Po sporze między FOTA, a FIA w pierwszej połowie 2009 roku, nowa umowa Concorde Agreement została podpisana dnia 1 sierpnia 2009 roku przez ówczesnego prezydenta FIAMaxa Mosleya i wszystkie ekipy z tamtego czasu. Nowa umowa przewiduje kontynuację warunków tej z 1998 i jest ważna do dnia 31 grudnia 2012 roku[15]. Lista została ułożona według oficjalnej listy startowej FIA na sezon 2011 z dnia 2 grudnia 2010[16].
jeśli kierowca brał udział w piątkowym treningu, symbol oznacza, którego z kierowców wyścigowych zastąpił udział kierowcy w całym weekendzie wyścigowym zaznaczono przez wytłuszczoną nazwę zespołu, w którym startował
Po niepowodzeniu US F1 Team, 19 marca 2010 roku FIA uruchomiła proces przyjmowania nowego zespołu do stawki na sezon 2011. Oprócz tego zostać miała wyłoniona jedna lub kilka ekip rezerwowych, w przypadku wycofania się któregoś z zespołów[68].
Zespoły, które złożyły oficjalne wnioski do FIA o 13. miejsce w stawce:
7 lipca 2010 roku ART Grand Prix podjęło decyzję o wycofaniu się z selekcji do udział w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w sezonie 2011[75].
30 lipca swoją kandydaturę odwołał Cypher Group. W oświadczeniu napisano, iż zespół nie jest w stanie zgromadzić wystarczających funduszy, by dołączyć do stawki na sezon 2011[76].
Bez trzynastego zespołu w 2011
8 września 2010 roku FIA wydała oświadczenie, iż nie będzie trzynastego zespołu w stawce, ponieważ żaden z kandydatów ubiegających się o ostatnie wolne miejsce w stawce Formuły 1 w sezonie 2011 nie spełnił ustalonych wymagań Federacji[77]:
W związku z komunikatem prasowym z dnia 19 marca 2010, wzywającym do wyrażania swego zainteresowania w sezonie 2011 i 2012 Mistrzostw Świata Formuły Jeden FIA, otrzymaliśmy wiele zgłoszeń wyrażających takie zainteresowanie. Zdecydowano jednak, że żaden z kandydatów nie spełnia wymogów udziału w Mistrzostwach. W efekcie, nie przyznano 13. miejsca w stawce[78].
Sauber F1 Team
W czerwcu 2010 roku, że od sezonu 2011 zespół BMW Sauber powróci do nazwy Sauber F1 Team. Zespół został zmuszony do zachowania nazewnictwa BMW w roku 2010 z powodu problemów związanych z prawami telewizyjnymi[79].
Zmiana nazwy Lotus F1 Racing
24 września 2010 roku, szef Lotus F1 Racing – Tony Fernandes potwierdził, że od sezonu 2011 zespół będzie używał legendarnej nazwy Team Lotus[54].
Marussia Virgin Racing
11 listopada 2010 roku zespół Virgin Racing sprzedał większość udziałów rosyjskiemu producentowi samochodów sportowych – firmie Marussia Motors. Wzrost zaangażowania w angielską ekipę zaowocował zmianą nazwy na Marussia Virgin Racing, jednak struktura organizacyjna pozostała taka sama[63]. Licencja zespołu zmieniona została z brytyjskiej na rosyjską[80].
Lotus Renault GP
8 grudnia 2010 roku Grupa Lotus wykupiła udziały w zespole Renault. Tym samym stała się obok spółki Genii Capital głównym udziałowcem zespołu, a koncern Renault pozostał jedynie dostawcą silników. Ruch ten doprowadził do zmiany nazwy zespołu i jego barw na charakterystyczne czarno-złote. Umowa z Grupą Lotus dotycząca sponsoringu tytularnego została zawarta do 2017 roku włącznie, zaś Renault zobowiązało się do wieloletniego dostarczania jednostek napędowych tej stajni. 13 stycznia 2011 poinformowano, że zespół zmienia licencję z francuskiej na brytyjską[81].
Robert Kubica przed sezonem uległ poważnemu wypadkowi w rajdzie, uniemożliwiającemu mu start w sezonie, stąd na jego miejsce zakontraktowano Nicka Heidfelda[34].
Ostatecznie podczas obrad Światowej Rady Sportów Motorowych FIA w Genewie podjęto decyzję, że dostawcą ogumienia dla Formuły 1 zostanie Pirelli, a umowa obowiązywać będzie w latach 2011–2013[89][90].
Kalendarz
Oficjalna wersja kalendarza Formuły 1 na sezon 2011 została zatwierdzona 3 listopada 2010 roku podczas posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC)[91]. 4 lutego podano godziny rozpoczęcia poszczególnych sesji w każdym z wyścigów[92].
1 Wyścig nocny – rozgrywany przy sztucznym oświetleniu. 2 Wyścig dzienno-nocny – start wyścigu rozegrany zostanie przed zachodem słońca, a zawodnicy przyjadą na metę przy ciemnym niebie. Oświetlenie zostanie włączone przed wyścigiem.
Po raz pierwszy w historii zorganizowane zostanie Grand Prix Indii.
Zaplanowane na 13 marca, mające rozpocząć sezon Grand Prix Bahrajnu zostało odwołane z powodu antyrządowych protestów w Bahrajnie. 3 czerwca poinformowano, że runda w Bahrajnie zostanie rozegrana 30 października, co spowodowało przesunięcie Grand Prix Indii na koniec sezonu[201], jednak tydzień później organizatorzy wycofali się z organizacji wyścigu z powodu nieporozumień między FIA oraz FOM i FOTA[202].
Zmiany w regulaminie
Maksymalna wysokość dyfuzorów została zredukowana z 175 milimetrów do 125 milimetrów, kładąc kres podwójnym dyfuzorom zwiększającym docisk tylnej części bolidu[203].
Podczas Grand Prix Kanady 2010 zespoły ustaliły, że FOTA zamierza wycofać się z porozumienia o nieużywaniu systemu KERS w sezonie 2011. Będzie on jednak, podobnie jak w sezonie 2009, nieobowiązkowy. Zespół Ferrari zadeklarował użycie KERS w całym sezonie[204].
W związku z tym, że jednym z problemów związanych z systemem KERS w sezonie 2009 była zbyt mała minimalna waga bolidów, w sezonie 2011 została ona zwiększona z 620 do 640 kg[204].
Od sezonu 2011, każdy zawodnik, którego najlepszy czas w kwalifikacjach przekracza 107 procent najszybszego czasu ustanowionego w Q1 nie zostanie dopuszczony do wzięcia udziału w wyścigu[205].
Zespoły Formuły 1 podjęły decyzję, że od nowego sezonu będzie zakazane stosowanie „Kanału F”. Tym samym odrzuciły apel McLarena o kontynuowaniu rozwijania i stosowania tego rozwiązania. To właśnie ekipa z Woking zaprojektowała nowatorski system[206].
Wprowadzono nowe, ruchome tylne skrzydło, które będzie można aktywować tylko w wybranych miejscach toru i tylko w określonych sytuacjach. Ma ono za zadanie ułatwiać wyprzedzanie. Jednocześnie zakazano regulacji przedniego skrzydła[207].
Techniczna Grupa Robocza zdecydowała się na dodanie od 2011 roku drugiego wiązadła, mającego zmniejszać ryzyko wystąpienia sytuacji, jakie miały miejsce podczas treningu przed GP Chin w kwietniu, kiedy jednocześnie odpadły oba koła od bolidu Sebastiena Buemiego z Toro Rosso i pierwszej części kwalifikacji przed GP Niemiec na torze Hockenheimring, kiedy na ostatnim zakręcie Vitantonio Liuzzi stracił przyczepność i uderzył w betonową barierę, w którym odpadło lewe przednie koło, przelatując na drugą stronę toru tuż przed nadjeżdżającym Timo Glockiem[208].
Od sezonu 2011 zespołom zostanie odgórnie narzucony stosunek rozkładu masy pomiędzy przednią a tylną osią. Stosunek rozkładu masy przód do tyłu będzie ustawiony na 46:54 i jest podyktowany zmianą dostawcy ogumienia, którym od sezonu 2011 zostanie włoski Pirelli. Ekipy chcą w ten sposób uniknąć problemu, który pojawił się przed sezonem 2009, kiedy to Bridgestone dostarczyło nowe opony, a konstruktorzy zmuszeni zostali do znacznych zmian w rozkładzie masy bolidów[209].
↑ abNataniel Piórkowski: Ferrari dokonuje kolejnej korekty nazwy tegorocznego bolidu. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-03-04. [dostęp 2011-03-05]. (pol.).
↑ abPiotr Bogucki: Team Lotus pokazuje swój nowy samochód. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-01-31. [dostęp 2011-01-31].
↑ abMarek Roczniak: Sauber odsłonił bolid C30 w Walencji. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-01-31. [dostęp 2011-01-31]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-12-02)].
↑ abŁukasz Godula: Lotus Renault GP ujawnia swój nowy bolid. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-01-31. [dostęp 2011-01-31]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-05)].
↑ abMichał Roszczyn: Red Bull ujawnił swoje najnowsze dzieło. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-01. [dostęp 2011-02-01].
↑ abMichal2_F1: Williams pokazał FW33 w przejściowych barwach. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-01. [dostęp 2011-02-01].
↑Marek Roczniak: Williams zaprezentował ostateczne malowanie na sezon 2011. Wyprzedź Mnie! f1wm.pl, 2011-02-24. [dostęp 2011-02-24].
↑ abGrzegorz Filiks: Mercedes W02 oficjalnie zaprezentowany. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-01. [dostęp 2011-02-01]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-05-23)].
↑ abPaweł Zając: McLaren zaprezentował w Berlinie MP4-26. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-04. [dostęp 2011-02-04].
↑ abGrzegorz Filiks: Virgin odsłania swój nowy bolid oznaczony symbolem MVR-02. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-07. [dostęp 2011-02-07]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-04)].
↑ abGrzegorz Filiks: Force India odsłoniło swój nowy bolid. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-08. [dostęp 2011-02-08].
↑ abNiktNic124: Nowy bolid HRT z szachownicą na nadwoziu. PIT STOP f1.pl, 2011-02-08. [dostęp 2011-02-08].
↑Nataniel Piórkowski: Hispania zaprezentowała nowy samochód (+zdjęcia). Wyprzedź Mnie! f1wm.pl, 2011-03-11. [dostęp 2011-03-11].
↑Marek Roczniak: Nowe Concorde Agreement w końcu podpisane. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2009-08-01.
↑ abc2011 FIA Formula One World Championship. fia.com, 2010-12-02. [dostęp 2011-12-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-01-06)].
↑Michał Roszczyn: Red Bull przedłużył umowę z Renault na dostawę silników do 2012. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-11-05. [dostęp 2010-11-05].
↑Marek Roczniak: Red Bull potwierdził przedłużenie kontraktu z Vettelem. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-03-14. [dostęp 2011-03-14]. (pol.).
↑ abRed Bull Racing Drivers. redbullracing.com. [dostęp 2011-03-01].
↑Red Bull ogłosił przedłużenie kontraktu z Webberem na rok 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-06-07.
↑ abMarek Roczniak: D’Ambrosio podpisał kontrakt z Virgin na starty w sezonie 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-12-21. [dostęp 2010-12-21].
↑Marek Roczniak: FIA rozpoczyna poszukiwania nowego zespołu na rok 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-03-19. [dostęp 2010-04-02].
↑ abMariusz Karolak: Kto będzie trzynastym zespołem w roku 2011?. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-04-11. [dostęp 2010-04-17].
↑Marek Roczniak: Villeneuve chce wrócić do F1 z własnym zespołem. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-07-15. [dostęp 2010-07-15].
↑Mariusz Karolak: Durango i Villeneuve Racing wspólnie starają się o miejsce w F1. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-07-17. [dostęp 2010-07-17].
↑Mariusz Karolak: Stefanović chce zbudować tor w Serbii. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-04-24. [dostęp 2010-04-24]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-12-15)].
↑Mariusz Karolak: Kolejny amerykański sen o F1?. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-05-13. [dostęp 2010-05-13].
↑Mariusz Karolak: Cypher potwierdza złożenie aplikacji do FIA. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-07-08. [dostęp 2010-07-08].
↑Dawid Prokopowicz: Rezygnacja ART GP. f1zone.pl, 2010-07-07. [dostęp 2010-07-07].
↑Bartosz Pyciarz: Cypher Group wycofało zgłoszenie do sezonu 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-07-30. [dostęp 2010-07-30].
↑Marek Roczniak: Nie będzie trzynastego zespołu w sezonie 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-09-08. [dostęp 2010-09-08].
↑Dawid Prokopowicz: Oficjalne: Bez debiutantów w 2011. F1zone.pl, 2010-09-08. [dostęp 2010-09-08]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-09-11)].
↑Marek Roczniak: Sauber bez BMW dopiero w sezonie 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-06-24. [dostęp 2011-04-11]. (pol.).
↑Grzegorz Filiks: Virgin w nowym sezonie będzie startował na rosyjskiej licencji. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-02-04. [dostęp 2011-02-04]. (pol.).
↑Grzegorz Filiks: Renault zmienia swoją licencję z francuskiej na brytyjską. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-01-13. [dostęp 2011-01-13].
↑Igor Szmidt: Vergne potwierdza, że będzie jeździł w piątki. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-09-28.
↑Paweł Zając: Bridgestone wycofuje się z F1 po sezonie 2010. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2009-11-02.
↑Paweł Zając: Avon Tyres dołącza do walki o dostarczanie opon w sezonie 2011. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-04-17. [dostęp 2010-05-13].
↑Mariusz Karolak: Michelin nie chce zaopatrywać całej stawki F1 w opony. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-04-12. [dostęp 2010-05-13].
↑Marek Roczniak: Pirelli potwierdza gotowość do przedstawienia swojej oferty. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-04-29. [dostęp 2010-05-13].
↑Marek Roczniak: Pirelli oficjalnie dostawcą opon F1 w latach 2011–2013. Wyprzedź mnie! f1wm.pl. [dostęp 2010-06-23]. (pol.).
↑Dawid Prokopowicz: Pirelli oficjalnie dostawcą opon F1 w latach 2011–2013. F1zone.pl. [dostęp 2010-06-23]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-08-22)]. (pol.).
↑Grzegorz Filiks: FIA zaakceptowała 20-wyścigowy kalendarz na 2011 rok (akt.). Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2010-11-03. [dostęp 2010-11-04].
↑2011 FIA Formula One World Championship EVENT START TIME INFORMATION. Formula1.com, 2011-02-04. [dostęp 2011-02-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-02-07)]. (ang.).
↑Nataniel Piórkowski: GP Singapuru: trening 1 – Problemy z torem, Hamilton najszybszy. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-09-23. [dostęp 2011-09-26]. (pol.).
↑Nataniel Piórkowski: GP Singapuru: trening 2 – Vettel wraca na szczyt. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-09-23. [dostęp 2011-09-26]. (pol.).
↑Konrad Házi: GP Singapuru: trening 3 – Webber najszybszy przed kwalifikacjami. Wyprzedź mnie! f1wm.pl, 2011-09-24. [dostęp 2011-09-26]. (pol.).