Richelieu
Ilustracja
Historia
Położenie stępki

22 października 1935

Wodowanie

17 stycznia 1939

 Francja
Wejście do służby

18 czerwca 1940

Wycofanie ze służby

1958 (przeniesiony do rezerwy)
30 stycznia 1967 (skreślony z listy floty)

Los okrętu

złomowany 1968

Dane taktyczno-techniczne
Wyporność

pełna: 47 550 ton
normalna: 43 300 ton
standardowa: 35 000 ton

Długość

248,00 m

Szerokość

33,00 m

Zanurzenie

10,70 m

Napęd
patrz tekst
Prędkość

patrz tekst

Zasięg

patrz tekst

Uzbrojenie
patrz tekst
Załoga

patrz tekst

Richelieufrancuski pancernik wybudowany w stoczni w Breście, okręt główny typu Richelieu.

Historia

Francuski pancernik „Richelieu” był jednym z dwóch ukończonych pancerników typu Richelieu, drugim był „Jean Bart” (trzecim okrętem miał być budowany w Breście „Clemenceau” – zatopiony w czasie bombardowania portu w sierpniu 1944, a czwartym zamówiony, lecz nierozpoczęty „Gascogne”). Stępkę pod jego budowę położono 22 października 1935 roku, kadłub zwodowano 17 stycznia 1939 roku, a ostatecznie ukończono go w lipcu 1940 roku w Dakarze. Podczas kampanii francuskiej 1940 roku nie do końca wyposażony okręt został przebazowany do Dakaru, gdzie przebywał do 1943 roku. Brał udział w odpieraniu ataków floty brytyjskiej na ten port 23–25 września 1940. Był kilkakrotnie uszkadzany przez okręty i samoloty brytyjskie, w tym 8 lipca 1940 torpedą brytyjskiego samolotu z lotniskowca HMS „Hermes” (operacja Catapult). Sam trafił pociskiem kalibru 380 mm i uszkodził 25 września 1940 pancernik brytyjski HMS „Barham”.

Po inwazji wojsk amerykańskich w Afryce, w styczniu 1943 roku został przekazany brytyjskiej Home Fleet. W tym też roku został przebudowany. W marcu 1944 roku został włączony w skład brytyjskiej floty Pacyfiku. 25 sierpnia 1944 roku zwrócony został marynarce francuskiej. Brał udział w działaniach na Pacyfiku.

W marcu 1946 roku powrócił do Francji, następnie wziął udział w wojnie indochińskiej i w 1956 roku w działaniach na Morzu Śródziemnym w trakcie konfliktu o Kanał Sueski.

W 1956 roku został przemianowany na hulk mieszkalny w porcie w Breście, a w 1958 roku przeniesiony do rezerwy. 30 września 1967 roku skreślono go z listy okrętów marynarki francuskiej, a następnie w 1968 roku został złomowany w La Spezia.

Dane taktyczno-techniczne

  • Napęd:
    • 4 turbiny, 6 kotłów, 4 śruby
    • moc maszyn: 150 000 KM (110 295 kW)
  • Prędkość:
    • planowana: 30 węzłów
    • maksymalna: 32 węzły
  • Zasięg: 10 110 mil (przy prędkości 14 węzłów)
  • Zapas paliwa: 6790 ton
  • Opancerzenie:
    • boki: 225–400 mm
    • pokład główny: 130–170 mm
    • wieża dział: 170–430 mm
  • Uzbrojenie:
    • 8 dział kal. 380 mm L/45 M1935 (2 × IV)
    • 9 dział kal. 152 mm (3 × III)
    • 12 dział przeciwlotniczych kal. 100 mm (6 × II)
    • 8 działek przeciwlotniczych kal. 37 mm (4 × II)
    • 20 najcięższych karabinów maszynowych Hotchkiss wz. 30 kal. 13,2 mm (16 × I) (2 × II)
    • 56 działek przeciwlotniczych Bofors kal. 40 mm (14 × IV) – po przebudowie w 1943 roku
    • 48 działek przeciwlotniczych Oerlikon kal. 20 mm (48 × I) – po przebudowie
  • Załoga: 1550–1670 osób

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się