Kolej dużych prędkości w Korei Południowej – podsystem kolejowych przewozów pasażerskich charakteryzujący się prędkościami przekraczającymi 250 km/h[1]. Połączenia obsługuje dwóch operatorów – Korail (KTX) oraz Supreme Railways (SR)[2]. Pierwsza linia została uruchomiona 1 kwietnia 2004 roku. W połowie 2017 roku długość linii dedykowanych do obsługi kolei dużych prędkości wynosiła 657 km[3]. Obsługujące je pociągi, poruszające się z maksymalną prędkością 300 km/h, dziennie przewożą ponad 200 000 pasażerów[4][5].
W 1989 roku rząd koreański podjął decyzję o wybudowaniu pierwszej linii kolei dużych prędkości – Gyeongbu HSR, która miała połączyć Seul z Pusan. W 1992 roku rozpoczęto pierwsze prace na odcinku pomiędzy Cheonan a Daejeon, zaś zakończenie całej linii zaplanowano na 2004 rok. Kryzys ekonomiczny zmusił rząd do zmiany planów i postanowiono, że odcinek pomiędzy Daegu a Pusan zostanie wybudowany do 2010 roku, zaś pociągi pomiędzy tymi miastami będą kontynuowały trasę na istniejącej linii zwykłej kolei[6]. W 2003 roku podjęto decyzję o budowie linii Honam HSR pomiędzy miastami Cheongju a Mokpo. W dniu 1 kwietnia 2004 roku oddano do użytku linię Gyeongbu HSR, jednakże pociągi osiągały prędkość 300 km/h tylko na odcinku o długości 238,6 km pomiędzy Seulem a Daegu. Linią zarządza powstała w tym samym roku spółka Korea Train eXpress (KTX)[7]. W 2009 roku po wielu latach planowania rozpoczęto budowę linii Honam HSR[8]. Pod koniec następnego roku, po 19 latach od rozpoczęcia pierwszych prac na linii Gyeongbu HSR, w dniu 1 listopada nastąpiło otwarcie ostatniego odcinka – od Daegu do Pusan. Czas przejazdu całej trasy o łącznej długości 417,5 km został skrócony do 2 godzin i 20 minut[9].
W dniu 1 kwietnia 2015 roku oddano do użytku linię Honam HSR na odcinku od Cheongju (stacja Osong łączy obie koreańskie linie kolei dużych prędkości) do Gwangju o długości 182 km, zarządzaną przez KTX. Czas przejazdu trasy o długości 350 km z Seulu do Gwangju skrócił się do 93 minut[8]. W kolejnym roku Supreme Railways – nowy operator na rynku koreańskim, działający pod marką Super Rapid Train (SRT), w dniu 9 grudnia 2016 roku oddał do użytku trasę o długości 61 km[10], od stacji Suseo (znajdującej się w Gangnam-gu, południowej dzielnicy Seulu) na południe, gdzie łączy się niedaleko Pyeongtaek z linią Gyeongbu HSR. Odcinek pomiędzy stacjami Suseo i Jije (w mieście Pyeongtaek) biegnie w jednym z najdłuższych tuneli kolejowych na świecie – Yulhyeon Tunnel o długości 50,3 km[11]. Pociągi tego operatora na trasie do Pusan i Mokpo współdzielą infrastrukturę z KTX (jednakże na odcinku Gwangju do Mokpo pociągi poruszają się po zwykłej linii kolejowej, zaplanowane przedłużenie linii kolei dużych prędkości do 2022 roku[3]). W związku z zimowymi igrzyskami olimpijskimi, które odbędą się w Pjongczangu w 2018 roku, pod koniec 2017 roku zostanie oddana do użytku nowa linia łącząca Wonju z Gangneung, o długości 120 km, na której pociągi będą osiągały prędkość 250 km/h[12]. Zostanie ona połączona z linią Jungang (biegnącą z Wonju do stacji Cheongnyangni w Seulu), na której pociągi będą mogły osiągnąć maksymalną prędkość do 230 km/h dopiero po modernizacji, której koniec zaplanowano na 2020 rok[13].
W 2017 roku użytkowane są trzy linie kolei dużych prędkości, na których pociągi mogą osiągać prędkość co najmniej 250 km/h[14][15].
Linia o długości 417,5 km. Wykaz stacji:
Linia o długości 182 km. Do stacji Osong pociągi poruszają się po linii Gyeongbu HRS (z tą różnicą, że początkową stacją jest Yongsan w Seulu, zamiast głównej Seul). Do ostatnich stacji tj. Naju i Mokpo pociągi kursują po zmodernizowanych zwykłych liniach kolejowych, wydłużenie linii kolei dużych prędkości jest dopiero w fazie planowania[3]. Wykaz stacji:
Linia o długości 61 km. Łączy się ona z linią Gyeongbu HSR przed stacją Cheonan–Ansan, a następnie na trasie do Pusan lub Mokpo stacje są współdzielone z pozostałymi obydwoma liniami. Wykaz stacji:
Na liniach kolei dużych prędkości wykorzystywane są następujące modele pociągów[16][17][18][19]:
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.