Dane podstawowe | |
Państwo | |
---|---|
Producent | |
Typ | |
Załoga |
2 lub 3 |
Historia | |
Data oblotu | |
Lata produkcji |
1955–1987 |
Liczba egz. |
786 |
Dane techniczne | |
Napęd |
2 silniki turbośmigłowe Rolls-Royce Dart Mk.536-7R |
Moc |
2 × 2530 KM (1860 kW) |
Wymiary | |
Rozpiętość |
29,00 m |
Długość |
23,56 m |
Wysokość |
8,50 m |
Masa | |
Własna |
12 148 kg |
Startowa |
20 410 kg |
Osiągi | |
Prędkość maks. |
500 km/h |
Pułap praktyczny |
8990 m |
Zasięg |
1296 km |
Dane operacyjne | |
Liczba miejsc | |
44 do 52 | |
Użytkownicy | |
Fokker F27 Friendship – samolot pasażerski krótkiego i średniego zasięgu, produkowany przez holenderskie przedsiębiorstwo Fokker.
Koncepcja samolotu powstała w 1950 r. Zakładała zbudowanie 32. miejscowego samolotu pasażerskiego w układzie dwusilnikowego górnopłata, który mógłby być konkurencją dla DC-3. Prototyp został oblatany 24 listopada 1955 r. i był wersją 28. osobową. Wkrótce potem oblatano powiększoną wersję samolotu mieszczącą 32 pasażerów. Wprowadzono też zmiany konstrukcyjne, min. samolot został wyposażony w ciśnieniową kabinę pasażerską. Przekazanie pierwszego samolotu seryjnego liniom pasażerskim nastąpiło w 1958 r.[1]
W 1956 r. Fokker zawarł umowę, która umożliwiła wytwórni Fairchild Aircraft licencyjną produkcję tego samolotu na rynek amerykański pod nazwą Fairchild F-27. W późniejszych latach na potrzeby wojska powstały wersje transportowe i patrolowe. Produkcję F27 zakończono w 1986 r. po zbudowaniu ok. 800. egzemplarzy[2].
Dwusilnikowy górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z usterzeniem klasycznym. Podwozie trójpodporowe, chowane w locie[3].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.