Port lotniczy Dublin (ang.: Dublin Airport, kod IATA: DUB, kod ICAO: EIDW) – międzynarodowy port lotniczy w Dublinie, położony około 10 km na północ od centrum miasta. Jest największym portem lotniczym na wyspie Irlandii pod względem liczby pasażerów.
W 2008 lotnisko obsłużyło 23,5 mln osób (wzrost o 10% w stosunku do 2006 roku), zaś w 2009 roku 20,5 milionów pasażerów, co daje spadek o 13% w stosunku do roku 2008.
Historia
Początki lotniska cywilnego sięgają 1936 roku, gdy ówczesny rząd Irlandii założył linie lotnicze Aer Lingus. Wcześniejsze lotnisko położone na południowy zachód od Dublina miało charakter wojskowy, dlatego jako nowe miejsce na lotnisko cywilne zaproponowano północne obszary stolicy. Budowę rozpoczęto w 1939, a pierwszy lot miał miejsce 19 stycznia 1940 roku do Liverpoolu, w roku tym rozpoczęto też budowę terminala, zakończoną rok później.
Terminale
Terminal 1
Terminal 1 został otwarty w 1972 i był początkowo przeznaczony do obsługi pięciu milionów pasażerów rocznie. W oryginalnym projekcie był uwzględniony również drugi pirs podobny do aktualnego pirsa B, ale nigdy go nie wybudowano. Parking dla samochodów osobowych pierwotnie znajdował się na piętrze budynku, niedługo potem został zamknięty a miejsce przeznaczono na pomieszczenia biurowe. Na początku lat 90 XX w., terminal przeszedł przebudowę łącznie z pirsem A (który był przedłużeniem do starego budynku terminalu) i pirsem B. W 1999 roku zakończono budowę pirsu C i zaraz później rozpoczęto prace nad powiększeniem pojemności terminala. W październiku 2007 roku został ukończony pirs D dla tanich linii lotniczych takich jak Ryanair. Pirs D został zaprojektowany przez Skidmore, Owings and Merrill[2]. W 2009 roku Terminal 1 został wyposażony w nowe punkty sprzedaży detalicznej żywności.
Terminal 2
W 2005 roku podjęto decyzję o rozbudowie lotniska w Dublinie. Pod koniec 2006 roku zaaprobowano przygotowany projekt firmy architektonicznej Pascal+Watson i w październiku 2007 roku przystąpiono do prac budowlanych. Ostatecznie Terminal 2 został otwarty 19 listopada 2009 roku. Do terminalu 2 zostało przeniesionych większość przewoźników długodystansowych łącznie z Aer Lingusem, ale bez jego połączeń lokalnych. Powierzchnia terminala i pirsa E to 75 000 m², terminal posiada 15 bramek oraz może obsłużyć rocznie 15 milionów pasażerów, co łącznie z terminalem 1 daje 35 milionów osób.