Madonna z goździkiem
Madonna del Garofano
Ilustracja
Autor

Leonardo da Vinci

Rodzaj

Malarstwo religijne

Data powstania

1473–1475

Medium

olej na desce

Wymiary

62 × 47,5 cm[1]

Miejsce przechowywania
Miejscowość

Monachium

Lokalizacja

Stara Pinakoteka

Madonna z goździkiem (nazywana również Madonną monachijską[2]) – obraz namalowany między 1473 a 1475 rokiem, przez włoskiego artystę renesansowego Leonarda da Vinci[3]. Jest to najwcześniejszy samodzielny obraz tego malarza[1]. Znajduje się w zbiorach Starej Pinakoteki w Monachium[2].

Według Vasariego obraz namalował Leonardo da Vinci, w czasie jego pobytu w warsztacie Verrocchia. W następnych latach właścicielem obrazu był papież Klemens VII[4]. W 1886 roku obraz należał do pewnego aptekarza mieszkającego w południowych Niemczech. W 1889 roku oraz sprzedano go do Pinakoteki za 800 marek jako obraz szkoły Verrocchia, prawdopodobnie Leonarda[3].

Niewykluczone, że pierwszy szkic lub zarys postaci wykonał Andrea del Verrocchio[3]. Świadczyć o tym może rysunki Głowa kobiety z lat ok. 1470–1475 i Głowa kobieca z ozdobami, autorstwa Verrocchia[5]. Malując obraz, Leonardo eksperymentował z werniksem i nowymi farbami olejnymi. Technika ta doprowadziła do pęknięć w miejscach, gdzie naniesiono poprawki i nałożono kolejne warstwy pokrywające[3]. Układ fałd na żółtej od spodu szacie przypomina szaty na Zwiastowaniu[6].

Na obrazie widoczne są wpływy szkoły Verrocchia i malarstwa holenderskiego[1]. Maryja ma bladą twarz, blond loki i spuszczone oczy. Jej szata ma niebieski kolor, rękawy są czerwone[4]. Intensywne barwy jej stroju ożywiają pierwszy plan[7]. Dzieciątko siedzi na poduszce przyozdobionej kulami z kryształu. Kule stanowiły jeden z elementów rodowej symboliki Medyceuszy, co mogłoby sugerować, że to oni zamówili obraz[8]. Dzieciątko nieporadnym gestem próbuje złapać czerwony goździk, zapowiadający Mękę Pańską[7]. Przy lewej ręce Madonny stoi kryształowy wazon z kwiatami[4][7]. Symbolizuje on czystość i dziewictwo Maryi[7]. Według opisu Vasariego na kwiatach znajdowały się krople rosy, jednak z powodu złego stanu obrazu przestały być widoczne. Przez łuki loggii widoczny jest krajobraz, charakterystyczny dla twórczości Leonarda[4]. Szczyty gór są skaliste, ich realności dodaje mglista perspektywa powietrzna[8].

Przypisy

  1. a b c Zöllner 2005 ↓, s. 7.
  2. a b Isaacson 2019 ↓, s. 107.
  3. a b c d Vezzosi 2019 ↓, s. 167.
  4. a b c d Nicholl 2006 ↓, s. 119.
  5. Vezzosi 2019 ↓, s. 173.
  6. Vezzosi 2019 ↓, s. 167, 169.
  7. a b c d Zöllner 2005 ↓, s. 17.
  8. a b Isaacson 2019 ↓, s. 110.

Bibliografia

  • Walter Isaacson: Leonardo da Vinci. Kraków: Insignis Media, 2019. ISBN 978-83-66071-41-4.
  • Charles Nicholl: Leonardo Da Vinci. Lot wyobraźni. Warszawa: WAB, 2006.
  • Alessandro Vezzosi: Leonardo da Vinci. Malarstwo: nowe spojrzenie. Kielce: Jedność, 2019. ISBN 978-83-8144-143-8.
  • Frank Zöllner: Leonardo da Vinci 1452–1519. Warszawa: Taschen, Edipresse Polska S. A., 2005. ISBN 83-89571-85-4.

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się