ATR 72
dane wersji ATR 72-500
Ilustracja
ATR 72-202 w barwach linii Sprint Air
Dane podstawowe
Państwo

 Francja/ Włochy

Producent

ATR

Konstruktor

Aerospatiale

Typ

Samolot pasażerski

Konstrukcja

Górnopłat z silnikami turbośmigłowymi

Załoga

2

Historia
Data oblotu

27 października 1988

Liczba egz.

611[1]

Dane techniczne
Napęd

2 × silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney Canada PW127F/M

Moc

5500 KM (2 × 2750 KM)

Wymiary
Rozpiętość

27,06 m

Długość

27,19 m

Wysokość

7,65 m

Masa
Własna

12 850 kg

Startowa

22 500 kg

Paliwa

5000 kg

Osiągi
Prędkość maks.

511 km/h

Pułap

7600 m

Zasięg

1500 km

Rozbieg

1290 m

Dane operacyjne
Liczba miejsc
74

ATR 72 – pasażerski samolot turbośmigłowy, produkowany przez włosko-francuskie przedsiębiorstwo lotnicze ATR (wł. Aerei da Trasporto Regionale, fr. Avions de Transport Régional), używany na regionalnych trasach przez linie lotnicze m.in. Azul Linhas Aéreas, Binter Canarias, Israir Airlines, Olympic Air, TAROM.

Historia

ATR 72 to metalowy, pasażerski górnopłat z dwoma turbośmigłowymi silnikami i niskopoziomowym podwoziem. Samolot powstał jako rozwinięcie wcześniej produkowanego ATR 42. W nowej konstrukcji wydłużono kadłub o 4,5 m[2]. Dwie wersje – ATR 72-200 i ATR 72-500 różnią się zespołami napędowymi oraz wyposażeniem elektryczno-awionicznym. Liczba foteli na pokładzie zależna jest od konfiguracji samolotu[3]. W konstrukcji samolotu na szeroką skalę wykorzystano kompozyty. Wykonano z nich większą część pokrycia i elementów mechanizacji skrzydła oraz kesony skrzydła[4].

Pierwszy z wybudowanych samolotów został w październiku 1989 roku dostarczony fińskim liniom Karair, działającym na rzecz Finnair. Polskie Linie Lotnicze „Lot” eksploatowały 8 samolotów ATR-72, również osiem było wykorzystywane przez Regionalną Linię Lotniczą EuroLOT[5]. Pięć takich samolotów eksploatowała linia lotnicza OLT Express. 17 lipca 2018 roku, producent przekazał liniom lotniczym tysięczny egzemplarz samolotu. Jego odbiorcą został niskokosztowy, indyjski przewoźnik IndiGo Airlines[6].

Wersje

W trakcie eksploatacji opracowano kilka wersji samolotu[7][8][9][10]:

Model ATR 72-200 ATR 72-210 ATR 72-500 ATR 72-600
Długość 27,19 m 27,19 m 27,19 m 27,19 m
Rozpiętość skrzydeł 27,06 m 27,06 m 27,06 m 27,06 m
Wysokość 7,65 m 7,65 m 7,65 m 7,65 m
Szerokość kabiny 2,57 m 2,57 m 2,57 m 2,57 m
Wysokość kabiny 1,91 m 1,91 m 1,91 m 1,91 m
Zasięg (66 pasażerów) 1400 km 1250 km 1330 km 1528 km
Prędkość 513 km/h 516 km/h 511 km/h 510 km/h
Maks. masa startowa 22 000 kg 22 000 kg 22 500 kg 23 000 kg
Masa samolotu (z paliwem) 12 700 kg 12 850 kg
Maks. dopuszcz. ładowność 7 000 kg 7 000 kg 7 050 kg 7 500 kg
Maks. ilość paliwa 5 000 kg 5 000 kg 5 000 kg 5 000 kg
Maks. liczba miejsc siedzących 72 72 74 68-70
Napęd (2×) Pratt & Whitney Canada
PW124
2.400 KM
Pratt & Whitney Canada
PW127
2.750 KM
Pratt & Whitney Canada
PW127 2.750 KM
Pratt & Whitney Canada
PW127 2.750 KM
Śmigła (2×) Hamilton Standard 4 łopaty Hamilton Standard 4 łopaty Hamilton Standard 6 łopat Hamilton Standard 6 łopat

Wypadki

W trakcie eksploatacji doszło do wielu incydentów, wypadków i katastrof z udziałem ATR-72, poniżej kilka wybranych[11]:

 Z tym tematem związana jest kategoria: Katastrofy lotnicze z udziałem samolotu ATR 72.

Galeria

Przypisy

  1. ATR: delivery and turnover records in 2012.
  2. Samoloty niezapomniane modele 2013 ↓, s. 9.
  3. Lotnictwo i 3'1992 ↓, s. 46.
  4. Lotnictwo i 3'1992 ↓, s. 47.
  5. ATR-72, 1986. samolotypolskie.pl. [dostęp 2023-06-13]. (pol.).
  6. Tysiąc samolotów ATR 72, „Lotnictwo Aviation International”, nr 9 (2018), s. 24, ISSN 2450-1298
  7. ATR 72-200. aircraft-database.com. [dostęp 2023-06-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2022-09-29)]. (ang.).
  8. ATR 72-210. aircraft-database.com. [dostęp 2023-06-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2022-09-25)]. (ang.).
  9. One family. Four models. ATR. [dostęp 2023-06-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2023-03-28)]. (ang.).
  10. ATR 72-500. aircraft-database.com. [dostęp 2023-06-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2022-09-30)]. (ang.).
  11. ASN Aviation Safety Database results. Flight Safety Foundation. [dostęp 2023-06-13]. (ang.).
  12. Taiwan Plane Crash Victims Mourned
  13. Dominik Moliński: Nepal. W katastrofie samolotu w Pokharze zginęło co najmniej 67 osób. Na pokładzie były 72 osoby. gazeta.pl, 2023-01-15. [dostęp 2023-01-15].

Bibliografia

  • Samoloty niezapomniane modele. Warszawa: Grupa Wydawn. Foksal, 2013. ISBN 978-83-280-0077-3. OCLC 881384238.
  • ATR-72. „Lotnictwo: Aviation International”. 3/1992, 16-29 lutego 1992. Warszawa: Wydawnictwa Lotnicze. Przedsiębiorstwo Wydawniczo-usługowe Sp. z o.o.. ISSN 0867-6763. OCLC 30570939. 

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się