Logo linii Emirates | ||||
| ||||
Historia | ||||
Data założenia |
1985 | |||
---|---|---|---|---|
Rozpoczęcie działalności |
25 października 1985 | |||
Lokalizacja | ||||
Państwo | ||||
Węzeł | ||||
Kooperacja | ||||
Sojusz | ||||
Powiązania | ||||
Flota | ||||
Liczba samolotów |
268 | |||
Liczba tras |
164 | |||
Przedsiębiorstwo | ||||
Siedziba | ||||
Slogan |
„Hello Tomorrow” | |||
Skytrax | ||||
Strona internetowa |
Emirates Airline (Emirates) – linia lotnicza mająca siedzibę w Dubaju, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jej głównym węzłem jest lotnisko w Dubaju.
W okresie rozliczeniowym 2012–2013 linia przewiozła 39 391 000 pasażerów oraz 2 086 000 ton ładunków. Średni współczynnik zapełnienia samolotów w tym okresie wyniósł 79,7%[1]. Linia zatrudnia ponad 60 000 osób oraz jest własnością rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Linia powstała 25 października 1985[2]. Na początku dysponowała dwoma wyleasingowanymi samolotami: Boeing 737 oraz Airbus A300. Pierwsze loty odbywały się do Karaczi oraz Mumbaju. Pierwszym europejskim portem docelowym był Londyn (Gatwick) dodany w lipcu 1987. Lot do Singapuru w czerwcu 1990 zainicjował pierwsze połączenie z Azją Południowo-Wschodnią
Emirates i Emirates SkyCargo latają do 146 miejsc w 62 krajach na 6 kontynentach[3].
Emirates do niedawna posiadał tylko samoloty szerokokadłubowe – obecnie jedynym wąskokadłubowym samolotem należący do tej linii lotniczej jest Airbus A319-100CJ. Jako drugi przewoźnik na świecie (po Singapore Airlines) otrzymał Airbusa A380. Pierwszy A380 został dostarczony 28 lipca 2008. Linia na salonie lotniczym w Dubaju w 2007 r. złożyła jedno z największych zamówień w historii[2] na 70 Airbusów A350 (z opcją na 50), 11 A380 i 12 Boeing 777-300ER o wartości 34,8 miliarda $ (ceny katalogowe).
Podczas targów Dubai Air Show pod koniec 2013r. Emirates piszą od nowa historię rekordów w lotnictwie cywilnym dzięki zamówieniu 150 Boeingów 777X (obejmującemu 35 Boeingów 777- 8X i 115 Boeingów 777- 9X, wraz z prawami nabycia dodatkowych 50 egzemplarzy) oraz zamówieniu 50 Airbusów A380. Zamówienie maszyn Airbusa i Boeinga (z wyłączeniem praw zakupu) według cen katalogowych jest warte 99 miliardów dolarów, to także największe w historii zamówienie samolotów w lotnictwie cywilnym, jak i największe do tej pory zamówienie linii Emirates.
W środę 11 czerwca 2014 r. Emirates odwołały zamówienie na 70 samolotów pasażerskich dalekiego zasięgu A350. Decyzja przewoźnika ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich odbiła się poważnymi spadkami cen akcji europejskiego koncernu. Emirates tłumaczyły, że podjęły decyzję po dokładnym przeglądzie „potrzeb floty”. Jednocześnie największe linie lotnicze w regionie zwiększyły zamówienie na produkowane od 1994 roku Boeingi 777. W listopadzie linie Emirates wycofały ze służby swoje ostatnie samoloty Airbus A330 i A340. Tym samym przewoźnik, jako pierwszy i jedyny na świecie, dysponuje flotą pasażerską złożoną w całości z Airbusów A380 i Boeingów 777. Rezygnacja ze starszych samolotów odbywa się przy jednoczesnym wprowadzaniu do służby nowych modeli. Dzięki temu Emirates dysponują jedną z najmłodszych flot na świecie – jej średni wiek to 5,2 roku[6].
Stan floty na kwiecień 2022[7]:
Samolot (Model) | Liczba | Zamówione | Liczba Pasażerów (First/Business/Premium Economy/Economy) |
---|---|---|---|
Airbus A380-800 | 119 | 0 | 489 (14/76/0/399) 491 (14/76/0/401) 516 (14/76/0/426) 517 (14/76/0/427) 519 (14/76/0/429) 615 (0/58/0/557) |
Airbus A350-900 | 0 | 50 | bd. |
Boeing 777-200LR | 10 | 0 | 266 (8/42/0/216) |
Boeing 777-300ER | 124 | 0 | 354 (8/42/0/304) 354 (6/42/0/304) 356 (8/42/0/306) 360 (8/42/0/310) |
Boeing 777-800LX | 0 | 35 | bd. |
Boeing 777-900X | 0 | 115 | bd. |
Boeing 787-9 | 0 | 30 | bd |
Suma | 253 | 230 | |
Flota Emirates SkyCargo | |||
Boeing 747-400 | 2 | 0 | ``` |
Boeing 777-200F | 13 | 0 | cargo |
Suma | 15 | 0 | |
Flota Emirates Executive | |||
Airbus A319-100CJ | 1 | 0 | transport VIP |
Suma | 1 | 0 |
Emirates zdobyły nagrodę dla Najlepszego Przewoźnika według Skytrax w 2001[8] i 2002. W 2003 i 2004 linie zajęły 2. miejsce, w 2005 – 3. miejsce. W latach 2007–2008 Emirates zostały sklasyfikowane na 9. miejscu[9][10].
Najnowsze modele Boeing 777-200LR (B77L), Boeing 777-300ER (B77W) oraz Airbus A380 posiadają prywatne apartamenty z zamykanymi drzwiami, minibarem, fotelem zamienianym w płaskie, poziome łóżko. Zawierają pokładowy system rozrywki (ICE) z 23-calowym monitorem. W czasie lotów na długich trasach serwowanych jest 7 posiłków z kartą dań oraz pełny wybór win[14].
W starszych samolotach fotele rozkładają się, ale nie do pozycji poziomej i monitory są mniejsze.
Modele Boeing 777-200LR (B77L), Boeing 777-300ER (B77W) oraz Airbus A380 są wyposażone w rozkładane, poziome łóżka, ICE, gniazdka do ładowania laptopa, telefon, a niektóre maszyny wi-fi.
Starsze maszyny posiadają fotele z dużym kątem pochylenia i mniejszą ilością miejsca na nogi. ICE ma mniejszy ekran.
Kabina Economy jest podobna do wszystkich innych linii lotniczych. W każdym fotelu znajduje się monitor ICE, w którym dostępne są opcje telefonu, SMS oraz poczta elektroniczna.
Emirates jest głównym sponsorem klubów piłki nożnej: A.C. Milan, Arsenal F.C., Hamburger SV, i Real Madryt. Emirates jest także sponsorem mistrzostw świata Formuły 1 oraz kolarskiego zespołu UAE Team Emirates jeżdżącego w UCI WorldTour.
Linie lotnicze wprowadzają szereg długoterminowych inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju, które ograniczają ilość generowanych odpadów. Słomki plastikowe zastąpiono papierowymi[15], wyeliminowano plastikowe mieszadełka, a torby plastikowe używane do zakupów detalicznych podczas lotu zostały zastąpione torebkami papierowymi. Już w 2017 roku Linie Emirates wprowadziły w klasie ekonomicznej koce wykonane z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu.
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.