Budowa kładki, widok ze Śródmieścia w kierunku Pragi-Północ (listopad 2023) | |
Państwo | |
---|---|
Województwo | |
Miejscowość | |
Podstawowe dane | |
Przeszkoda |
rzeka Wisła |
Długość |
452 m |
Szerokość: • całkowita |
|
Data budowy |
od 2022 |
Położenie na mapie Warszawy | |
Położenie na mapie Polski | |
Położenie na mapie województwa mazowieckiego | |
52°14′46,7″N 21°01′32,3″E/52,246306 21,025639 |
Kładka na Wiśle w Warszawie – budowana kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Warszawie, która ma połączyć Powiśle ze Starą Pragą[1].
Oddanie kładki do użytku planowane jest na wiosnę 2024 roku[2].
Przy wyborze lokalizacji brano pod uwagę przede wszystkim dwie koncepcje: na wysokości ulicy Karowej lub na wysokości ulicy Ratuszowej. Ostatecznie wybór padł na pierwszą z nich[3]. Jest to kolejna koncepcja zlokalizowania przeprawy przez Wisłę w tym miejscu − w latach 20. XX wieku podjęto decyzję o budowie 1,5-kilometrowego mostu na Wiśle w osi ul. Karowej. Wiosną 1937 rozstrzygnięto konkurs na jego projekt, który wygrała spółka Zieleniewski i Fitzner-Gamper z Krakowa. Sześcioprzęsłowy most miał wspierać się na 5 filarach i być przeznaczony dla ruchu tramwajowego, kołowego oraz pieszego. Zakładana szerokość jezdni wynosiła 17 metrów, a chodników 5 metrów. Patronem mostu miał zostać Marszałek Józef Piłsudski[4].
W miejscu planowanej obecnie kładki w lutym 1945 roku saperzy Armii Czerwonej zbudowali prowizoryczny most saperski o drewnianej konstrukcji. Posiadał on 23 przęsła o szerokości 6,5 metra i wyposażony był w chodniki dla pieszych o szerokości 1,5 metra[5].
Przeprawa ma połączyć ulicę Karową z ulicą Okrzei[6]. Ma pełnić funkcję komunikacyjną i turystyczną[7].
Miasto zarezerwowało na ten cel środki w kwocie 30 mln zł[8]. Kładka miała zostać zbudowana w latach 2018–2019[9]. W sierpniu 2017, w czasie trwania konkursu na projekt kładki, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich poinformował, że powstanie ona w ciągu 2−3 lat[10]. Na wspomniany konkurs wpłynęło 40 prac[11]. We wrześniu 2017 ogłoszono wybór projektu wspólnego autorstwa spółek Schüßler-Plan Inżynierzy z Warszawy oraz DKFS Architects z Londynu[12], i zapowiedziano rozpoczęcie budowy przeprawy na 2019 rok[13]. Umowę na projekt kładki podpisano 2 marca 2018[14]. W listopadzie tego samego roku wydano decyzję lokalizacyjną i zapowiedziano ogłoszenie przetargu na wykonawcę, aby budowa zakończyła się do wiosny 2021 roku[15].
W marcu 2019 poinformowano o opóźnieniach w przygotowaniu projektu, zapewniono jednocześnie o podtrzymaniu ostatecznego terminu zakończenia prac na rok 2021[16]. Opóźnienie uzasadniono zmianą ustawy Prawo wodne[17]. Podobna sytuacja miała miejsce w lipcu[18], a o kolejnych opóźnieniach poinformowano w grudniu tego samego roku[19]. z kolei w lipcu 2020 pojawiły się informacje na temat braku harmonogramu realizacji inwestycji oraz braku zabezpieczonych środków na budowę[20].
W marcu 2021 władze Warszawy zapowiedziały powrót do pomysłu budowy kładki i powierzenie nadzoru nad projektem Zarządowi Dróg Miejskich. Uruchomienie przeprawy zapowiedziano na przełom 2023 i 2024 roku[21]. 14 października 2021 poinformowano o wyborze wykonawcy (Budimex) i oferty za 120,988 mln zł[22], a 23 listopada podpisano umowę z wykonawcą[23].
W sierpniu 2022 roku ogłoszono konkurs na nazwę kładki[24], w którym zwyciężyła nazwa „Agrafka”[25]. Nie ma jednak gwarancji, że ta nazwa zostanie nadana przez Radę m.st. Warszawy[25].
W związku z budową kładki zaplanowano także budowę przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego przez Wisłostradę oraz przebudowę ulicy Okrzei[2].
Budowa kładki rozpoczęła się od palowania w marcu 2022[26]. W grudniu 2022 zakończono budowę żelbetowych filarów[27]. W kwietniu 2023 zainstalowano pierwsze przęsło (od strony praskiej)[28]. W październiku 2023 roku zainstalowano ostanie przęsło i kładka połączyła oba brzegi Wisły[2].
Kładka widziana z góry ma kształt błyskawicy (jest załamana w dwóch punktach)[29]. Na środku zlokalizowano tarasy widokowe z siedziskami[29]. Spadek na budowli wynosi ok. 6 procent[29].
Kładka ma rdzawy kolor stali kortenowskiej[29].
Pomysł budowy kładki jeszcze przed rozpoczęciem prac wywołał kontrowersje, głównie dotyczące kwoty potrzebnej na realizację projektu (ok. 120 mln zł)[30]. Był on krytykowany przez radnych dzielnicy Ursynów[31]. W czerwcu 2022 roku pojawiły się także informacje o braku studium wykonalności oraz analizy kosztów i korzyści dla inwestycji[32].
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.