Logo filmu | |
Gatunek |
czarna komedia, satyra polityczna |
---|---|
Data premiery |
8 września 2017 (Toronto) |
Kraj produkcji | |
Język |
angielski |
Czas trwania |
107 minut |
Reżyseria | |
Scenariusz |
Armando Iannucci |
Główne role |
Steve Buscemi |
Muzyka |
Chris Willis |
Zdjęcia |
Zac Nicholson |
Montaż |
Peter Lambert |
Produkcja |
Yann Zenou |
Wytwórnia |
Main Journey |
Dystrybucja |
Entertainment One Films |
Przychody brutto |
25 mln USD |
Strona internetowa |
Śmierć Stalina – czarna komedia (satyra polityczna) z 2017 roku w reżyserii Armando Ianucciego, która zdobyła szereg nagród, m.in. Europejską Nagrodę Filmową dla najlepszej komedii. Adaptacja filmowa francuskiej serii komiksowej o tym samym tytule, stworzonej przez Fabiena Nury'ego i Thierry'ego Robina
Gdy Józef Stalin (McLoughlin) doznaje wylewu, rozpoczyna się bezwzględna walka o władzę w ZSRR. Tyran wkrótce umiera, a jego pogrzeb jest wykorzystany przez głównych aparatczyków jako okazja do dalszych knowań - Chruszczow (Buscemi) postanawia zgładzić Berię (Beale), najgroźniejszego z rywali, i przekonuje pozostałych do swego planu.
Aktor[2] | Rola |
---|---|
Steve Buscemi | Nikita Chruszczow |
Simon Russell Beale | Ławrientij Beria |
Jeffrey Tambor | Gieorgij Malenkow |
Jason Isaacs | Gieorgij Żukow |
Michael Palin | Wiaczesław Mołotow |
Andrea Riseborough | Swietłana Stalina |
Olga Kurylenko | Marija Judina |
Paul Whitehouse | Anastas Mikojan |
Rupert Friend | Wasilij Stalin |
Adrian McLoughlin | Józef Stalin |
Paul Chahidi | Nikołaj Bułganin |
James Barriscale | Klimient Woroszyłow |
Paddy Considine | Jurij Andriejew |
Diana Quick | Polina |
Produkcję filmu rozpoczęto w czerwcu 2016 roku[1]. Zdjęcia nagrywano w Londynie i Kijowie.
Premiera filmu miała miejsce 8 września 2017 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto. W kinach film pojawił się początkowo na Wyspach Brytyjskich, 20 października tego samego roku; w Polsce 27 kwietnia 2018.
W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie film zarobił ponad 8 mln USD. W innych krajach przychody wyniosły blisko 17, a łączny przychód z biletów blisko 25 milionów dolarów[3].
Film spotkał się z dobrą reakcją krytyków. W serwisie Rotten Tomatoes 95% z 248 recenzji jest pozytywne, a średnia ocen wyniosła 8,00/10[4]. Na portalu Metacritic średnia ocen z 43 recenzji wyniosła 88 punktów na 100[5].
Peter Debruge („Variety”) uznał film za nierówny, lecz mający sporo znakomitych scen[6]. Ignatiy Vishnevetsky („The A.V. Club”) stwierdził, że film łagodzi rzeczywistość stalinizmu i skraca przebieg rzeczywistych wydarzeń, lecz docenił trafność przedstawienia różnych elementów tamtejszych realiów[2].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.