Religia fikcyjna – fikcyjny system wierzeń, stworzony na potrzeby literatury, filmu bądź gry[1]. Religie fikcyjne mogą stanowić system kompleksowy i opierać się na istniejących religiach[2]. Niektóre religie fikcyjne zyskały prawdziwych wyznawców w świecie rzeczywistym (zob. np. Jediizm)[3].

W powieściach fantasy indywidualna wiara w bóstwo lub bóstwa jest na ogół traktowana pozytywnie. Natomiast zorganizowane religie będące częścią świata fantastycznego są nierzadko przedstawiane jako zepsute i skorumpowane – przykładami są omnianizm w Pomniejszych bóstwach Terry’ego Pratchetta oraz kult Bezimiennych Bogów w cyklu Ziemiomorze Ursuli K. Le Guin[4]

Przykładami fikcyjnych religii są:

Zobacz też

Przypisy

  1. Simone Heidbrink, Tobias Knoll, Jan Wysocki, Researching Religion, Digital Games and Gamers: (E-)Merging Methodologies, [w:] Sariya Cheruvallil-Contractor, Suha Shakkour (red.), Digital Methodologies in the Sociology of Religion, Bloomsbury Publishing, 2015, ISBN 978-1-77041-051-0.
  2. a b Ian Kinane, Didactics and the Modern Robinsonade: New Paradigms for Young Readers, Liverpool University Press, 2019, s. 180, ISBN 978-1-78962-415-1.
  3. Narrative and Belief: The Religious Affordance of Supernatural Fiction [online], Routledge & CRC Press [dostęp 2023-05-31] (ang.).
  4. Religion. W: John Grant, John Clute: The Encyclopedia of Fantasy. Orbit, 1996, s. 808. ISBN 0-312-19869-8.
  5. Brian Stableford, Science Fact and Science Fiction: An Encyclopedia, Routledge, 2006, s. 434, ISBN 978-1-135-92374-7.
  6. Giulio Prisco, Tales of the Turing Church: Hacking religion, enlightening science, awakening technology, Giulio Prisco, 2020, s. 174, ISBN 979-86-10-54506-6.
  7. a b Markus Altena Davidsen, From ''Star Wars'' to Jediism: The Emergence of Fiction-based Religion, [w:] Ernst van den Hemel, Asja Szafraniec (red.), Words: Religious Language Matters, Fordham Univ Press, 2016, ISBN 978-0-8232-5557-3.
  8. Sarah Clarke Stuart, Into the Looking Glass: Exploring the Worlds of Fringe, ECW Press, 2011, s. 25, ISBN 978-1-77041-051-0.
  9. Robert Szymyślik, Study of the Translation of the Fictional World of ''Game of Thrones'', [w:] Alfonso Álvarez-Ossorio i inni red., Game of Thrones – A View from the Humanities, t. 1, Springer Nature, 2023, s. 288, ISBN 978-3-031-15489-8.
  10. William Sims Bainbridge, Dynamic Secularization: Information Technology and the Tension Between Religion and Science, Springer, 2017, s. 151, ISBN 978-3-319-56502-6.
  11. Alayna Cole, Jessica Zammit, Cooperative Gaming: Diversity in the Games Industry and How to Cultivate Inclusion, CRC Press, 2020, ISBN 9781000093667.

Linki zewnętrzne

  • Justine Breton, Faith and Religion in Fantasy Societies, serwis internetowy Francuskiej Biblioteki Narodowej

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się