Państwo | |
---|---|
Kraj | |
Siedziba | |
Data założenia |
1856 |
Forma prawna | |
Prezes |
John Peace |
Dyrektor |
Daniel Lee |
Zatrudnienie |
9,892 (2020)[1] |
Giełda |
LSE: BRBY |
Dane finansowe | |
Przychody |
2,63 mld GBP (2020)[1] |
Wynik operacyjny |
189 mln GBP (2020)[1] |
Wynik netto |
122 mln GBP (2020)[1] |
Strona internetowa |
Burberry Group PLC – ekskluzywny brytyjski dom mody, założony w 1856 roku przez Thomasa Burberry’ego, zajmujący się produkcją oraz sprzedażą odzieży, perfum i akcesoriów mody męskiej oraz damskiej[2].
Charakterystyczny wzór Burberry, jakim jest wielokolorowa kratka (tzw. haymarket check), jest najszerzej kopiowanym znakiem towarowym na świecie[3].
Burberry jest marką prestiżową, posiadającą rekomendacje Brytyjskiej Rodziny Królewskiej. Słynny trencz Burberry nosiła m.in. Marlene Dietrich. W roku 2010/2011 twarzą firmy była Emma Watson.
Marka Burberry została założona w 1856 roku przez Thomasa Burberry'ego[4]. 21-letni wówczas przedsiębiorca otworzył swój pierwszy sklep w Basingstoke. Sprzedawał tam odzież dostosowaną do wykonywania pracy oraz hobby na zewnątrz. Odzież outdoorowa projektu Burberry'ego miała realizować jeden cel - ochronić ludzi przed angielską pogodą[2]. Tym sposobem w 1879 roku Thomas wynalazł gabardynę - oddychającą i odporną na deszcz tkaninę.
Materiał opatentowano w 1888 roku[2]. Wprowadzono go następnie do produkcji kurtek m.in. płaszcza tielocken, który był pierwowzorem trencza. Był on zapinany na pojedynczy pasek i klamrę, a przy kołnierzu miał tylko guziki. Model ten nosili żołnierze walczący w I wojnie światowej[5].
W 1955 roku królowa Elżbieta II przyznała firmie Burberry zaświadczenie dla oficjalnych dostawców rodziny królewskiej[6].
Charakterystyczna biało-czarno-czerwona kratka na beżowym tle (tzw. haymarket check), została w latach 20. XX wieku wprowadzona jedynie, jako podszewka dla odzieży przeciwdeszczowej. Wyłącznie klienci noszący m.in. trencze znali ten wzór. Dopiero po 1964 roku zdecydowano się na wykorzystanie kratki w innych projektach m.in. dodatków jak parasole o kaszmirowe szaliki[6].
Pierwotnie marka nazywała się Burberry's, jednak w 1999 roku przeszła rebranding decydując się na nazwę Burberry.
Pierwsze projekt logotypu został wybrany około 1901 roku w konkursie. Widnieje w nim charakterystyczny emblemat Equestrian Knight, czyli rycerza na koniu. Na sztandarze trzymanym przez uzbrojonego wojownika jest łaciński napis Prorsum, który oznacza Naprzód.
W 2018 roku nowy dyrektor kreatywny - Ricardo Tisci - ogłosił nową identyfikacje wizualną marki. Autorem nowego logo był grafik i dyrektor artystyczny Peter Saville. Zrezygnowano z dotychczas stosowanego emblematu Equestrian Knight i szerokich liter w logotypie. Pozostawiono jedynie litery, wykorzystując przy tym krój pisma Bodoni, stosowany przez firmę od 1901 roku[7]. Stworzono także dedykowany wzór stworzony z monogramów pochodzących od imienia i nazwiska twórcy marki - Thomasa Burberry'ego[8].
W 2023 roku nowy dyrektor kreatywny - Daniel Lee - powrócił do dawnego emblematu Equestrian Knight w logotypie marki[9].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.