Siedziba ZTM przy ul. Grochowskiej 316/320 | |
Państwo | |
---|---|
Siedziba | |
Adres |
ul. Grochowska 316/320 |
Data założenia |
1992 |
Forma prawna | |
Dyrektor |
Katarzyna Strzegowska |
Położenie na mapie Warszawy | |
Położenie na mapie Polski | |
Położenie na mapie województwa mazowieckiego | |
52°14′48,91″N 21°03′39,82″E/52,246920 21,061060 | |
Strona internetowa |
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM) – jednostka organizacyjna samorządu Warszawy, powołana w celu organizowania, zarządzania i nadzorowania lokalnego transportu zbiorowego na terenie aglomeracji warszawskiej.
Zarząd Transportu Miejskiego decyduje o przebiegu tras autobusów, tramwajów, metra czy lokalizacji przystanków. Do jego zadań należą m.in. planowanie, organizacja i koordynacja układu komunikacyjnego oraz rozkładów jazdy linii w Warszawie, a także w innych gminach aglomeracji, jeśli przewidują to porozumienia lub członkostwo w związku międzygminnym[1].
ZTM jest operatorem marki Warszawski Transport Publiczny.
Obsługę linii komunikacyjnych ZTM zapewniają spółki:
Wykaz ajentów na 01.09.2020
Dzięki integracji ZTM z przewoźnikami kolejowymi pasażerowie korzystają również z:
ZTM ma prawo do karnego zmniejszania kwoty, którą płaci przewoźnikom za każdy przejechany kilometr, do nałożenia kar za niewykonane kursy, renegocjacji oraz zerwania umowy z ajentami w przypadku naruszania prawa lub umowy[2]. Przejazd odbywa się na podstawie biletów okresowych ZTM (oferta nie dotyczy biletów czasowych [20-minutowych]). Obowiązują uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, zgodnie z taryfą.
ZTM oferuje pasażerom szeroki zakres biletów, od zwykłych biletów jednorazowych, czasowych krótkoterminowych, dobowych, po bilety 30-dniowe i 90-dniowe zakodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Ceny jednorazowych biletów od 1 stycznia 2013 r. wynoszą:
Od 1 stycznia 2014 bilety jednorazowe zyskały nową funkcjonalność. Działają jako bilety jednorazowe przesiadkowe. Oznacza to, że można nimi podróżować całą trasę jednym środkiem transportu lub korzystać z przesiadek. Wtedy bilet ważny jest przez 75 (I strefa) lub 90 minut (II strefa).
Od 1 kwietnia 2009 roku, ZTM w porozumieniu z wybranymi gminami ościennymi, zaczął uruchamiać linie lokalne (zwane również uzupełniającymi lub podmiejskimi), które są częściowo finansowane przez gminy, po terenie której kursują. Linie obsługują firmy, które zostają wyłonione w drodze przetargu. W lipcu 2019 roku były to: Stalko, PKS „Polonus” w Warszawie, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz Transport and Infrastructure Management. Aktualnie kursuje 48 linii lokalnych.
Od | Do | Osoba | |
---|---|---|---|
1 listopada 1992 | grudzień 1999 | Kazimierz Kulig | [3] |
13 grudnia 1999 | 12 czerwca 2000 | Bogdan Bator (p.o.) | [3] |
13 czerwca 2000 | 31 marca 2003 | Przemysław Prądzyński | [3] |
9 kwietnia 2003 | grudzień 2006 | Robert Czapla | [3] |
grudzień 2006 | lipiec 2013 | Leszek Ruta | [4] |
lipiec 2013 | grudzień 2013 | Andrzej Franków (p.o.) | [4] |
grudzień 2013 | 22 października 2020 | Wiesław Witek | [5][6] |
22 października 2020 | nadal | Katarzyna Strzegowska | [6][7] |
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.