Powiśle | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ulica Karowa przy ul. Krakowskie Przedmieście | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Państwo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Miejscowość | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Przebieg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Położenie na mapie Warszawy | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Położenie na mapie Polski | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Położenie na mapie województwa mazowieckiego | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
52°14′38,6″N 21°01′16,1″E/52,244056 21,021139 |
Ulica Karowa – ulica w Śródmieściu Warszawy, biegnąca od ul. Wybrzeże Kościuszkowskie do Krakowskiego Przedmieścia.
Na całej długości posiada kategorię drogi powiatowej[1].
Nazwa pochodzi od znajdujących się przy ulicy prowizorycznej zajezdni taboru i stajni Magazynu Karowego[2] (przedsiębiorstwa utworzonego w XVIII wieku przez marszałka wielkiego koronnego Franciszka Bielińskiego do wywożenia z ulic śmieci, błota i gnoju[2]; jego nazwa pochodzi z kolei od kary – wozu do wywożenia śmieci)[3][2].
Pod koniec XIX wieku ulica stanowiła jedno z niewielu połączeń pomiędzy górną częścią Warszawy a Powiślem.
Po wybudowaniu w latach 1851–1855 wodociągu Marconiego w bramie wzniesionej u wylotu ul. Karowej na ul. Krakowskie Przedmieście uruchomiono dwa zdroje uliczne, a nad bramą umieszczono rzeźbę Syreny[4].
Na łamach grudniowego wydania „Tygodnika Ilustrowanego” z 1885 ukazał się ambitny projekt zagospodarowania Karowej. Zaczęto od wyburzenia bramy Marconiego, poszerzenia i skanalizowania Karowej. Potem wykupiono teren od klasztoru Wizytek. W 1900 ruszyła budowa spiralnego zjazdu. Po czterech latach żelbetowy wiadukt połączył skarpę warszawską ze specjalnym nasypem[5].
W 1935 rozpoczęto prace nad projektem nowego mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego na osi ulicy[6]. Budowa dwupoziomowej przeprawy na kamiennych filarach miała rozpocząć się w 1941[6]. W lutym 1945 (pod koniec II wojny światowej) u wylotu ulicy saperzy Armii Czerwonej oddali do eksploatacji most wysokowodny na Wiśle[7].
Na osi ulicy i ulicy Stefana Okrzei (na Pradze-Północ) w latach 2022–2024 została zbudowana kładka na Wiśle[8].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.