Curtiss Hawk II
Ilustracja
Samolot w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Dane podstawowe
Państwo

 Stany Zjednoczone

Producent

Curtiss-Wright Corporation

Typ

samolot akrobacyjny/samolot myśliwski

Konstrukcja

dwupłat o konstrukcji mieszanej, podwozie klasyczne, stałe

Załoga

1

Historia
Data oblotu

wrzesień 1932

Liczba egz.

126

Dane techniczne
Napęd

silnik gwiazdowy Wright R-1820-78 Cyclone

Moc

522 kW (700 KM)

Wymiary
Rozpiętość

9,60 m

Długość

8,08 m

Wysokość

2,97 m

Powierzchnia nośna

24,34

Masa
Własna

1317 kg

Użyteczna

441 kg

Startowa

1758 kg

Zapas paliwa

356 l

Osiągi
Prędkość maks.

301 km/h

Dane operacyjne
Uzbrojenie
lotniczy karabin maszynowy Browning kal. 7,62 mm zamontowane w kadłubie
215 kg bomba pod kadłubem lub dwie bomby 53 kg pod skrzydłami
Użytkownicy
Boliwia, Chile, Chiny, III Rzesza, Kolumbia, Kuba, Norwegia, Peru, Tajlandia, Turcja

Curtiss Export Hawk II − eksportowa wersja samolotu Curtiss F11C Goshawk. Eksportowany do wielu krajów świata, m.in. Boliwii, Kolumbii, Tajlandii czy Turcji[1].

Dwa samoloty były prezentem Hermanna Göringa dla niemieckiego asa lotnictwa Ernsta Udeta za wstąpienie do NSDAP w 1933 i były wykorzystane do pokazów z okazji Letnich Igrzysk Olimpijskich w 1936 roku w Berlinie[1]. Maszyna przyczyniła się do powstania i rozwoju bombowców nurkujących, których Udet był zagorzałym zwolennikiem[2]. Jedyny wyremontowany samolot o oznaczeniu D-IRIK znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie[1].

Przypisy

  1. a b c Samolot: Curtiss Hawk II. muzeumlotnictwa.pl. [dostęp 2011-03-23]. (pol.).
  2. Manfred Griehl: Junkers Ju 87 Stuka. Londyn/Stuttgart: Airlife Publishing/Motorbuch, 2001, s. 38. ISBN 1-84037-198-6.

Linki zewnętrzne

  • Sylwetka na stronie Muzeum Lotnictwa Polskiego. muzeumlotnictwa.pl. [dostęp 2011-03-23].

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się