Państwo | |
---|---|
Siły zbrojne | |
Data utworzenia | |
Znak rozpoznawczy | |
Najwyższe dowództwa | |
Cywilne |
Ministerstwo Obrony |
Wojskowe |
Cuartel General del Ejército del Aire w Moncloa-Aravaca |
Hiszpańskie Siły Powietrzne (Ejército del Aire) EdA. Powstały 7 października 1939 roku. Obecnie posiadają 650 samolotów, które obsługuje 14 300 ludzi. Składają się z 3 wydziałów sterujących podległymi im jednostkami.
Wydział sztabu generalnego zajmuje się zadaniami cywilnymi. Do ich zadań należy przewóz osobistości oraz zadania poszukiwawczo-ratownicze. II Wydział podlega dowództwu lotnictwa taktycznego i posiada samoloty Northrop F-5 Freedom Fighter i Lockheed P-3 Orion.
W 1967 roku zamówiono 70 Northrop F-5 Freedom Fighter, w tym 34 dwumiejscowych szkolnych i 18 rozpoznawczych. Samoloty miały być wyprodukowane na licencji przez CASA. Dla odróżnienia od Northropa dodano w oznaczenia literkę S od Spain. Awionika oraz silniki pochodziły z USA. Dostawy rozpoczęte w czerwcu 1969 roku zakończono w grudniu 1972 roku. SF-5A pozostały na głównej linii frontowej do 1992 roku. Maszyny rozpoznawcze zostały do 2003. Na początku lat 90 XX wieku 23 pozostałe w służbie SF-5B zostały zmodernizowane. Zmieniono strukturę skrzydeł, podłużnice grzbietowe, wręgi za kabiną. Wzmocniono stateczniki poziome i wymieniono podwozie oraz awionikę. Podjęta kilka lat później, kolejna modernizacja zmodernizowała awionikę oraz aranżacje kokpitu. W 2003 roku rozpoczęto program modernizacji, który przedłuży ich eksploatację do 2024 roku[1].
Na lotnictwo bojowe składają się także samoloty F/A-18 Hornet (60 sztuk wersji EF-18A i 12 sztuk wersji EF-18B). Oba typy wielozadaniowego samolotu są na wyposażeniu jednostek znajdujących się w Saragossie i Torrejon. Obok tych samolotów Hiszpania dysponuje jeszcze samolotem Dassault Mirage F1. Samoloty te stacjonują w Los Lianos (wersja F-1CE) oraz w Gando na Wyspach Kanaryjskich (wersja F-1EE). W latach dziewięćdziesiątych stacjonowały samoloty Walencji (Manises) Mirage IIIEE wykonujące zadania szturmowe. Obecnie nie są już używane. Z kolei zadania rozpoznawcze wykonują samoloty Northrop SF-5A i SRF-5A Freeedom Fighter oraz McDonnell Douglas RF-4C Phantom II. Zadania morskie są realizowane przez samoloty typu Fokker i Aerospatialle AS-332 Super Puma. Do zadań transportowych wykorzystuje się 55 samolotów CASA C-212 Aviocar, 11 Lockheed C-130 Hercules oraz 18 CASA-Nurtanio CN-235. Przewozowi VIP-ów służą Falcon 20, Falcon 900 i Airbus A310. Do zadań dyspozycyjno-łącznikowych używa się samolotów Dornier Do 27 i CASA 127.
Do szkolenia pilotów używa się samolotów CASA-ENAER T-35C Tamiz oraz samolotu CASA C-101EB Aviojet. szkolenie studentów odbywa się natomiast na samolotach Nothrop SF-5B. Wykonywane są także loty na samolotach CASA C-212 i śmigłowcach Bell 47G, Hughes 300 i Bell UH1 Iroquois. Ponadto do szkolenia używa się także samolotów Piper Aztec i Piper Navajo Beech Bonanza i Beech Baron.
W dniu 17 listopada 2016 roku odebrano pierwszy z samolotów transportowych Airbus A400M do 2022 roku Hiszpanie posiadać mają 14 samolotów transportowych tego typu z 27 zamówionych. W Ejército del Aire otrzymały one oznaczenie T.23. Wraz z nimi Ejército del Aire odbiorą także 9 modułowych zestawów, obejmujących układy samoobrony, urządzenia łączności satelitarnej i zasobniki z przewodami elastycznymi do podawania paliwa, które będą mogły być zabudowane w każdym z hiszpańskich samolotów tego typu, zależnie od potrzeb użytkownika[2][3][4][5].
2 marca 2015 roku General Atomics Aeronautical Systems poinformował o zawarciu porozumienia z hiszpańską firmą SENER w celu wspólnego promowania aparatu w Hiszpanii w odpowiedzi na zapowiedziane przez ten kraj rozpoczęcie procedury pozyskania bezzałogowego samolotu do wypełniania zadań patrolowo-rozpoznawczych[6]. 6 października 2015 roku Departament Stanu Stanów Zjednoczonych podał do publicznej wiadomości informację o wydaniu zgody na sprzedaż samolotów do Hiszpanii[7]. 17 lutego 2016 roku Hiszpania i Stany Zjednoczone podpisały międzypaństwową umowę na zakup bezzałogowych bojowych aparatów latających MQ-9 Reaper. Kontrakt przewiduje dostarczenie czterech samolotów i dwóch stanowisk naziemnej kontroli lotu[8].
Samolot (oznaczenie) | Zdjęcie | Producent | Typ | Liczba[9][10] | Uwagi | |
---|---|---|---|---|---|---|
Samoloty myśliwskie | ||||||
Eurofighter Typhoon (C.16) | Wielka Brytania Niemcy Włochy Hiszpania |
wielozadaniowy (przewagi powietrznej) 4,5 generacji |
68 | W służbie od 2004, zamówiono 73, w 2010 rozbił się jeden CE.16 (wersja dwumiejscowa), w 2014 jeden C.16, w 2017 jeden C.16. | ||
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet (C.15) | Stany Zjednoczone | wielozadaniowy (szturmowy) 4 generacji |
72 | 74 EF-18M, 12 EF-18BM, dostarczono 96 (60 EF-18A + 12 EF-18B + 24 F/A-18A), w służbie od 1986 roku. Planowane zastąpienie ich najnowszą wersją Eurofighter Typhoon. | ||
Suma | 144 | |||||
Patrolowe | ||||||
Lockheed P-3 Orion (P.3) | Stany Zjednoczone | morski patrolowiec / ZOP | 4 | 4 P-3M, dostarczono 7 (2 P-3A + 5 P-3B), od 1973[11] | ||
Dassault Falcon 20 (TM.11) | Francja | walka elektroniczna | 2 | 20ECM, | ||
Powietrzne tankowce | ||||||
Lockheed C-130 Hercules (TK.10) | Stany Zjednoczone | taktyczny transportowiec / tankowiec | 5 | 5 cysten KC-130H (TK.10) od 1976 | ||
Samoloty transportowe | ||||||
Airbus A400M (T.23) | Unia Europejska | taktyczny transportowiec | 1 | 14 zamówionych[2] | ||
Lockheed C-130 Hercules (T.10) | Stany Zjednoczone | taktyczny transportowiec | 6 | 5 C-130H, 1 C-130H-30 od 1973 | ||
CASA C-295 (T.21) | Hiszpania | taktyczny transportowiec | 13 | C-295M od 2000 | ||
CASA CN-235 (T.19) | Hiszpania | lekki transportowiec | 14 | 12 CN-235-100M + 2 CN-235-10M (fotogrametria), dostarczono 20 (18 CN-235-100M + 2 CN-235-10M VIP), od 1988 | ||
CASA C-212 Aviocar (T.12) | Hiszpania | lekki transportowiec | 26 | dostarczono 74, obecnie 21 transportowych, 4 rozpoznawcze, 1 waki elektronicznej, od 1974 | ||
Cessna Citation V (TR.20) | Stany Zjednoczone | transport / fotogrametria | 2 | C560 Citation V od 1992, także transport personelu, ewakuacja medyczna | ||
King Air C-90 (U.22) | Stany Zjednoczone | użytkowy | 4 | od 2003, także dla VIP | ||
Transport VIP | ||||||
Airbus A310 (T.22) | Francja | dalekiego zasięgu | 2 | używane A310-304, kupione w 2003, zastąpiły w tej roli B707[12] | ||
Dassault Falcon 900 (T.18) | Francja | średni odrzutowiec | 5 | Falcon 900B od 1988 | ||
Dassault Falcon 20 (T.11) | Francja | lekki odrzutowiec | 2 | 20D od 1970 | ||
Aérospatiale Super Puma (HT.21A) | Francja | śmigłowiec VIP | 4 | AS332M1 od 1982 | ||
Eurocopter Cougar (HT.27) | Francja | śmigłowiec VIP | 2 | AS532UL od 2004 | ||
Samoloty szkolno-treningowe | ||||||
CASA C-101 Aviojet (E.25) | Hiszpania | szkolenie zaawansowane | 64 | C-101EB od 1980, dostarczono 88, 7 w grupie akrobacyjnej | ||
Northrop F-5 Freedom Fighter (AE.9) | Stany Zjednoczone | przejściowe | 19 | F-5BM od 1970 | ||
Enaer T-35 Tamiz (E.26) | Chile | szkolenie podstawowe | 35 | ENAER-CASA T-35C Tamiz od 1981 | ||
Beechcraft Bonanza (E.24) | Stany Zjednoczone | szkolenie wstępne | 16 | F-33C Bonanza od 1974 | ||
Eurocopter EC 120 Colibri (HE.25) | Francja Niemcy |
śmigłowiec szkolny | 15 | EC 120B Colibri od 2000, 6 w grupie akrobacyjnej | ||
Sikorsky S-76 Spirit (HE.24) | Stany Zjednoczone | śmigłowiec treningowy / MEDEVAC | 8 | S-76C do 1991 | ||
Search and Rescue | ||||||
CASA CN-235 (D.4) | Hiszpania | SAR / transport | 8 | CN-235 VIGMA od 2008 | ||
Fokker F-27 Maritime (D.2) | Holandia | SAR / transport | 3 | F27 200-MAR od 1979 | ||
Aérospatiale Super Puma (HD.21) | Francja | SAR / transport | 10 | AS332B1 od 1982 | ||
Airbus Helicopters H215 | Francja | SAR / transport | 1 | do 2016 | ||
Aérospatiale Puma (HD.19) | Francja | SAR / transport | 5 | SA330J/L od 1974 | ||
Samoloty gaśnicze | ||||||
Canadair CL-415 (UD.14) | Kanada | gaśniczy | 3 | od 2006 | ||
Canadair CL-215 (UD.13T) | Kanada | gaśniczy | 14 | CL-215T od 1991 | ||
Suma | 436 |
Samoloty myśliwskie
Samolot bombowe
Inne
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.