Asambleas de Dios w Cancún
Templo Bethel, Cancun
Templo Monte de Sion, Cancun
Asambleas de Dios, Quintana Roo
Asambleas de Dios, Quintana Roo

Pentekostalizm w Meksyku – społeczność wyznawców Kościołów zielonoświątkowych w Meksyku. Ruch zielonoświątkowy dotarł do Meksyku w roku 1914 i aż do lat 70. XX wieku był marginalnym ugrupowaniem. W roku 2010 osiągnął około 5%[1]. W Meksyku zielonoświątkowcy dzielą się na cztery główne nurty: jednościowcy, klasyczny pentekostalizm (pierwsza fala), autonomiczny pentekostalizm (druga fala) i charyzmatycy lub neopetekostalizm (trzecia fala). Pentekostalizm Jedności Bóstwa odgrywa większą rolę niż w innych krajach (nie należy go identyfikować z arianami)[2].

Historia

Pierwszą osobą nawróconą na pentekostalizm jest Romanita Carbajal de Valenzuela, w 1912 roku, w Los Angeles. W 1914 roku założyła w północnym Meksyku pierwszą zielonoświątkową denominacja – Iglesia Apostólica de la Fe en Cristo Jesús (Kościół Apostolski Wiary w Chrystusa Jezusa)[3]. Stąd rozprzestrzenia się po całym Meksyku, a w latach 50. wysyła misjonarzy do innych latynoskich krajów oraz USA. W kościele tym, pomimo iż został założony przez kobietę, kobiety nie są ordynowane. W kościele tym zaszło kilka podziałów, z których najważniejszy miał miejsce w 1926 roku, powstał wtedy La Luz del Mundo (Światło Świata). Kolejny ważny podział miał miejsce w 1942 roku, w wyniku którego powstał La Buen Pastor (Dobry Pasterz). Luz del Mundo jest najważniejszą denominacją jednościowców, prowadzi działalność misyjną w innych latynoskich krajach[3].

W 1919 przybywają do Meksyku szwedzcy misjonarze Axel i Esther Andersson. W wyniku ich pracy powstaje Fraternidad Pentecostal Independiente. W 1922 roku powstaje Iglesia Cristiana Independiente Pentecostés założony przez Andrésa Ornelasa Martíneza oraz Raymunda Nieto. Oba te kościoły najpierw połączyły się, ale następnie powstało w ich łonie wiele schizm i nowych połączeń. Wśród wyłonionych denominacji wyróżnia się Unión de Iglesias Evangélicas Independientes (Związek Niezależnych Kościołów Ewangelikalnych), utworzony w latach 30. przez Venancio Hernándeza[3].

Do denominacji utworzonych w początkowym okresie należą ponadto: Zbory Boże (Asambleas de Dios) oraz Iglesia de Dios (Kościół Boży)[4].

W początkowym okresie swej historii pentekostalizm, podobnie jak i wszystkie protestanckie ugrupowania, docierał głównie do rodowitych Indian[5]. W roku 2000 zielonoświątkowcy stanowili 31,16% ewangelikalnych protestantów (w statystyce tej uwzględniane są tylko te osoby, które mają przynajmniej 5-letni staż w danej religii)[6].

W latach 50. powstaje kolejna pentekostalna denominacja Jedności Bóstwa, jest nią La Voz de la Piedra Angular (Głos Kamienia Węgielnego), założona przez Williama Soto Santiago i nawiązująca do Branhama[7].

Obecnie w Meksyku jest ponad 150 zielonoświątkowych denominacji[3].

Chrzest w Asambleas de Dios, na plaży w Cancún

Denominacje

Asambleas de Dios, A.R. Cancún
Asambleas de Dios, A.R. Cancún

James W. Dow w 2004 wyliczył następujące denominacje o charakterze pentekostalnym i neopentekostalnym:[8]

  • Amistad Cristiana
  • Asambleas de Dios – 444 tysiące wiernych (2010)[9]
  • Casa de Oración
  • Centro de Fe
  • Fuerza Agape
  • Iglesia Alfa y Omega
  • Iglesia Agua Viva
  • Iglesia Apostento Alto
  • Iglesia Apostólica de la Fe en Cristo Jesús, znany jako Iglesia Apostólica – 159 tysięcy wiernych[9]
  • Iglesia de Dios – 189 tysięcy wiernych[9]
  • Iglesia de Dios de la Profecía – 32 tysięcy wiernych[9]
  • Iglesia El Buen Pastor
  • Iglesia del Evangelio Completo
  • Iglesia Pentecostal Unida Internacional
  • Iglesia de Dios del Evangelio Completo
  • Iglesias Pentecostales Independientes
  • Iglesia de Dios en la República Mexicana
  • Iglesia Cristiana Bethel
  • Iglesia Visionera Misionera Pentecostal
  • Indígena Pentecostal Tradicionalistas
  • La Voz de la Piedra Angular
  • Sociedades Cristianas Evangélicas Pentecostales
  • Sociedades Cristianas
  • Sociedades Evangélicas
  • Evangélica Neotestamentaria
  • Sociedades Pentecostales
  • Pentecostal Independiente
  • Sociedades Cristianas Evangélicas
  • Sociedades Cristianas Pentecostales
  • Sociedades Evangélicas Pentecostales
  • Soldados de la Cruz de Cristo

W osobnej grupie wyodrębnił trzy denominacje o zielonoświątkowych korzeniach:[8]

Ponadto w Meksyku istnieją następujące denominacje o charakterze pentekostalnym:[2]

  • Movimiento Iglesia Evangélica Pentecostés Independientes
  • Iglesia Jesucristo
  • Iglesia Cristiana Interdenominacional – 15 500 wiernych[9]
  • Iglesia Mexicana del Evangelio de Cristo
  • Iglesia Nacional Evangélica Pentecostés
  • Iglesia Universal de Jesús Pentecostés
  • Iglesia Cristiana Apostólica Pentecostal

Zobacz też

Przypisy

Bibliografia

  • Allan Anderson: An Introduction to Pentecostalism: Global Charismatic Christianity. Cambridge University Press, 2014. ISBN 978-1-107-03399-3.
  • Jael de la Luz García. El pentecostalismo en México y su propuesta de experiencia religiosa e identidad nacional. Un breve recorrido histórico, 1920-1948. „Revista Cultura y Religión”, s. 199-217. Editorial Manda, México. ISSN 0718-4727. 
  • James W. Dow: Protestantism and Native Religion in Mexico: A Biological Viewpoint. Las Vegas: Meeting of the Latin American Studies Association, 2004.

Linki zewnętrzne

  • Censo de Población y Vivienda 2010. INEGI. [dostęp 2014-05-09].
  • Clifton L. Holland: Conela: Resumen estadístico de la iglesia latina global. Prolades.com, 2011.
  • Manuel J. Gaxiola: Las Cuatro Vertientes del Pentecostalismo Mexicano. [w:] Centro para el Estudio de la Religión en Latinoamérica, AC [on-line]. Nuestra Historia.
  • Leopoldo Cervantes-Ortiz: Pentecostalismo y política en México. Agencia Latinoamericana y Caribeña de Comunicación, 25 de agosto 2006.
  • Iglesias Separadas, Sectas y Nuevos Movimientos Religiosos. Apostoles de la Palabra.
  • Apéndice A. Información Acerca de la Validez e Invalidez del Bautismo en Algunas Iglesias y Sectas. Vicaría de Pastoral, Arquidiócesis Primada de México. [dostęp 2014-05-18]. [zarchiwizowane z tego adresu (2004-06-12)]. – lista denominacji
  • James W. Dow. The Expansion of Protestantismin Mexico: An Anthropological View. „Anthropological Quarterly”. Vol. 78, No. 4, s. 827–851, Autumn 2005. Oakland University. 

Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się