Drogi publiczne w Polsce są podzielone na klasy (określające zbiór wymagań technicznych i użytkowych) oraz kategorie (wynikające z funkcji drogi w sieci drogowej).
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 20 lipca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych[1] w celu określenia warunków technicznych i użytkowych ustala następujące klasy dróg oraz ich hierarchię, zaczynając od drogi o najwyższych parametrach:
Rozporządzenie z 2022 r. zastąpiło wielokrotnie nowelizowane rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie[2], którym pierwotnie wprowadzono powyższy podział.
Ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych[3] dzieli drogi ze względu na ich funkcje w sieci drogowej na kategorie. Ponadto rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 20 lipca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych[1] poszczególnym kategoriom przyporządkowano odpowiednie klasy. Podział ten przedstawia się następująco:
Ulice leżące w ciągu wyżej wymienionych dróg należą do tej samej kategorii co te drogi. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, a drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu: województwa, powiatu lub gminy.
Po raz pierwszy sprawę kategorii dróg publicznych unormowano w Polsce ustawą z 10 grudnia 1920 r. o budowie i utrzymaniu dróg publicznych w Rzeczypospolitej Polskiej[4], wprowadzając 15 stycznia 1921 r. podział sieci drogowej na cztery kategorie, zależnie od ważności danego szlaku:
Taki system kategoryzacji dróg obowiązywał w okresie międzywojennym oraz po II wojnie światowej do 23 lipca 1948 r. Tego dnia zgodnie z ustawą z 16 czerwca 1948 r. o zmianie ustawy o budowie i utrzymaniu dróg publicznych w Rzeczypospolitej Polskiej[5] zlikwidowano kategorię dróg wojewódzkich (które zaliczono do kategorii dróg państwowych), pozostawiając trzy kategorie:
Kolejna zmiana nastąpiła 29 września 1954 r. po wejściu w życie ustawy z 25 września 1954 r. o reformie podziału administracyjnego wsi i powołaniu gromadzkich rad narodowych[6]. Po zlikwidowaniu gmin dotychczasowe drogi gminne stały się drogami gromadzkimi.
Niespełna dwa lata później, w związku z ukazaniem się dekretu z 4 sierpnia 1956 r. o drogach publicznych[7], zlikwidowano kategorię dróg powiatowych (które zaliczono do kategorii dróg państwowych) i kategorię dróg gromadzkich, czyli byłych gminnych (które zaliczono do nowej kategorii dróg lokalnych). 11 sierpnia 1956 r. wprowadzony został dwustopniowy podział:
Ustawą z 29 marca 1962 r. o drogach publicznych[8] zastąpiono wszelkie dotychczasowe przepisy obowiązujące w tych kwestiach. Zgodnie z nową regulacją od 6 maja 1962 r. w skład dróg publicznych wchodziły:
Powyższy podział obowiązywał do 30 września 1985 r., czyli do dnia wejścia w życie ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych[9], która wprowadziła nową kategoryzację dróg:
Obecny podział dróg publicznych na drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne został wprowadzony 1 stycznia 1999 r. na mocy ustawy z 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa[10].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.