Może warto byłoby przenieść Głowne kierunki, prądy i style wyżej - a rzeczy do zrobienia na dół portalu. Warto byłoby zrobić szablony i stronę z szablonami - podobnie jak w innych portalach. Wtedy byłoby łatwiej modyfikować poszczególne segmenty. Instytucje - muzea i zabytki - też można byłoby ułożyć horyzontalnie. A poza tym... pięknieje ten portal :) Przykuta 14:01, 29 sty 2006 (CET)[odpowiedz]


No właśnie, przydałoby się zrobić te nieszczęsne szablony, ale jak już gdzieś pisałam, po prostu nie umiem, dlatego dobrze by było, gdyby znalazł się ktoś chętny do pomocy...Cancre 18:41, 3 lut 2006 (CET)[odpowiedz]

Kat.

Proponuje stworrzyć kategorię: Kategoria:Malarze renesansowi jako podkategorię Kategoria:Malarze według kierunków. Jako argument za podaje, że jest coś takiego na angielskiej wiki i 12 innych.

Układ graficzny

Chciałabym troszkę przeorganizować portal. Potrzebuję krytycznych uwag co do tego: nowy layout. Jeżeli jest ktoś chętny do wyrażenie opinii: czy to dobrze będzie czy nie dobrze będzie, to serdecznie zapraszam do marudzenia. Na razie górna część.

Pozdrawiam :) Paaliaq (dyskusja) 03:02, 7 lut 2008 (CET)[odpowiedz]

no i już. .. Paaliaq (dyskusja) 12:48, 7 lut 2008 (CET)[odpowiedz]

Nazwy muzeów

Chcę poddać pod dyskusję sprawę nazewnictwa muzeów i galerii. Denerwują mnie nazwy typu Sammlung für Völkerkunde, United States Army Ordnance Museum albo Peabody Museum. Mamy polską wikipedię i nazwy obcojęzyczne powinny być tłumaczone na polski, o ile to możliwe (a prawie zawsze to jest możliwe). Czystym lenistwem jest pozostawianie oryginalnej nazwy w obcym języku- nic taka nazwa nie znaczy. Google często dostarcza informacji o używanej formie polskiej, najczęsciej jednak jest ona oczywista. Museum to poskie muzeum, a w nazwie zawarta jest najczęsciej informacja o charakterze instytucji (po to się nazywa muzea).

W artykule powinna być zawarta oryginalna nazwa instytucji, ale tytułem artykułu powinna być forma polska.

Artykuły o istniejących "dziwnych muzeach" nie-wiadomo-czego powinny być poprzenoszone do polskojęzycznych nazw, a oryginalne jako linkujące.

To samo odnosi się do nazw geograficznych (Danzig to Gdańsk chyba), nazwisk itd. Ludzie... po polsku proszę, ja nie rozumiem.

Widział ktoś w gazecie nazwy po chińsku?

Co o tym myślicie? Aligatorek (dyskusja) 17:45, 29 lis 2008 (CET)[odpowiedz]

Nie no. Racja. Trza by to pozmieniać. Paaliaq (dyskusja) 21:15, 29 lis 2008 (CET)[odpowiedz]

Muzea na świecie

Tabelka zabiła ten artykuł. Dla mnie przynajmniej, bo ja go nie potrafię edytować. Aligatorek (dyskusja) 17:45, 29 lis 2008 (CET)[odpowiedz]

Poczytaj może Pomoc:Tabele. To nie boli, a będziesz mieć otwartą drogę do edycji tabelek. To nie jest tak skomplikowane jak może się wydawać. Naprawdę. Tabelki w takich artykułach jak ten wyglądają schludniej i łatwiej się można w nich odnaleźć. Możesz też skopiować tę tabelę do swojego brudnopisu i tam eksperymentować i poprawiać. Jestem pewna, że w mig się nauczysz ją edytować. Paaliaq (dyskusja) 21:15, 29 lis 2008 (CET)[odpowiedz]

Kryteria encyklopedyczności

Zdaję sobie sprawę, że szeregowanie artystów na ważniejszych i mniej ważnych, lepszych i gorszych budzi wielkie emocje, niemniej na potrzeby Wikipedii musimy mieć jakieś wskazówki. Czy ludzie znający się na sztuce mają w sercach tyle odwagi, żeby się z tym problemem zmierzyć?

Powiedzmy sobie szczerze, że Leonardo, Monet, Dunikowski są juz opisani. W tej chwili mozna dodać mało znanego malarza z dawnej przyszłości i plastyka współczesnego (XX wiek). I zaczynają się schody, bo wynika długa dyskusja w Poczekalni, a co kilka dyskusji ktoś słabszy duchowo deklaruje odejście z projektu. Padają argumenty, że malarz X jest ważnym malarzem współczesnym i nadaje ton lub kierunek. Twierdzenie bez szans na uźródłowienie (najczęściej). Jest encyklopedyczny, bo wystawia i sprzedaje obrazy. Ale wystawia w korytarzu urzędu miejskiego, na łączce jako pokłosie I międzynarodowego pleneru rzeźbiarskiego w Parzęczewie. Inny wysłał obraz na wystawę do Paryża, ale była to wystawa prac wykładowców którejś Akademii. Gdzie znaleźć i potwierdzić, czy wysłał 5 z 30 obrazów, czy jeden z 200 (bo powiedziano, że każdy wykładowca musi coś posłać). Takoż argument, że sprzedaje obrazy i to za duże pieniądze jest nieostry, bo sporo ludzi sprzedaje obrazy, a cena może byc skutkiem dobrej akcji promocyjnej, a nie za to artyści trafiają do encyklopedii.

Do rzeczy i konkretnie: Proponuję stworzyć chociaż propozycję listy osiągnięć dających encyklopedyczność. Samodzielna wystawa w Centrum Sztuki Krajowej czyni artystę ency, wielokrotne wystawy w Piwnicy pod Centrum Sztuki Krajowej też, natomiast udział w kilku wystawach w Piwnicy lub jedna wystawa w Piwnicy, encyklopedycznym nie czynią. Oczywiście, za wyjątkiem wyjątków, którzy, na przykład programowo nie wystawiają, ale dostają propozycje z CSK.

Jakiekolwiek kryteria byłyby lepsze niż brak więc apeluję:Spróbujcie coś zrobić. Ciacho5 (dyskusja) 11:22, 16 lip 2009 (CEST)[odpowiedz]

Promocja (?) ito auto- (?) srodowisk?

Nie śledzę specjalnie haseł o sztuce współczesnej na Wiki, ani samej sztuki w realu, ale zaobserwowałem chyba ze 3 razy na Wikipedii zjawisko, które podejrzewam o tytułowa autopromocję.

Wygląda mniej więcej tak: Ktoś (Często IP lub nowy użytkownik) umieszcza artykuł o artyście, ktos inny kieruje do Poczekalni (w tym momencie ja zauważam artykuł i zaczynam zwracać uwagę). W Poczekalni ktos wpisuje zwyczajowe "brak osiągnięć i encyklopedyczności" i zaczyna się burza. Jak zwykle broniący hasła powołują się na wolność Wikipedii, lokalna rozpoznawalność i liczne wystawy, i dodatkowo przynalezność do takiej to a takiej grupy/środowiska. A czy to środowisko daje encyklopedyczność? Standardowa odpowiedzią jest, że ci, którzy interesują się sztuką (często Sztuką) znają tą grupę, i że jest to jedna z najwazniejszych grup w Polsce, wydaje pismo lub wystawę, a należą do niej same tuzy współczesnej sztuki, na przykład Pan Prezydent (a nawet wszyscy trzej), a należałby tez Jacek Kuroń, gdyby mu się nie zmarło. Ja, jako profan o niewyparzonej gębie zwracam uwagę, że jeśli ktos się interesuje żużlem, to zna wszystkich zawodników w Polsce i okolicy, co nie czyni ich encyklopedycznymi. Na tym etapie IP się rejestruje i sypie listami wystaw i udziałów. Tym mnie przysypuje, bo ja, nie orientując się w sztuce, mogę co najwyżej zauważyć, że jeżeli na liście ponad połowa wystaw jest w bibliotece lub szkole, to mogę wnioskować, (niesłusznie z logicznego punktu widzenia, ale sprawdza się), że pozostałe sa niewiele większego formatu. Następnie rusza pospolite ruszenie i opisywani są hurtem uczestnicy omawianej grupy (też najczęściej na pograniczu encyklopedyczności), sama grupa i zorganizowane przez nią imprezy (ktos się powoływał chyba na organizacje Przystanku Woodstock, później się okazało, ze ktoś z grupy wystąpił na tamtejszej dyskusji). I w końcu grupa i jej członkowie, argumentując się wzajemnie (grupa jest ency bo ma wielu ency członków, X i Y są ency, bo należą do ency grupy). W dodatku, w dyskusjach na temat encyklopedyczności często słychać, że autor wpisów jest częścią tej grupy (stąd mój "zarzut" o autopromocję).

Stąd też prosiłbym uczestników portalu o zabieranie głosu w Poczekalni. Wiem, że to stresujące i że prawdopodobnie mamy za mało biogramów artystów, zwłaszcza w porównaniu z piłkarzami i celebrytami. Nie ciągnijmy jednak Wikipedii w dół. Ciacho5 (dyskusja) 12:07, 16 lip 2009 (CEST)[odpowiedz]

Birthplace from Bolesław Cybis ?

pl:WP says: w Massandrze na Krymie, en:WP says: Wilno. Who knows more ? --Wistula (dyskusja) 18:20, 28 gru 2010 (CET)[odpowiedz]


Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się