci telewizji kablowej. Według danych GUS z 2012 roku z telewizji kablowych korzystało ok. 4,898 mln abonentów[1]. Telewizje kablowe są siecią telekomunikacyjną, która pozwala na oferowanie abonentom pakietu programów radia i telewizji oraz coraz częściej szerokiego asortymentu interaktywnych usług multimedialnych (tj. stacjonarny oraz mobilny internet, telefon i VOD).
Operatorzy sieci kablowych w Polsce oferują następujące usługi swoim abonentom[2]:
W ostatnich latach początku XXI w. coraz częściej dochodzi do konsolidacji rozdrobnionego polskiego rynku operatorów kablowych i dostawców szerokopasmowego internetu. Przykładem może być przejęcie przez UPC Polska sieci kablowej Aster 2 stycznia 2012 roku (wtedy 4. największej pod względem liczby abonentów)[3] czy przejęcie przez Multimedia Polska w maju 2012 r. sieci Stream Communications (7. pod względem liczby abonentów)[4]. Przez kilka lat media branżowe donosiły o planach przejęcia Multimedia Polska przez UPC, jednak ostatecznie nie doszło do transakcji, również, ze względu na zastrzeżenia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów co do nadmiernej koncentracji kapitału[5][6]. Ostatecznie 1 lutego 2020 r. doszło do przejęcia Multimedia Polska przez Grupę Vectra, w wyniku czego utworzona została największa sieć kablowa na polskim rynku telekomunikacyjnym[7].
Na dzień 30 września 2019 r. w Polsce największymi operatorami telewizji kablowej według danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej (PIKE) byli[8]:
Nr | Nazwa operatora | Liczba ogólna abonentów | Udział w rynku | Liczba obsługiwanych miejscowości | Liczba abonentów telewizji | Liczba abonentów internetu | Liczba abonentów telefonii | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
analogowej | cyfrowej | stacjonarnego | mobilnego | stacjonarnej | mobilnej | |||||
1 | Vectra | 1 700 056[9] | 38,72% | 176 | 170 575 | 709 439 | 576 993 | 10 564 | 182 650 | 9857 |
880 014 | 587 557 | 192 507 | ||||||||
2 | UPC Polska | 1 435 500 | 31,77% | 140 | 198 200 | 1 013 500 | 1 117 500 | b.d. | 627 900 | b.d. |
1 211 700 | 1 117 500 | 627 900 | ||||||||
3 | Inea | 250 000 | 5,56% | 24 | b.d. | 200 000 | 187 000 | b.d. | 94 000 | b.d. |
200 000 | 187 000 | 94 000 | ||||||||
4 | Toya | 180 000 | 3,89% | 8 | 23 000 | 120 000 | 115 000 | 2500 | 21 000 | 2500 |
143 000 | 117 500 | 23 500 | ||||||||
5 | Petrus | 50 000 | 1,11% | 11 | 2000 | 48 000 | 26 000 | – | 7000 | – |
50 000 | 26 000 | 7 000 | ||||||||
6 | Promax | 37 900 | 0,84% | 50 | 30 400 | 32 100 | 25 800 | 60 | 5000 | brak |
62 500 | 25 860 | 5 000 | ||||||||
7 | Sat Film | 24 000 | 0,53% | 50 | 10 500 | 18 500 | 20 000 | 3700 | 8000 | – |
29 000 | 23 700 | 8 000 | ||||||||
pozostali | b.d. | 13,37% | b.d. |
Na dzień 30 września 2021 r. operator sieci UPC opublikował dane dotyczące sieci[10]:
Nazwa operatora | Liczba ogólna abonentów | Udział w rynku | Liczba obsługiwanych miejscowości | Zasięg sieci (liczba gospodarstw domowych) | Liczba abonentów telewizji | Liczba abonentów internetu | Liczba abonentów telefonii | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
analogowej | cyfrowej | stacjonarnego | mobilnego | stacjonarnej | mobilnej | |||||
UPC Polska | 1 548 000 | 31,77% | 140 | 3 684 000 | 0 | 1 373 000 | 1 325 000 | b.d. | 608 700 | 116 100 |
1 373 000 | 1 325 000 | 724 800 |
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.