\new Staff \with
{
  \omit TimeSignature
  fontSize = #2
  \override StaffSymbol.staff-space = #1.25
  \override StaffSymbol.thickness = #1.25
  \override Clef.full-size-change = ##t
  \override BarLine.hair-thickness = #2.4
  \override BarLine.thick-thickness = #7.5
  \override BarLine.kern = #3.75
  \override BarLine.transparent = ##t
}
{
  \time 18/8
  \clef treble
  s8
  bes'1 bes''
  s8
  \grace s8
  \clef bass
  \bar "|"
  s8
  bes,1 bes
  \override Staff.BarLine.transparent = ##f
  \bar "|."
}
Dźwięki b na pięciolinii. W kolejności: b¹, b², B, b°.

B – obniżony bemolem dźwięk h (odległy o kwartę czystą od f). Jego częstotliwość dla wynosi około 466,1 Hz. Stanowi tonikę gam B-dur i b-moll. Nazwa tego dźwięku stanowi wyjątek na tle pozostałych nazw dźwięków obniżonych pojedynczym bemolem, w przypadku tworzenia których stosuje się dodaną do nazwy dźwięku obniżanego końcówkę -es. Enharmonicznie dźwięki o tej samej wysokości to: ais oraz ceses.

Takie oznaczenie stosowane jest w Polsce, Niemczech i krajach skandynawskich. W pozostałych krajach litera B oznacza „polski” dźwięk H (pół tonu poniżej C, 493,9 Hz), a H obniżone o pół tonu nazywa się „bes” lub „b-flat” (B z bemolem).

Niejednoznaczność nomenklatury wynika z używanego w średniowieczu nieprzejrzystego systemu notacji, opierającego się o pismo gotyckie, w którym litery B i H wyglądały podobnie[1]. Różne nazwy tych samych dźwięków powodują pewne problemy w odczytywaniu zagranicznych wydań nut. Również polskie wydania nut muzyki rozrywkowej często używają notacji zapożyczonej z wydań amerykańskich. Szwecja w 1990 roku wprowadziła w edukacji muzycznej zmiany mające na celu częściową redukcję problemu.

Zobacz też

Przypisy

  1. Artykuł na MusicStackExchange.

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się