Lhasa – Xigazê | |
Dane podstawowe | |
Zarządca |
China Railway Corporation |
---|---|
Długość |
253 km |
Rozstaw szyn |
1435 mm |
Prędkość maksymalna |
120 km/h |
Budynek stacji w Lhasie |
Linia kolejowa Lhasa – Xigazê (chiń. 拉日铁路) – dwutorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa o długości 253 km położona w Tybetańskim Regionie Autonomicznym. Łączy dwa największe miasta regionu Lhasę oraz Xigazê. Podróż na tej trasie zajmuje obecnie około trzech godzin. W przyszłości planowane jest przedłużenie do Nepalu[1].
Wraz z ukończeniem w 2006 roku linii kolejowej Xining – Lhasa, rozpoczęto planowanie jej przedłużenia do Xigazê. Budowa linii rozpoczęła się 26 września 2010 roku. Ze względu na trudną topografię trzeba było zbudować 29 tuneli i 96 mostów, co stanowiło 45,8% całkowitej długości nowo zbudowanej trasy[2]. Prace budowlane zostały ukończone w lipcu 2014 roku. Koszty budowy wyniosły 13,3 miliarda juanów (około 1,6 miliarda euro)[3]. Z kosztem budowy 50 000 juanów (6100 euro) na metr, jest to najdroższa linia kolejowa zbudowana do tej pory w Chinach. Oficjalne otwarcie trasy odbyło się 16 sierpnia 2014 roku[2]. Do obsługi linii skierowano spalinowe lokomotywy EDM JT56ACe przystosowane do jazdy w warunkach wysokogórskich[4].
W 2015 roku ogłoszono, że trasa z Xigazê powinna zostać przedłużona o 540 km do Zongga (宗嘎镇), datę planowanego otwarcia wyznaczono na 2020 rok. W liście intencyjnym z czerwca 2018 roku podpisanym przez przewodniczącego ChRL Xi Jinpinga i premiera Nepalu Khadgę Prasad Oli, trasa zostanie przedłużona o kolejne 150 km do 2025 roku przez przejście graniczne Rasuwagadhi do Katmandu. Uruchomienie zaplanowano na 2025 rok[1].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.