Katastrofa lotu Pacific Southwest Airlines 182
Ilustracja
Miejsce katastrofy
Państwo

 Stany Zjednoczone

Miejsce

San Diego

Data

25 września 1978

Godzina

9:02 czasu lokalnego
18:02 czasu polskiego

Rodzaj

Zderzenie samolotów

Przyczyna

Błąd kontrolera lotów

Ofiary śmiertelne

144 osoby
(w tym 7 osób na ziemi)

Ranni

9 osób (na ziemi)

1. Statek powietrzny
Typ

Boeing 727-214

Użytkownik

Pacific Southwest Airlines

Numer

N533PS

Start

Stany Zjednoczone Sacramento

Cel lotu

Stany Zjednoczone San Diego

Numer lotu

182

Liczba pasażerów

128 osób

Liczba załogi

7 osób

Ofiary śmiertelne

135 osób

2. Statek powietrzny
Typ

Cessna 172

Użytkownik

Samolot prywatny

Numer

N7711G

Start

Stany Zjednoczone San Diego

Cel lotu

(lot szkoleniowy)

Liczba załogi

2 osoby

Ofiary śmiertelne

2 osoby

Położenie na mapie San Diego
Mapa konturowa San Diego, po prawej znajduje się punkt z opisem „miejsce zdarzenia”
Położenie na mapie Stanów Zjednoczonych
Mapa konturowa Stanów Zjednoczonych, po lewej nieco na dole znajduje się punkt z opisem „miejsce zdarzenia”
Położenie na mapie Kalifornii
Mapa konturowa Kalifornii, blisko dolnej krawiędzi po prawej znajduje się punkt z opisem „miejsce zdarzenia”
Ziemia32°44′37″N 117°07′14″W/32,743611 -117,120556

Katastrofa lotu Pacific Southwest Airlines 182katastrofa lotnicza, która wydarzyła się 25 września 1978 roku w okolicach San Diego. Boeing 727-214 lecący z Sacramento do San Diego, zderzył się z awionetką Cessna 172. Kilka sekund później oba samoloty spadły na ziemię. W katastrofie zginęły 144 osoby (135 osób z Boeinga, 2 osoby z Cessny oraz 7 osób na ziemi).

Samolot

Boeing 727-214 (nr rej. N533PS) biorący udział w zderzeniu, został wyprodukowany 4 czerwca 1968 roku i do 1978 roku wylatał 36 557 godzin. Feralnego dnia samolot odbywał lot z Sacramento do San Diego z międzylądowaniem w Los Angeles.

Przebieg lotu

Maszyna wystartowała z lotniska Los Angeles International Airport do San Diego International Airport. Maszyna zbliżała się do celu podróży i piloci rozpoczęli procedurę podchodzenia do lądowania. Tymczasem awionetka, lecąca lotem VFR utrzymywała wysokość 3500 stóp. Załoga Boeinga otrzymała zgodę na lądowanie na pasie nr 27. Kontrola ruchu lotniczego w San Diego ostrzegła pilotów Boeinga przed przelatującą w pobliżu Cessną.

O godz. 9:01:47 kontrolerzy ostrzegli załogę Cessny. W tym samym momencie Cessna 172 uderzyła w prawe skrzydło Boeinga 727. Cessna po kolizji rozpadła się w powietrzu na wiele części, natomiast w Boeingu zapaliło się prawe skrzydło, przez co samolot gwałtownie skręcił w prawo. Pilotom nie udało się uratować samolotu. Maszyna rozbiła się na terenie osiedla domków jednorodzinnych. Zginęły 144 osoby (137 osób na pokładach obu maszyn i 7 na ziemi). Świadek Hans Wendt sfotografował spadającego Boeinga na kilka sekund przed zderzeniem maszyny z ziemią.

Przyczyny kolizji

Oficjalny raport dotyczący katastrofy PSA 182 ukazał się 4 kwietnia 1979 roku. Przyczynami zderzenia były:

  • błąd kontrolera ruchu lotniczego, który widząc na radarze zbliżające się do siebie samoloty tylko przestrzegł pilotów obu maszyn przed innym samolotem. W sytuacji, gdy samoloty przelatują bardzo blisko siebie, kontroler powinien skierować jedną z maszyn w inną stronę lub nakazać pilotom zmianę wysokości lotu.
  • fakt, że załogi obu samolotów nie widziały się nawzajem: pilot Cessny miał założony specjalny hełm, umożliwiający mu jedynie obserwację przyrządów w kokpicie (ćwiczył lot na podstawie wskazań przyrządów), natomiast załoga lotu nr 182 nie widziała awionetki, gdyż mały samolot, widziany z góry, wtopił się w wielobarwny, bardzo silnie zróżnicowany krajobraz przedmieść San Diego.
  • błąd instruktora pilota Cessny: skoro jego uczeń ćwiczył lot według przyrządów i nie miał możliwości obserwacji otoczenia wokół maszyny, lot szkoleniowy nie powinien przebiegać przez obszar nasilonego ruchu powietrznego.
  • fatalny zbieg okoliczności. Gdy kontroler lotów zauważył, że Cessna i Boeing zbliżają się do siebie, zapytał załogę lotu nr 182, czy widzą awionetkę. Piloci odpowiedzieli: I think he's passed to our right (chyba minął nas z prawej). Na skutek zakłóceń w komunikacji radiowej, kluczowe słowo zostało przytłumione przez trzask i kontroler zrozumiał odpowiedź załogi jako I think he's passing to our right (chyba mija nas z prawej). Gdyby kontroler usłyszał właściwą wypowiedź – zrozumiałby, że załoga samolotu nie widzi Cessny (która wciąż znajdowała się przed Boeingiem); jednak zniekształcenie wypowiedzi spowodowało, że kontroler zrozumiał, iż załoga cały czas widzi awionetkę i podejmuje działania mające na celu uniknięcie fatalnej kolizji.

Galeria

Linki zewnętrzne

  • Opis tragedii na Aviation-Safety-Network
  • Zdjęcie samolotu wykonane pięć lat przed tragedią

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się