66
ilustracja
Liczba graczy

2-4

Zalecenia wiekowe

Od 7 lat w górę

Czas przygotowania

około minuty (potasowanie i rozdanie kart)

Czas gry

ok. 15 minut na partię

Złożoność reguł

Średnia

Elementy strategii

Małe

Wymagane umiejętności

Umiejętność szybkiego liczenia i zapamiętywania zagranych kart.

Losowość

Wysoka

66, zechcyk (niem. Sechsundsechzig) – gra karciana polegająca na zbieraniu lew i punktów za karty. Celem jest uzbieranie co najmniej 66 pkt. Wywodzi się z Niemiec, gdzie cieszy się popularnością podobną do bardziej prestiżowego skata[1]. Jest popularna w południowej Polsce.

Gra wywodzi się od mariasza popularnego w dawnej Polsce[2].

Zasady gry

Wstęp

Gra jest rozgrywana talią 24 kart od asów do dziewiątek. W wersji dla dwóch osób rozdający rozdaje każdemu graczowi 6 kart[1]. Pozostałe karty tworzą stos[1]. Pierwsza karta ze stosu jest odsłaniana, a kolor tej karty wyznacza kolor atutowy obowiązujący do końca rozdania[1]. Gra polega na braniu lew i zbieraniu punktów za karty. Celem jest uzbieranie 66 pkt.

Starszeństwo kart jest następujące (od najstarszej):

A, 10, K, Q, J, 9.

Wartość kart jest następująca:

  • A - 11 pkt.
  • 10 - 10 pkt.
  • K - 4 pkt.
  • Q - 3 pkt.
  • J - 2 pkt.

Ponadto w grze są pkt. za meldunki i premia 10 pkt. za wzięcie ostatniej (tzn. dwunastej) lewy. Zatem w grze jest do zdobycia 130 pkt. nie licząc pkt. za meldunki.

Rozgrywka

Rozgrywka polega na zbieraniu lew. Składa się z dwóch faz:

  1. Faza pierwsza - gdy są jeszcze karty na stosie[1].
  2. Faza druga - gdy stos jest wyczerpany[1].

Rozgrywkę rozpoczyna przeciwnik rozdającego kładąc dowolną kartę[1]. Po nim dowolną kartę dokłada drugi gracz[1]. Lewę zdobywa gracz, który wyłożył najstarszego atuta. Jeżeli w lewie nie ma atutów zdobywa ją gracz, który wyłożył najstarszą kartę w kolorze wistu. Zwycięzca lewy bierze kartę z góry stosu bez pokazywania jej przeciwnikowi[1]. Po nim to samo robi drugi gracz[1]. Następnie zwycięzca lewy wychodzi do następnej[1]. Dopóki stos nie jest wyczerpany nie ma obowiązku dokładania do koloru ani przebijania[1]. Gdy stos jest wyczerpany należy dokładać do koloru[1]. Ponadto w fazie drugiej istnieje obowiązek przebijania o ile tylko to możliwe[1]. Zdobywca ostatniej (tzn. dwunastej) lewy otrzymuje premię 10 pkt[1].

Jeśli gracz ma wśród swoich kart atutową dziewiątkę, to może zamienić ją miejscami z kartą wyświęconą. Może to jednak uczynić tylko gdy zagrywa do lewy jako pierwszy.

Meldunki

W grze istnieje także możliwość zgłoszenia meldunku. Meldunek to król i dama tego samego koloru. Meldunek może zgłosić gracz, który wychodzi do nowej lewy[1]. Meldunek zgłasza się poprzez zagranie jednej z tych kart mówiąc przy tym „melduję”. Meldunek w kolorze atutowym jest warty 40 pkt[1]. Meldunek w kolorze nieatutowym jest warty 20 pkt[1]. Pkt. za meldunek otrzymuje się, jeżeli w dalszej części gry weźmie się co najmniej jedną lewę[1]. Meldunek można zgłosić dopóki stos nie jest wyczerpany[1].

Zamknięcie stosu

Gracz, którego kolej na wyjście do nowej lewy może "zamknąć" stos[1]. Robi to poprzez odwrócenie karty wyznaczającej kolor atutowy koszulką do góry i położenie jej na stosie. Może to zrobić nawet przed pobraniem karty ze stosu[1]. Gracz zobowiązuje się w ten sposób do ugrania 66 punktów. Od tego momentu karty nie są dobierane, a gra toczy się zgodnie z regułami z fazy 2 za wyjątkiem tego, że nie ma premii za ostatnią lewę. Jeżeli zamykający uzyska 66 oczek, wygrywa rozdanie i otrzymuje punkty według zasad opisanych poniżej. Jednakże, jeśli nie zdobędzie on 66 oczek, wówczas punkty są zapisywane przeciwnikowi - 2 jeśli blokujący zdobył lewę lub gdy przeciwnik uzyskał 66 przed nim, zaś 3 jeśli blokujący oddał wszystkie lewy po zablokowaniu talonu.

Punktacja

Rozdanie wygrywa gracz, który zdobył 66 oczek łącznie ze wszystkich lew i meldunków. Zgłoszenie zdobycia 66 oczek możliwe jest też przed końcem rozdania. Gracz, który wziął ostatnią lewę, uzyskuje dodatkowe 10 oczek. Za wygranie rozdania otrzymuje się określoną liczbę punktów:

  • 1 pkt. - jeżeli przeciwnik zdobył co najmniej 33 pkt[1].
  • 2 pkt. - jeżeli przeciwnik zdobył mniej niż 33 pkt., ale zdobył co najmniej jedną lewę[1].
  • 3 pkt. - jeżeli przeciwnik nie zdobył ani jednej lewy[1].

Jeżeli gra toczy się do wyczerpania stosu, to wygrywa gracz, który zdobył co najmniej 66 pkt. Jeżeli natomiast obaj gracze mają po 65 punktów, wówczas jest remis i punktów za grę nie przyznaje się.

Wersje dla 3 i 4 osób

Wersja dla 3 graczy

Rozdający rozdaje każdemu graczowi po 3 karty[1]. Gracz po lewej rozdającego może zajrzeć w swoje karty i wybrać kolor atutowy[1]. Jeżeli zrezygnuje z tego prawa, rozdający rozdaje wszystkim graczom kartę i odsłania kartę dla gracza po lewej[1]. Jej kolor wyznacza kolor atutowy[1]. Następnie rozdaje resztę kart tak, że każdy gracz ma po 8 kart[1]. Nie ma stosu[1]. Gracz siedzący po lewej rozdającego wistuje jako pierwszy[1]. Istnieje obowiązek dokładania do koloru i przebijania jeżeli to możliwe[1]. Gracz, który wychodzi jako pierwszy do nowej lewy może zgłosić meldunek. Wygrywa gracz, który zdobył co najmniej 66 pkt. Otrzymuje po 1 pkt. od pozostałych graczy o ile mieli co najmniej 33 pkt[1]. Gracz, który miał mniej niż 33 pkt. "płaci" zwycięzcy 2 pkt[1]. Gracz, który nie wziął ani jednej lewy płaci 3 pkt[1].

Wersja dla 4 osób

Gra toczy się w stałych parach[1]. Partnerzy siedzą naprzeciwko siebie[1]. Rozdający rozdaje każdemu po 6 kart i odsłania ostatnią kartę[1]. Jej kolor wyznacza kolor atutowy[1]. Gra toczy się jak w przypadku gry dla dwóch osób, jednak tym razem meldunek może zgłosić gracz wistujący do nowej lewy lub jego partner[1]. Zwycięża drużyna, która uzbierała co najmniej 66 pkt. i otrzymuje 1, 2 lub 3 pkt. zgodnie z zasadami jak w grze na 2 osoby[1].

66, a schnapsen

Istnieje wersja gry 66 – schnapsen. Zasady gry są takie same jak w 66 ale gra się 20 kartami (bez dziewiątek) i rozdaje się 5 kart. Wersja ta jest popularna w Austrii.

Zobacz też

Bibliografia

  • John McLeod: Sechsundsechzig (66). [dostęp 2023-11-16].

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai aj ak al am an ao ap 66 - card game rules [online], www.pagat.com [dostęp 2023-11-16].
  2. Marcin, Mariasz, czyli przodek Tysiąca i 66. Jak w to grać? [online], Bona Ludo, 16 sierpnia 2017 [dostęp 2023-11-16] (ang.).



Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się