Newcastle Brown Ale
piwo
{{{alt grafiki}}}
Rodzaj

brown ale

Miejsce wprowadzenia

Newcastle upon Tyne

Producent Heineken
Dystrybutor

Heineken

Uwagi
  • kolor: czerwono-brązowy[1]
Strona internetowa
Wartość odżywcza
(100 g)
Etanol 4,7 g
Browar w Newcastle

Newcastle Brown Ale (potocznie „Newkie Brown”[1]) – piwo z gatunku brown ale o czerwono-brązowej barwie, produkowane przez koncern Heinekena w browarze John Smith's Brewery, w Tadcasterze. W Wielkiej Brytanii postrzegane jako piwo klasy pracującej i tradycyjny symbol północno-wschodniej Anglii, podczas gdy na rynkach eksportowych uznawane jest jako modny trunek młodzieżowy[1]. Było jednym z pierwszych piw sprzedawanych w przejrzystych szklanych butelkach[1].

Etykieta

Na charakterystycznej etykiecie nadrukowana jest niebieska gwiazda z nałożonymi konturami katedry św. Mikołaja w Newcastle, zamku oraz mostu na rzece Tyne. Gwiazda symbolizuje pięć browarów – John Barras & Co, Carr Bros & Carr, JJ & WH Allison (dwa browary) i Swinburne & Co, które połączyły się w 1890 roku tworząc Newcastle Breweries Ltd[1][2]. Złote medale pochodzą z Międzynarodowej Wystawy Browarników z 1928 roku.

Historia

Receptura została opracowana w 1927 roku po trzech latach badań prowadzonych przez pułkownika Jamesa „Jima” Portera i chemika Archiego Jonsona[1]. Trunek miał się stać alternatywą dla tanich i licznie sprzedawanych w latach 20. piw oraz konkurencją dla produktów z Burton upon Trent[2]. Początkowo produkowano dwie odmiany – ciemne, o intensywnej barwie i bukiecie oraz jasne, koloru bursztynu o mniejszej zawartości alkoholu – jednak badania rynkowe potwierdziły nieopłacalność takiego przedsięwzięcia, co przyczyniło się do zarzucenia tej praktyki[1]. Po zdobyciu medali na Międzynarodowej Wystawie Browarników z 1928 roku Porter został mianowany naczelnym browarnikiem, a w 1962 roku dyrektorem kompanii[1].

Po połączeniu Newcastle Breweries ze Scottish Breweries w 1960 roku Newkie Brown przestało być napojem regionalnym i zaczęło docierać poza Wielką Brytanię[3], stając się jednocześnie markowym trunkiem robotników[1]. Z tego okresu pochodzi także gwarowe stwierdzenie „Pójdę wyprowadzić psa” (ang. I'm going to walk the dog), oznaczające „Idę do pubu na szklankę Newkie Brown”[3]. W 1996 marka zyskała chronione oznaczenie geograficzne (PGI), na podstawie którego piwa miały być wytwarzane tylko w Newcastle[1].

Szczyt popularności Newkie Brown przypadł na początek lat 70. XX wieku[2]. W latach 80. i 90. piwo stało się popularne wśród studentów[2].

W 2005 roku Scottish & Newcastle Breweries zamknęło browar w Newcastle i przeniosło produkcję do leżącego ponad 3 kilometry dalej Gatesheadu, co oburzyło tradycyjnych zwolenników i doprowadziło do cofnięcia oznaczenia PGI[1][2]. W 2010 roku kompania macierzysta została przejęta przez korporację Heinekena, a produkcję przeniesiono ponownie, tym razem do Tadcasteru[1].

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j k l The Oxford Companion to Beer, s. 607–608
  2. a b c d e Origination: How brands are capturing the power of place and why it matters, s. 21–25
  3. a b The Big Book O' Beer: Everything You Ever Wanted to Know About the Greatest Beverage on Earth, s 90

Bibliografia

  • Duane Swierczynski: The Big Book O' Beer: Everything You Ever Wanted to Know About the Greatest Beverage on Earth. Singapur: Chronicle Books, 2004, s. 204. ISBN 1-931686-49-1. (ang.).
  • Garrett Oliver, Tom Colicchio: The Oxford Companion to Beer. Oxford University Press, 2011, s. 960. ISBN 978-0-19-536713-3. (ang.).
  • Andy Pike: Origination: How brands are capturing the power of place and why it matters. Newcastle University, 2010. (ang.).

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się