Transport kolejowy w Tanzanii – rozwój kolei w Tanzanii rozpoczął się pod koniec XIX wieku, kiedy wchodziła ona w skład Niemieckiej Afryki Wschodniej. Linie kolejowe początkowo budowane przez firmy prywatne, potem przez władze kolonialne miały aktywizować gospodarkę kolonii i połączyć porty śródlądowe na jeziorach afrykańskich (Jezioro Tanganika, Jezioro Wiktorii, Jezioro Malawi) z portami oceanicznymi.
W Tanzanii istnieją trzy połączone ze sobą linie kolejowe, dwie starsze korzystają z rozstawu metrowego, nowsza używa rozstawu przylądkowego.
Północna linia kolejowa łączy port morski Tanga z Aruszą u podnóża Kilimandżaro, po linii odbywa się ruch jedynie towarowy. Linia połączona jest z centralną linią kolejową. Linia posiada nieużywane połączenie z siecią kenijską w Voi.
Łączy Dar es Salaam z portami na jeziorach afrykańskich Kigomą (dalej prom kolejowy do Kalemie w Kongu, nieczynny) oraz Mwanzą (dalej prom kolejowy do Ugandy).
Linia Tazara łączy Dar es Salaam z Kapiri Mposhi w Zambii i dalej z całą siecią południowej afryki. Z tego powodu linia została zbudowana nie w typowym dla Kenii, Tanzanii i Ugandy rozstawie metrowym, ale w rozstawie przylądkowym. Tazara łączy się z linią centralną w Dar es Salaam i Kidatu (stacja przeładunkowa bez zmiany wózków i przepływu wagonów między sieciami).
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.