Fuerza Aérea Argentina
Godło
Państwo

 Argentyna

Data utworzenia

1945

Znak rozpoznawczy

Najwyższe dowództwa
Cywilne

Prezydent Argentyny

Wojskowe

Ministerstwo Obrony Argentyny

Argentyńskie Siły Powietrzne (Fuerza Aérea Argentina – FAA) – wojska lotnicze powstałe po II wojnie światowej. Formacja wojskowa, podlega prezydentowi kraju, lecz nadzór operacyjny sprawuje Ministerstwo Obrony, w skład którego wchodzą 4 dowództwa, z najważniejszym dowództwem Operacji Sił Powietrznych. Do pozostałych należy dbanie o logistykę i wsparcie, czym zajmują się: Dowództwo Zaopatrzenia, Dowództwo Szkolenia i Dowództwo Regionów Powietrznych. Głównym trzonem Argentyńskich Sił Powietrznych jest 9 brygad lotniczych, które są podzielone na grupy, których numeracja jest tożsama z numerem brygady macierzystej. Obecnie na ich wyposażeniu znajduje się 46 różnego typu samolotów.

Wyposażenie

Samoloty produkcji zagranicznej

IAI Finger A

Jednym z głównych elementów sił bojowych były 3 grupy lotnicze wyposażone we francuskie Dassault Mirage III DA i Dassault Mirage 5, których 19 sztuk zostało pozyskanych z Izraela, podobnie jak samoloty jednomiejscowe Dagger. Z kolei samoloty w wersjach CJ i 3 III BJ dotarły w 1982 roku, a kolejne 10 Samolotów Mirage w wersji 5P pochodziło z Peru.

Samoloty Mirage IIIBJ/CJ miały jedynie 2 eskadry 4 Grupy Myśliwskiej z El Plumerillo, zaś maszyny pozyskane z Peru znajdowały się w eskadrze 10 Grupy Myśliwskiej w Rio Gallegos, ale największa ich koncentracja znajdowała się w bazie Tandil, niedaleko stolicy Argentyny, Buenos Aires, gdzie stacjonuje 6 Grupa Myśliwska. Posiadała ona 2 eskadry Daggerów i 2 eskadry Mirage’ów IIIEA/DA

Wszystkie Mirage’e i ich wersje pochodne wycofano ze służby 30 listopada 2015 roku[1]. Od tego momentu rdzeń Fuerza Aérea Argentina stanowiło około dwudziestu A-4AR Fightinghawków, głęboko zmodernizowanej wersji amerykańskiego samolotu szturmowego Douglas A-4 Skyhawk. Te jednak uziemiono na nieokreślony czas z powodów technicznych w styczniu 2016 roku[2]. Wycofanie A-4AR zaplanowano na rok 2018. Rząd Argentyny zrezygnował z poszukiwania następcy tych samolotów[3]. Rozważano m.in. pozyskanie używanych IAI Kfir lub Dassault Mirage F1. W lutym 2017 roku Argentyna kupiła 12 samolotów szkolno-treningowych Beechraft Т-6С+ Texan II; zajmą one miejsce brazylijskich Tucano, zakupionych trzydzieści lat wcześniej[4]. W listopadzie 2017 roku do Argentyny przybyły pierwsze cztery maszyny[5]. W 2013 roku wojska lotnicze Argentyny zakupiły od Kanady dwa śmigłowce Bell 412EP[6][7]. W 2015 roku zakupiono w ramach amerykańskiego rządowego programu FMS (Foreign Military Sales) cztery kolejne śmigłowce Bell 412EP, odebrano je w zakładach koncernu Bell Helicopter w Fort Worth w Teksasie 11 grudnia 2017 roku[8][9].

Samoloty produkcji krajowej

Głównym samolotem krajowym jest A-58 Pucara. Z uwagi na stary typ konstrukcji liczba samolotów pozostających w czynnej służbie jest mocno ograniczona. Inny samolot produkcji krajowej, A-63 Pampa, jest wykorzystywany do szkolenia podstawowego i zaawansowanego. Obecnie siły argentyńskie posiadają około 100 samolotów tego typu. 4. Grupa Myśliwska dysponuje także kilkoma śmigłowcami ratowniczymi Aerospatiale SA-315B Lama.

Zdjęcie Samolot Typ Wersja Liczba sztuk[10][11] Uwagi
Samoloty myśliwskie
Stany Zjednoczone McDonnell Douglas A-4 Skyhawk samolot szturmowy A-4AR 24 Lockheed Martin zmodernizował 36 eksamerykańskich A-4M do standardu A-4AR Fightinghawk w latach 1996–1999, zastąpiły A-4B/C.
Argentyna FMA IA-63 Pampa lekkie uderzenie IA-63 8
Samoloty szturmowe
Argentyna FMA IA 58 Pucará samolot bliskiego wsparcia IA-58 22
Specjalnego przeznaczenia
Stany Zjednoczone Learjet 35 rozpoznawcze/kartografia 35A 2
Powietrzne tankowce
Stany Zjednoczone Lockheed C-130 Hercules powietrzny tankowiec KC-130H 2
Samoloty transportowe
Stany Zjednoczone Lockheed C-130 Hercules transportowiec C-130H

L-100

4
Holandia Fokker F28 Fellowship transportowiec F-28 2 F28-1000/4000, używane poprzez LADE.
Stany Zjednoczone Beechcraft King Air transport VIP 2
Stany Zjednoczone Twin commander transport VIP 3
Samoloty szkolno-treningowe
Stany Zjednoczone Beechcraft T-6 Texan II szkolenie podstawowe T-6C+ 12
Stany Zjednoczone Beechcraft King Air szkolenie załogi King Air 200 1
Brazylia Embraer EMB 312 Tucano szkolenie podstawowe 15
Argentyna FMA IA 63 Pampa szkolenie zaawansowane/samolot wsparcia IA-63 18
NiemcyGrob G 120TP trener lotu 7
Stany ZjednoczoneLockheed Martin A-4AR Fightinghawk szkolenie podstawowe OA-4AR 3
Śmigłowce
Stany Zjednoczone Bell 412 śmigłowiec użytkowy 412EP 6
Stany Zjednoczone Bell 212 śmigłowiec użytkowy 7
Rosja Mi-171E śmigłowiec użytkowy 2 3 kolejne zamówione, do zaopatrywania arktycznych baz.
Francja Aérospatiale SA 315B Lama poszukiwawczo-ratownicze SA-315B 3
Stany Zjednoczone McDonnell Douglas MD-500 użytkowy
szkolny
500D 9
Stany Zjednoczone Sikorsky S-76 Spirit VIP S-76 2
Stany Zjednoczone Sikorsky S-70 VIP 1

Wycofane

F-86F
Mirage IIIEA
Mirage 5PA MARA
FMA MS.760

Przypisy

  1. Łukasz Golowanow: Koniec argentyńskich Mirage’ów. Konflikty.pl, 2 grudnia 2015.
  2. Łukasz Golowanow: Argentyńskie lotnictwo bez odrzutowców bojowych. Konflikty.pl, 29 stycznia 2016. [dostęp 2017-02-04].
  3. Łukasz Golowanow: Argentyna rezygnuje z zakupu myśliwców. Konflikty.pl, 4 lutego 2017. [dostęp 2017-02-04].
  4. Łukasz Golowanow: Argentyna wreszcie kupuje Texany. konflikty.pl, 13 lutego 2017. [dostęp 2017-11-18].
  5. Maciej Hypś: Pierwsze T-6C w Argentynie. konflikty.pl, 16 listopada 2017. [dostęp 2017-11-18].
  6. Argentyna kupuje śmigłowce
  7. Pierwszy Bell 412 dla Argentyny
  8. Belle 412EP dla Argentyny
  9. Argentyna odebrała Belle 412
  10. Argentine Air Force (2023) [online], www.wdmma.org [dostęp 2023-09-19] (ang.).
  11. In association with Embraer, 2023 World Air Forces directory [online], Flight Global [dostęp 2023-09-19] (ang.).

Bibliografia

  • Lotnictwo Wojskowe Świata Lindsay Peacock 0-86101-563-0

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się