Port Aszdod
נמל אשדוד
Ilustracja
Państwo

 Izrael

Miejscowość

Aszdod

Typ portu

morski

Adres bosmanatu

PO Box 9001
Ashdod 77191

Liczba nabrzeży

14

Długość nabrzeży

4,1 km

Maksymalna głębokość

13,8 m

Dopuszczalne zanurzenie

12,0 m

Położenie na mapie Dystryktu Południowego
Mapa konturowa Dystryktu Południowego, blisko górnej krawiędzi nieco na lewo znajduje się punkt z opisem „Port Aszdodנמל אשדוד”
Położenie na mapie Izraela
Mapa konturowa Izraela, blisko centrum na lewo u góry znajduje się punkt z opisem „Port Aszdodנמל אשדוד”
Ziemia31°49′40″N 34°38′40″E/31,827778 34,644444
Strona internetowa

Port Aszdod (hebr. נמל אשדוד) (UN/LOCODE: ILASH) – międzynarodowy port morski położony w mieście Aszdod, u ujścia rzeki Lachisz do Morza Śródziemnego, w odległości około 25 km na południe od Tel Awiwu. Jest to największy port towarowy w Izraelu, przeładowujący około 60% izraelskiego ładunku morskiego[1].

Historia

We wczesnych latach istnienia niepodległego państwa Izraela, pojawiła się pilna potrzeba posiadania nowego portu morskiego, który nie byłby ograniczony w swoim rozwoju tak jak istniejące już porty Hajfa i Ejlat. Dlatego rząd Izraela podjął decyzję o budowie nowego portu. Postawiono przy tym następujące warunki: port miał powstać w południowej części kraju razem z utworzeniem przyległego nowego miasta; port miał skrócić drogę transportu lądowego z południowej części kraju; odległość od plantacji cytrusów w Rechowot miała być krótsza niż do Hajfy; odległość od zakładów potasu nad Morzem Martwym miała być krótsza niż do Hajfy; port miał znajdować się przy głównych drogach Izraela oraz w pobliżu aglomeracji miejskiej Gusz Dan[2].

Budowa portu

W 1953 rzeczoznawcy budowlani i projektanci wybrali okolicę arabskiej wioski Aszdod pod budowę nowej elektrowni (Eszkol) i nowego portu morskiego. W 1958 ukończono budowę elektrowni Eszkol A, która składa się z trzech bloków energetycznych: dwa po 50 MW i jeden 45 MW. Tuż obok powstał zakład odsalania morskiej wody. Natomiast projektowanie portu rozpoczęło się na przełomie 19571958. Port Aszdod miał być jednym z nielicznych portów na świecie, który wybudowano na otwartym morzu, bez wykorzystania naturalnych zatok morskich. Jego budowa była wielkim wyzwaniem dla inżynierii. W kwietniu 1961 rozpoczęto budowę od skonstruowania falochronów. Następnie, w pierwszym etapie wybudowano nabrzeża 1 i 3, na których obsługiwano głównie eksport cytrusów i innych produktów rolniczych. Kolejne części portu powstawały stopniowo w następnych latach. Oficjalne otwarcie portu Aszdod nastąpiło w listopadzie 1963. Pierwszy zagraniczny statek wpłynął do portu 21 listopada 1965 (był to szwedzki statek „Wiengelgad”)[3]. Od 1975 port w Aszdod obsługuje statki pasażerskie, utrzymując głównie połączenia z Egiptem.

W lutym 2005 rząd po przeprowadzeniu reformy strukturalnej izraelskiego przemysłu portowego, utworzył niezależne przedsiębiorstwo Ashdod Port Company Ltd. W 2005 w porcie uruchomiono pierwszy w Izraelu w pełni skomputeryzowany terminal kontenerowy „Port Eitan”. Był to największy izraelski projekt infrastrukturalny i obejmował budowę nowego odcinka falochronu (długość 1 150 m) oraz nabrzeży o długości 1 700 m. Koszt inwestycji wyniósł 3 mld nowych szekli[4].

Nawigacja

Kotwicowisko znajduje się w odległości 1-2 mili morskiej od brzegu. Na południe od portu znajduje się wzniesiona w 1966 latarnię morską Aszdod[5]. Podejście do portu jest od kierunku północno-zachodniego. W odległości 0,2 i 0,5 mili morskiej od portu są zacumowane dwie boje świetlne oznaczające wejście do portu. Przy wchodzeniu do portu obowiązuje korzystanie z pomocy pilota. W porcie jest dostępny 1 holownik[6].

Struktura portu

Port Aszdod obejmuje rozległy obszar i posiada 14 nabrzeży[7]:

Nabrzeże nr Przeznaczenie Długość (m) Głębokość (m) Uwagi
1 towarowe, roro 560 5,0-10,5 rolnictwo i ogólne towary
2 miejsce postojowe 150 5,0 niewielkie statki
3 pasażerskie, roro 620 9,0-11,5
4 pasażerskie, towarowe 207 12,5
5 masowce, roro 480 10,5-13,8
6 miejsce postojowe 150 7,0-10,0 niewielkie statki
7 terminal kontenerowy 480 10,0-12,0
8 tankowce 105 12,0
9 węgiel, kontenerowce 438 13,8
10 barki zbiornikowce 150 4,0
11-12 masowce 396 12,0-13,8 fosfaty, potas
24 kontenerowce 250 13,5
30 towarowe 150 9,5 materiały wybuchowe

Port wojenny

W porcie znajduje się baza marynarki wojennej. W bazie stacjonują lekkie łodzie patrolowe, których głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa południowej części izraelskiego wybrzeża Morza Śródziemnego. Aszdod jest blisko położone Strefy Gazy i w związku z tym jest szczególnie narażone na niebezpieczeństwo ataków terrorystycznych. Z tego powodu łatwo zrozumieć duże znaczenie istnienia tutaj morskiej jednostki wojskowej, która zapewnia bezpieczeństwo portowi i statkom[8].

Statystyka

W 2007 przeładowano tutaj 808 700 kontenerów (dla porównania w 2006 było 693 000, wzrost o 17%), w tonażu przeładowano 16,2 mln t towarów (w 2006 było 15 mln t., wzrost o 7,2%) W 2007 uzyskano dochód w wysokości 1 mld nowych szekli[4].

Przeładunek kontenerów w Porcie Aszdod (w TEU)[9]:

Dochód Portu Aszdod (w mln nowych szekli)[10]:

Plany rozwoju

Zarząd Portu Aszdod postawił sobie ambitny plan zwiększenia przepustowości terminalu kontenerowego. W tym celu planuje się zainwestować 700 mln nowych szekli w rozbudowę infrastruktury i zakup nowego zautomatyzowanego wyposażenia, które zredukuje czas oczekiwania statków. Zainwestowano także 10 mln nowych szekli w rozbudowę terminalu pasażerskiego[4].

Komunikacja

W bezpośrednim sąsiedztwie portu przebiega droga ekspresowa nr 41 (Aszdod-Gedera). Port posiada także połączenie kolejowe Rakewet Jisra’el z całym krajem.

Przedsiębiorstwa armatorskie

Z portu w Aszdod korzystają następujące przedsiębiorstwa żeglugowe[11]:

  • China Ocean Shipping Company – COSCO
  • Compañía Sudamericana de Vapores – CSAV
  • Hamburg Süd
  • Hanjin Shipping Co. Ltd. – Hanjin
  • Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. – K Line
  • Orient Overseas Container Line – OOCL
  • Zim Integrated Shipping Services – ZIM

Zobacz też

Przypisy

  1. Israel Business Today: Israel’s main port – Ashdod. [dostęp 2008-09-22]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-04-26)]. (ang.).
  2. The World Bank: Port of Ashdod Project. [dostęp 2008-09-22]. (ang.).
  3. R. Yaniv: Ashdod. From repatriants settlement to the City. Izrael: Society for the Protection of Nature in Israel, 1990, s. 163.
  4. a b c Ashdod Port Company Ltd: Ashdod Port is the economic gateway to the State of Israel. [dostęp 2008-09-21]. (ang.).
  5. The University of North Carolina at Chapel Hill: Lighthouses of Israel. [dostęp 2008-09-22]. (ang.).
  6. Sea Transport&Trading: Ashdod Port – Navigation. [dostęp 2008-09-21]. (ang.).
  7. Sea Transport&Trading: Ashdod Port – Berths. [dostęp 2008-09-21]. (ang.).
  8. The Israel Navy - oficial web-site: Ashdod Naval Base. [dostęp 2008-09-20]. (ang.).
  9. Service&Trade Companies: Ashdod Port Co. Ltd.. [dostęp 2008-09-22]. (ang.).
  10. Dun’s 100 - Israel’s Largest Enterprises 2008: Ashdod Port Co. Ltd.. [dostęp 2008-09-22]. (ang.).
  11. World Port Source: Container Liner Service Port of Ashdod. [dostęp 2008-09-22]. (ang.).

Linki zewnętrzne

  • Zdjęcie satelitarne portu Google Maps
  • Mapa portu Aszdod (ang.)
  • Flaga portu Aszdod
  • Galeria zdjęć z portu

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się