Maksymalna przepustowość lotniska na początku funkcjonowania oceniana była na 2–2,3 mln osób rocznie; W 2016 przepustowość określana jest na 3–3,5 mln osób rocznie[6][7][8].
Budowa portu lotniczego kosztowała 451 400 000 zł[9].
Port lotniczy Modlin nie ma spełniać funkcji długo już oczekiwanego drugiego lotniska dla Warszawy, którego realizacja jest nadal rozważana. Zgodnie z zapewnieniami władz mazowieckich oraz inwestora lotnisko miało zostać oddane do użytku przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w roku 2012[10]. Sprawę komplikował protest ekologów, którzy sprzeciwiali się budowie lotniska, podnosząc niekorzystne położenie portu blisko Wisły, występujące na trasie lądowania liczne klucze ptactwa oraz mgły.
Po ogłoszeniu informacji 1 lutego 2012 przez Wizzair o przeniesieniu połączeń z Lotniska Chopina, Piotr Okienczyc, prezes lotniska Modlin, zapewnił o równoległych rozmowach z 4 innymi przewoźnikami[12][13]. Od lipca do grudnia 2012 z lotniska operowały 2 linie niskokosztowe – Wizzair i Ryanair. Wizzair posiadał w swojej flocie samoloty Airbus A320-200[14], natomiast Ryanair samoloty typu Boeing 737-800. Po zamknięciu lotniska 22 grudnia 2012 roku i jego ponownym otwarciu w czerwcu 2013, na lotnisko powróciła jedynie linia Ryanair. Od 31 października 2022 lotnisko zaczęło współpracę z mołdawskim przewoźnikiem Air Moldova, jednakże zakończyła się ona po zaledwie pięciu miesiącach.
Historia
Port powstał na bazie istniejącego wcześniej lotniska wojskowego, które istniało w latach 1940–2000, stacjonowała tam między innymi 45 Lotnicza Eskadra Doświadczalna (1976-1999). 10 września 2009 roku wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę cywilnego portu lotniczego przez spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.[15] W momencie rozpoczęcia modernizacji było ono bardzo zaniedbane. 8 lutego 2010 obiekt został wpisany do rejestru lotnisk cywilnych przez ULC[16]. Oznaczało to, że teoretycznie od tego momentu mogły na nim już lądować samoloty, aczkolwiek wciąż nie było tam wystarczającej infrastruktury. Budowę oficjalnie rozpoczęto 8 października 2010[17], a budynek terminalu projektu Stefana Kuryłowicza i pracowni APA Kuryłowicz & Associates ukończono w lipcu 2012[18][19]. Dzień otwarty na lotnisku odbył się 7 lipca 2012 r. Rejsowe loty pasażerskie rozpoczęły się 15 lipca 2012. W pierwszym miesiącu swojego funkcjonowania lotnisko obsłużyło ponad 161 tysięcy pasażerów, z tego 118 tysięcy linii Wizzair i 41,8 tysiąca linii Ryanair, wykonano 1106 operacji lotniczych[20].
Pierwszy regularny samolot rejsowy typu Airbus A320 wylądował na lotnisku Modlin 15 lipca 2012 roku o godz. 17:30 i był to samolot linii Wizz Air z pasażerami z Budapesztu[22].
Od 2012 w planach jest połączenie kolejowe lotniska ze stacją pasażerską w podziemiach terminalu[23].
Bezterminowe zamknięcie lotniska
Ta sekcja od 2020-05 wymaga modyfikacji na podstawie najświeższych informacji.
Niektóre treści są na pewno lub najprawdopodobniej nieaktualne. Artykuł należy zweryfikować, wskazując w przypisach źródła informacji. Dokładniejsze informacje o tym, co należy poprawić, być może znajdują się w dyskusji tej sekcji. Po wyeliminowaniu niedoskonałości należy usunąć szablon {{Dopracować}} z tej sekcji.
22 grudnia 2012 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Warszawie cofnął pozwolenie na użytkowanie betonowej części pasa startowego portu lotniczego Modlin. Powodem decyzji były pęknięcia pasa (złuszczenia) i dziury zagrażające bezpieczeństwu lotów. W następstwie tej decyzji wstrzymane zostały operacje lotów regularnych[24][25][26]. Linie lotnicze Ryanair operujące na lotnisku rozpoczęły operacje na Lotnisku Chopina. WizzAir rozpoczął operacje z Lotniska Chopina wcześniej, tj. 17 grudnia 2012 r.[27]
Przedstawiciele inwestora, generalnego wykonawcy (Erbud), podwykonawcy i ekspertów technologii materiałowej ocenili, że uszkodzenia pasa nastąpiły przy progach 08 i 26, w części wykonanej z betonu cementowego, do którego utworzenia użyto skały osadowej margla[28].
Zarząd lotniska twierdził, powołując się na ekspertyzy niezależnego Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, że problemy z pasem i drogami kołowania były spowodowane przez zastosowanie niewłaściwego kruszywa przy budowie[29]. Raport stwierdzał, iż: powodem uszkodzeń jest obecność w zastosowanym do mieszanki betonowej kruszywie znaczącej liczby ziaren węglanowych i węglanowo-ilastych, które nie powinny się w tym kruszywie znaleźć. Port Lotniczy potwierdził, że spękania pasa startowego nie zostały spowodowane użyciem do odladzania nawierzchni pasa startowego nieodpowiednich środków, co sugerował wcześniej generalny wykonawca pasa, przedsiębiorstwo Erbud (Bud Invent nadzorowało inwestycję), zanim okazało się, że drogi kołowania na których nie stosuje się środków chemicznych również zostały zniszczone.
24 czerwca 2013 Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na wznowienie startów i lądowań dużych pasażerskich samolotów na lotnisku Modlin[30]. W związku z tym, linia Ryanair ogłosiła, że przeniesie swoją bazę i wszystkie swoje loty z lotniska Chopina na lotnisko Modlin 30 września 2013 roku[31]. Linia Wizzair zdecydowała się nie wracać do Modlina.
Ważniejsze wydarzenia
1 lutego 2012 – ogłoszenie decyzji Wizzair o przeniesieniu lotów z Lotniska Chopina na Lotnisko Warszawa/Modlin oraz ogłoszenie siatki połączeń. John Stephenson, wiceprezes linii Wizzair, ocenił, iż powodem decyzji jest możliwość zaoferowania większej liczby połączeń oraz biletów tańszych o 15–20%, a także możliwość przeprowadzania operacji lotniczych 24/h[7].
31 maja 2012 – podczas certyfikacji lotniska ujawniono tysiące otworów, które pojawiły się na betonowym pasie startowym. Nigdy czegoś takiego nie widziałem. – Niepokojące. Jeśli w świeżej nawierzchni betonowej takie wady powstały, to musiała być jakaś wada techniczna mieszanki. Uszkodzenia nawierzchni mogą być powodem awarii koła samolotu podczas lądowania lub startu. Także to lepiszcze, którym wypełniane są powstałe dziury może w dłuższym terminie zachowywać się różnie, ocenił ekspert Bogusław Holeksa, realizator budowy lotniska w Kaniowie koło Bielska Białej. Natomiast kierownik Laboratorium Diagnostyki Nawierzchni Instytutu Badawczego Dróg i Mostów prof. Mirosław Graczyk ocenił: – Może świadczyć, że na tym pasie stało się coś niezwykłego. Nie wiem, czy to skutek zastosowanej technologii, błędów w wykonaniu, czy wadliwych materiałów[32].
13 lipca 2012 – ULC zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska Modlin[33][34].
15 października 2012 – po trzech miesiącach działalności Port lotniczy Warszawa-Modlin obsłużył półmilionowego pasażera.
12 listopada 2012 – ogłoszenie pierwszych połączeń czarterowych na Majorkę, Fuerteventurę, do Enfidhy, Antalyi oraz Bodrum (loty mają się rozpocząć w kwietniu 2013).
8 grudnia 2012 – inauguracja sezonowego, zimowego połączenia do Grenoble przez Wizz Air, pierwszy rejs wystartował z Lotniska Chopina.
12 grudnia 2012 – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał pozytywną decyzję w sprawie budowy 5,5 km torów kolejowych oraz stacji kolejowej położonej przy lotnisku Modlin.
18 grudnia 2012 – Wizz Air przeniósł wszystkie operacje na lotnisko Chopina na okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku (do 6 stycznia 2013). Powodem decyzji były częste mgły i brak systemu ILS na lotnisku Modlin.
19 grudnia 2012 – ogłoszenie sezonowego połączenia na Kretę (Chania) przez Ryanair, które ma wystartować 26 kwietnia 2013.
22 grudnia 2012 – Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję zamykającą betonową część (ok. 1000 m) drogi startowej z powodu jej zniszczenia, w związku z czym lotnisko mogło obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczała droga startowa o długości 1500 m. Wszystkie samoloty kodu C, takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą wykonywać operacji lotniczych na skróconej drodze startowej, co spowodowało przeniesienie wszystkich lotów obsługiwanych przez linie lotnicze Ryanair na Lotnisko Chopina w Warszawie[35].
27 grudnia 2012 – rozpoczęto prace przy naprawie pasa. Robotnicy ERBUDU ręcznie zasklepiali bruzdy spękanego pasa betonowego. Wykonawca modernizacji drogi startowej – spółka giełdowa Erbud SA, która wybudowała pas jest zobowiązana do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. Przedsiębiorstwo zostanie też zobowiązane do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego[36].
5 stycznia 2013 – generalny wykonawca drogi startowej, przedsiębiorstwo Erbud SA, złożył pisemne oświadczenie o zakończeniu prac naprawczych progów 08 i 26, betonowej części drogi startowej Lotniska Warszawa-Modlin, próbując przekonać władze o 100% sprawności pasa[37].
8 stycznia 2013 – Wizz Air zapowiedział pozew odszkodowawczy od Portu Lotniczego Modlin w wysokości 11 mln zł za poniesione szkody w wyniku działań lotniska (na pokrycie strat w związku z zamknięciem lotniska 22 grudnia 2012), zapewnia też, że po naprawie pasa wróci na lotnisko Warszawa-Modlin[38].
8 stycznia 2013 – Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego zauważył poprawę stanu pasu startowego po kontroli, jednak nie mógł wydać pozytywnej decyzji w sprawie ponownego uruchomienia lotniska, ponieważ nie wykonano hydrofobizacji, czyli zabezpieczenia asfaltu przed nasiąkaniem wodą. Na wiosnę wykonawca pasa lotniska będzie musiał zburzyć 2 krańcowe odcinki pasa startowego[39].
24 stycznia 2013 – Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podtrzymał decyzję o zakazie użytkowania dwóch betonowych fragmentów pasa startowego lotniska Modlin[40].
6 lutego 2013 – ogłoszenie informacji o stanie pasa startowego oraz decyzji o działaniach naprawczych – konieczności jego wyburzenia i budowy od nowa. Linie lotnicze Ryanair oraz Wizz Air nie będą korzystały z lotniska do czasu zakończenia odbudowy – planowane wykonywanie operacji lotniczych z lotniska Chopina do 30 kwietnia 2013[41].
13 lutego 2013 – dojście do porozumienia między wykonawcą zniszczonego pasa startowego – przedsiębiorstwem Erbud a Portem Lotniczym. Naprawa wykonana w styczniu przez wykonawcę okazała się nieskuteczna, ze względu na skały marglowe użyte przez wykonawcę do budowy pasa – powodem uszkodzenia pasa i jego licznych niemożliwych do skontrolowania jednocześnie występujących wyłuszczeń, jest użycie jako składnika betonu skały osadowej – margla, która jako kruszywo nie nadaje się do tego typu konstrukcji, uznał dyrektor ITWL[42], dlatego też strony uzgodniły odbudowę pasa w technologii tożsamej do tej w której jest wykonany obecnie pas – beton cementowy. Tańsza technologia (beton asfaltowy) proponowana przez wykonawcę przedsiębiorstwo giełdowe Erbud SA nie została zaakceptowana[43].
18 lutego 2013 – ujawniono kolejne uszkodzenia na lotnisku – zniszczeniu uległ nie tylko pas startowy jak wcześniej podawano, ale również zaczął pękać beton na drogach kołowania. Zarząd lotniska zagroził też wykonawcy – Erbudowi, że jeśli nie zgodzi się na odbudowę betonowego pasa startowego, to prace wykona inne przedsiębiorstwo, a – zgodnie z umową – koszty poniesie Erbud[44].
5 marca 2013 – Ryanair zapowiedział, że od 30 czerwca zamierza wykonywać operacje lotnicze z lotniska w Modlinie[45].
5 marca 2013 – Mimo zapowiadanego porozumienia w sprawie oświadczenia Erbudu nie doszło do porozumienia, Port lotniczy zapowiedział dalsze negocjacje w tej sprawie[46].
11 marca 2013 – rozpoczęto zrywanie 26-centymetrowej warstwy betonu na dwóch krańcowych fragmentach pasa startowego w celu jego odbudowy. Dostarczono również próbki mieszanki cementowo betonowej w celu analizy przez ITWL.
17 czerwca 2013 – Nadzór budowlany uchylił zakaz użytkowania lotniska Modlin. Aby lotnisko znów ruszyło, potrzebna jest jeszcze pozytywna decyzja Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
18 czerwca 2013 – Na Lotnisku Warszawa/Modlin, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła obloty systemu ILS (Instrument Landing System), wprowadzając je tym samym w fazę testów. Po ich zakończeniu (ok. 2 miesiące), urządzenie zostanie wpisane do rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych (LUN) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, osiągając tym samym kategorię I. Wtedy rozpocznie się kolejny etap testów do kat. II.
24 czerwca 2013 – Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał zgodę na wznowienie startów i lądowań dużych pasażerskich samolotów na lotnisku Modlin.
30 września 2013 – Ryanair powraca na lotnisko Modlin. Pierwszy lot (FR 2876) wystartował o 10:25 do Palma de Mallorca.
5 listopada 2013 – lotnisko świętuje obsłużenie milionowego pasażera.
1 maja 2014 – na lotnisku zaczął funkcjonować system ILS cat. II.
23 października 2014 – Ryanair uruchamia bazę na terenie lotniska w Modlinie[47].
20 października 2015 – Port lotniczy obsłużył 5-milionowego pasażera[48].
16 lutego 2016 – Ryanair ogłosił uruchomienie nowego połączenia do Porto. Jest to 37 kierunek Ryanair realizowany z/do Lotniska w Modlinie.
11 marca 2016 – Port obsłużył 6-milionowego pasażera.
17 listopada 2016 – Port obsłużył 8-milionowego pasażera[49].
24 kwietnia 2017 – Port obsłużył 9-milionowego pasażera[50].
16 lipca 2019 – Port obsłużył 16-milionowego pasażera[51].
31 października 2022 – Otwarcie połączeń lotniczych do Kiszyniowa przez nowego przewoźnika, Air Moldova[52].
Powstawanie cywilnego portu lotniczego
W 2005 Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” i Agencja Mienia Wojskowego podpisały umowę, dzięki której lotnisko Modlin mogło uzyskać status lotniska publicznego.
Jednak uruchomienie lotniska Modlin, początkowo planowane na połowę 2005, przez wiele miesięcy odwlekało się z powodu sporów udziałowców[53].
W kwietniu 2006 ogłoszono, że ministerstwo infrastruktury wycofało się ze spółki inwestycyjnej na rzecz samorządu województwa mazowieckiego, który przeznaczył początkowo 16 mln zł na cele modernizacji lotniska. Doprowadzenie lotniska Modlin do statusu portu lotniczego wymagało dużych nakładów inwestycyjnych – co najmniej 540 mln zł[54]. W czerwcu 2006 ówczesny minister transportu Jerzy Polaczek zapowiedział, że lotnisko zacznie działać we wrześniu 2007, jednak tak się nie stało.
26 października 2006 Prezes ULC Grzegorz Kruszyński wydał promesę zezwolenia na założenie lotniska cywilnego użytku publicznego. Promesa ważna 24 miesiące była zapewnieniem, że po spełnieniu wymogów ustawy Prawo lotnicze wnioskujący uzyskają zezwolenie na założenie lotniska[55].
Do najistotniejszych warunków wydania zezwolenia Prezes ULC zaliczył:
Przedstawienie pozytywnego stanowiska wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska odnośnie do wpływu zakładanego lotniska na środowisko.
Przedstawienie pozytywnej opinii odnośnie do braku kolizji pomiędzy ruchem lotniczym prowadzonym z projektowanego lotniska a ruchem prowadzonym z sąsiednich lotnisk.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
sześcioosobowa rada nadzorcza: przewodniczący: Marek Adam Miesztalski członkowie rady nadzorczej: Jacek Robert Gereluk Waldemar Zwierko Marcin Kubicza Witold Czyż
8 listopada 2006 doszło do porozumienia wśród współudziałowców budowy portu: w ciągu następnych dwóch tygodni zawiązano spółkę Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Po około 1/3 jej udziałów mają: Agencja Mienia Wojskowego (w zamian za przekazane spółce na własność grunty pod port, w sumie 292 hektary), Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” i samorząd województwa mazowieckiego, który sfinansuje część inwestycji, przekazując spółce 16 mln zł w 2006, 30 mln w 2007, i 50 mln w 2008. Gmina Nowy Dwór posiada 5% udziałów spółki. Koszt inwestycji (łącznie z gruntem Agencji Mienia Wojskowego) obecnie szacuje się na 200 – 300 mln zł. Według wicemarszałka województwa Waldemar Roszkiewicz port miał rozpocząć działanie w „pierwszym kwartale 2008, ale będziemy robić wszystko, by uruchomić pierwsze lądowania do końca 2007”[56].
12 stycznia 2007 udostępniono biznesplan portu opracowany przez przedsiębiorstwo Ernst & Young[54]. Zakładał on uruchomienie lotniska w październiku 2008 i milion przewiezionych pasażerów w 2009. Nie zawierał on możliwości dojazdu koleją na lotnisko w dniu jego uruchomienia. Prezes spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Piotr Okienczyc zapowiedział rozpoczęcie budowy terminalu lotniczego i remontu drogi startowej na drugą połowę 2007[57].
2 maja 2007 „Gazeta Wyborcza” podała, że przygotowywany raport oddziaływania lotniska Modlin na środowisko stwierdza, iż rozbudowa lotniska ograniczy liczbę ptaków w okolicy – w tym chronionych, i że zaistnieje większe niż na innych lotniskach ryzyko kolizji ptaków z samolotami, jak i że burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego Jacek Kowalski obecnie szacuje najwcześniejszą datę otwarcia portu na zimę 2009[58].
21 grudnia 2007 Polskie Radio podało, że wojewoda mazowiecki otrzymał już poprawiony raport środowiskowy dotyczący lotniska i że najnowsza docelowa data uruchomienia portu to przełom 2009/2010[59].
Na konferencji prasowej w lutym 2008 podano jako datę uruchomienia portu rok 2010, podobno z dojazdem kolejowym czynnym[60].
23 października 2008 dziennik „Polska” podał, że w ciągu kilku dni robotnicy mieli zacząć stawiać ogrodzenie wokół lotniska, które ma być przebudowane. W listopadzie 2008 roku sąd wydał decyzję oddalającą protest złożony przez OTOP w sprawie pozwolenia na przebudowę lotniska Modlin[61]. Ostatecznie wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę w dniu 10 września 2009 roku[10].
18 lipca 2010 wojewoda mazowiecki i marszałek województwa podpisali akt przekazania 276 hektarów gruntu należącego do Skarbu Państwa na rzecz powstającego lotniska Modlin. Aby przekazać ziemię, potrzebna była zgoda trzech ministerstw: Infrastruktury, Obrony Narodowej i Skarbu Państwa[62].
Linie lotnicze Ryanair planowały uruchomienie bazy operacyjnej w Porcie Lotniczym Warszawa – Modlin. Poinformowali o tym na konferencji prasowej przedstawiciele przewoźnika. W pierwszym roku działalności (jesienią 2012) otwartych przez Ryanair miało zostać ok. 10-12 kierunków[63].
6 czerwca 2012 WINB wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie części lotniczej portu, pas startowy uzyskał pozytywną ocenę ITWL.
Lotnisko może przyjmować wszystkie samoloty z/do kodu C (mniejsze oraz np. takie jak Airbus A320, Boeing 737). Planowo w drugiej połowie lipca rozpoczęły się regularne rejsy lotnicze. 15 lipca rozpoczęły się rejsy linii Wizz Air, a 16 lipca pojawiły się pierwsze samoloty linii lotniczej Ryanair[64].
Obecnie lotnisko nie posiada działającego bezpośredniego połączenia kolejowego. Pociągi Kolei Mazowieckich kursują z Warszawy Centralnej oraz Warszawy Gdańskiej do stacji docelowej Modlin, skąd co 20 minut kursuje shuttle-bus dowożący pasażerów bezpośrednio na lotnisko. Cała podróż zajmuje około 60 minut z centrum Warszawy, zaś przejazd z Lotniska Chopina trwa około 90 minut.
W planach jest utworzenie stałego połączenia kolejowego między Warszawą a portem lotniczym Modlin[69], o co starają się zwłaszcza władze Nowego Dworu Mazowieckiego, które widzą w nowym lotnisku szansę rozwoju.
W grudniu 2009 marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podjął decyzję o wybudowaniu brakującego elementu infrastruktury, przy czym wybrano koncepcję droższą o 100 milionów złotych w postaci stacji podziemnej[70]. Stacja podziemna umożliwi dalszą rozbudowę lotniska w przyszłości. Docelowo powstanie połączenie z lotniskiem Chopina w Warszawie o charakterze szybkiej kolei miejskiej. W kwietniu 2013 roku marszałek Struzik poinformował o zamiarze przekazania realizacji budowy połączenia kolejowego kolejowej do Modlina spółce PKP PLK[71]. Według informacji z 2018 roku[72] ukończenie dojazdu kolejowego do lotniska planowano w 2022 roku.
28 kwietnia 2023 roku spółka PKP PLK rozpisała przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej linii kolejowej do lotniska wraz z budową stacji przy terminalu[73].
Połączenie autokarowe oraz taxi
Linie autobusowe Contbus i FlixBus zapewniają bezpośrednie połączenie z Lotniska Warszawa/Modlin do centrum Warszawy. Do lotniska i z lotniska kursują również autobusy FlixBus, zatrzymujące się w różnych miastach.
Taksówki są dostępne pod terminalem. Koszt przejazdu kształtuje się w granicach 119 zł – 250 zł za kurs w jedną stronę. Przejazd do centrum Warszawy zajmuje ok. 35–40 minut[74].
W przeszłości planowano połączenie lotniska Modlin z Trasą Olszynki Grochowskiej, ale obecnie losy tej koncepcji są nieznane[75].
Planowane inwestycje
Biznesplan udostępniony w styczniu 2007[54] przewidywał m.in. dwa terminale pasażerskie, ogrodzenie lotniska, oświetlenie nawigacyjne lotniska, system ILS, który miałby powstać do końca 2012 roku, modernizację dróg kołowania, wybudowanie terminalu cargo, remont i wydłużenie drogi startowej z obecnych wymiarów 2500 × 60 m do 2800 × 60 m, modernizację i poszerzenie płyty postoju samolotów, budowę dwóch dróg szybkiego zjazdu z drogi startowej, parkingi i podjazdy do terminali.
Niektóre z tych zamierzeń już nie figurowały w planach zamieszczonych w listopadzie 2007 na nowej stronie internetowej portu (w sekcji „Plany na przyszłość”), w tym jakiekolwiek przedłużenie drogi startowej czy poszerzenie płyty postoju samolotów lub budowa dróg szybkiego zjazdu z drogi startowej (za to istnieje wzmianka o dopuszczeniu kołowania po dobiegu na samej drodze startowej). Budowę terminala cargo przesunięto w bliżej nieokreśloną „dalszą przyszłość”.
12 grudnia 2012 Port lotniczy Warszawa-Modlin otrzymał pozytywną decyzję środowiskową Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie na budowę 5,5 km torów kolejowych oraz stacji kolejowej położonej przy lotnisku Modlin. Pociągi Kolei Mazowieckich zatrzymują się na stacji kolejowej Modlin, położonej ok. 3,5 km od terminala. Stamtąd co 20 minut kursują autobusy wahadłowe.
Przypisy
↑ abModlin: Bardzo dobry grudzień zamknął rekordowy 2023 rok.
↑Ilość obsłużonego cargo on board (w kg) w polskich portach lotniczych w ruchu krajowym i międzynarodowym w drugim kwartale lat 2019–2020. ulc.gov.pl. [dostęp 2021-12-13].
↑Wild: otwarcie CPK oznacza zmiany dla Lotniska Chopina – rdc.pl.
↑Piotr Czauderna: Modlin już działa. natemat.pl, 2012-07-15. [dostęp 2012-02-19]. (pol.).
↑Z Modlina do Porto – Lotnicza Polska – [online], lotniczapolska.pl [dostęp 2016-04-12] [zarchiwizowane z adresu 2016-04-12].
↑ abWizzair od lipca przenosi się z lotniska Chopina do Modlina [online], Onet.pl, 1 lutego 2012 [dostęp 2013-02-19] [zarchiwizowane z adresu 2013-05-03](pol.).
↑Lotnisko w Modlinie na fali wzrostów [online], PolskieRadio.pl [dostęp 2016-04-12].
↑Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie – Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie – Portal Gov.pl [online], www.mazowieckie.pl [dostęp 2020-07-09](pol.).
↑ abPozwolenie na budowę Portu Lotniczego Warszawa – Modlin wydane [online], Mazowiecki Urząd Wojewódzki, 10 września 2009 [dostęp 2009-10-08] [zarchiwizowane z adresu 2009-10-01].
↑ abStruktura własnościowa spółki [online], Lotnisko Warszawa/Modlin [zarchiwizowane z adresu 2012-12-19].
↑Modlin kontra Chopin – startuje walka pomiędzy lotniskami | naTemat.pl [online], natemat.pl [dostęp 2020-07-09].
↑Krzysztof Śmietana: WizzAir przenosi się z Okęcia. Będzie taniej, ale daleko. wyborcza.biz, 2012-02-02. [dostęp 2013-02-19]. (pol.).
↑Informacje o firmie [online], wizzair.com [dostęp 2020-07-09](pol.).
↑Lotnisko Modlin, „Lotnictwo”, nr 10 (2009), s. 28, ISSN 1732-5323
↑Modlin w rejestrze lotnisk, „Lotnictwo”, nr 3 (2010), s. 14, ISSN 1732-5323
↑Rusza budowa lotniska w Modlinie [online], tvp.info, 8 października 2010 [dostęp 2010-10-09] [zarchiwizowane z adresu 2010-10-11].
↑Terminal Lotniczy w Modlinie – Kuryłowicz & Associates [online], APAKA [dostęp 2022-10-20].
↑KarolK.PlachaKarolK., Lotnisko w Modlinie. 2013 r. [online], www.polot.net [dostęp 2022-10-20](pol.).
↑Modlin: 161 tysięcy pasażerów w pierwszym miesiącu działania, „Lotnictwo”, nr 9 (2012), s. 10, ISSN 1732-5323
↑Paweł Cybulak: Wizz Air przenosi się do Modlina. 2012-02-01. [dostęp 2012-02-01]. (pol.).
↑Lotnisko w Modlinie. Wylądował pierwszy samolot. money.pl, 2012-07-15. [dostęp 2012-07-15].
↑Jarosław Osowski: Kolejne problemy lotniska w Modlinie. Teraz kolejowe.. gazeta.pl, 2013-02-04. [dostęp 2013-02-19]. (pol.).
↑Tusk: winni problemów lotniska w Modlinie nie unikną odpowiedzialności – Puls Biznesu – pb.pl.
↑Lotnisko Modlin stawia ultimatum wykonawcy pasa startowego | TVN Warszawa [online], tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 2020-07-09].
↑Szok! Wizz Air przenosi się na Okęcie [online], www.fly4free.pl [dostęp 2016-04-12].
↑Lotnisko Modlin: pas startowy pod lupą prokuratora | TVN Warszawa [online], tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 2020-07-09].
↑Zarząd lotniska Modlin: Problemy z pasem spowodowało złe kruszywo [online], Polskatimes.pl, 19 lutego 2013 [zarchiwizowane z adresu 2013-05-04].
↑Komunikat ULC ws. eksploatacji lotniska w Modlinie [online], Urząd Lotnictwa Cywilnego, 25 czerwca 2013 [dostęp 2013-07-03] [zarchiwizowane z adresu 2013-08-21].
↑Alicja Wejner: Uszkodzona płyta startowa lotniska w Modlinie już przed otwarciem. rp.pl, 2012-05-31. [dostęp 2013-02-19]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-12-28)]. (pol.).
↑ULC zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska w Modlinie [online], PAP, 13 lipca 2012 [zarchiwizowane z adresu 2015-09-24].
↑Tańsza technologia odbudowy pasa nie zaakceptowana.
↑Nowe awarie w Modlinie. Psują się kolejne części lotniska – Wydarzenia – Wiadomości z kraju i ze świata – Dziennik.pl – Wydarzenia i Fakty – Dziennik.pl [online], wiadomosci.dziennik.pl [dostęp 2020-07-09](pol.).
↑Ryanair. Trafic en recul, pas de Modlin avant juillet | Air Journal [online], www.air-journal.fr [dostęp 2020-07-09](fr.).
↑Erbud nie porozumiał się z Modlinem w sprawie pasa – Wydarzenia – Wiadomości z kraju i ze świata – Dziennik.pl – Wydarzenia i Fakty – Dziennik.pl [online], wiadomosci.dziennik.pl [dostęp 2020-07-09](pol.).
↑Pasazer.com: Baza Ryanaira w Modlinie otwarta [online], Pasazer.com [dostęp 2016-04-12].
↑PiotrP.HalickiPiotrP., Lotnisko Modlin: już pięć milionów pasażerów [online], Onet.pl, 16 października 2015 [dostęp 2016-04-12] [zarchiwizowane z adresu 2015-10-17](pol.).
↑Marek Rymkiewicz: 16 mln pasażerów w 7-lecie istnienia Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. modlinairport.pl, 2019-07-16. [dostęp 2019-07-19].
↑Pasazer.com: Air Moldova poleci z Modlina do Kiszyniowa [online], Pasazer.com [dostęp 2022-09-09](pol.).
↑Gazeta Wyborcza, „Walka o zyski hamuje lotnisko w Modlinie”, 9 października 2006, [1].
↑ abcBiznesplan portu lotniczego Modlin opracowany przez Ernst & Young z 12 stycznia 2007. nowydwormaz.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-09-28)].
↑Rzeczpospolita, „Tanie latanie z Modlina”, 27 października 2006, [2].
↑Rzeczpospolita, Karolina Baca: „Pierwsze loty do Modlina za półtora roku”, 9 listopada 2006, [3].
↑Gazeta Wyborcza, Krzysztof Śmietana: „Tanie lotnisko w Modlinie bez kolei”, 13 stycznia 2007, [4].