Państwo | |
---|---|
Siedziba | |
Data założenia |
1937 |
Prezes |
Håkan Buskhe |
Zatrudnienie |
13 968 (2012[1]) |
Dane finansowe | |
Przychody | |
Wynik operacyjny |
2 032 000 000 SEK (2012[1]) |
Wynik netto |
1 539 000 000 SEK (2012[1]) |
Aktywa |
29 679 000 000 SEK (2012[1]) |
Kapitał zakładowy |
14 097 000 000 SEK (2012[1]) |
Strona internetowa |
Saab Group, wcześniej: SAAB (Svenska Aeroplan AB) – szwedzki koncern zbrojeniowy założony w 1937 roku w Trollhättan. Produkuje sprzęt dla wojsk lądowych, wojsk lotniczych i marynarki wojennej, a także dla lotnictwa cywilnego.
Firma powstała w kwietniu 1937 roku w Trollhättan i specjalizowała się w produkcji samolotów na potrzeby armii. W 1939 roku spółka przejęła konkurencyjne przedsiębiorstwo ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstäderna) z siedzibą w Linköping[2].
Po drugiej wojnie światowej z powodu braku zamówień wojskowych koncern stanął w obliczu stagnacji na rynku samolotów, dlatego kierownictwo firmy postanowiło stworzyć dział zajmujący się produkcją samochodów osobowych, Saab Automobile AB, który w 1990 roku został sprzedany amerykańskiemu koncernowi General Motors, a po licznych kłopotach w 2012 roku przestał istnieć; produkcję wznowiono po roku[3]. Rozważana była także możliwość zaangażowania się marki w przemysł stoczniowy. Powstało kilka łodzi z aluminiowymi kadłubami[4].
Od 1997 roku koncern Saab produkuje dla koncernu Airbus krawędzie natarcia skrzydeł dla Airbusa A380 oraz drzwi do wojskowego Airbusa A400M, a od 2000 roku lotki do Airbusa A320[5].
Główna siedziba koncernu znajduje się w Sztokholmie[6].
Podstawę produkcji stanowią samoloty wojskowe, takie jak m.in. Saab JAS 39 Gripen, którego oferta przegrała w 2004 roku w przetargu na lekki samolot myśliwski dla Sił Zbrojnych RP z amerykańskim F-16 produkcji Lockheeda Martina. Poza tym od koncernu nabyć można, między innymi, elektroniczne elementy naprowadzające oraz systemy obrony przeciwlotniczej.
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.