E81
Początek drogi

Gdańsk

Koniec drogi

Hrebenne

Długość

710 km

Województwa

gdańskie,
elbląskie,
olsztyńskie,
ciechanowskie,
warszawskie,
siedleckie,
lubelskie,
chełmskie,
zamojskie

Droga międzynarodowa E81 – byłe oznaczenie drogi w latach 1962–1985, prowadzącej z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański, Elbląg, Ostródę, Olsztynek, Glinojeck, Płońsk, Nowy Dwór Mazowiecki, Warszawę, Garwolin, Ryki, Kurów, Lublin, Piaski, Krasnystaw, Zamość i Tomaszów Lubelski do Hrebennego.

Droga E81 stanowiła bezpośrednie połączenie Trójmiasta ze stolicą oraz Lubelszczyzną. Kończyła się na granicy państwowej w Hrebennem, bez możliwości przekraczania jej (brak przejścia granicznego). Stanowiła część trasy europejskiej E81, której oficjalny przebieg był relacji TczewMalborkGrudziądzWarszawaLublin[1]. Dalszy przebieg nie był ustalony, ponieważ ZSRR nie był sygnatariuszem umowy z 1950 r. regulującej przebieg i standard tras europejskich.

W 1975 roku zatwierdzono nowy system numeracji tras europejskich, który obowiązuje od lat 80. Następcą E81 zostały dwie trasy europejskie:

W 1985 roku w Polsce dokonano reformy sieci drogowej, w wyniku której drogi przynależne do tras europejskich otrzymały nową numerację krajową, używane zamiennie z międzynarodowymi. Trasa E77 otrzymała numer 7, zaś E372 nr 17 – zasadniczo obowiązujące do dziś.

Historyczny przebieg E81

odcinek Warszawa – Zakręt wspólny z 13 E8
odcinek Kurów – Piaski wspólny z T12

Przebieg w Warszawie

ul. Pułkowaul. Marymonckaul. J. Słowackiego – ul. Stołeczna – ul. Marchlewskiego
odcinek wspólny z drogą międzynarodową E8
al. Jerozolimskiemost Poniatowskiego – al. Poniatowskiego – ul. Waszyngtonaul. Grochowska – ul. Płowiecka – ul. Bronisława Czecha

Zobacz też

Uwagi

  1. Do lat 70. obowiązywało oznaczenie drogi państwowej nr 51. W latach 70. została ona przemianowana na drogę międzynarodową T83; numer ten obowiązywał do 1985 roku.
  2. Oznaczenie obowiązywało od lat 70. do grudnia 1985 roku.
  3. Do lat 70. obowiązywało oznaczenie drogi państwowej nr 28. W latach 70. została ona przemianowana na drogę międzynarodową T12; numer ten obowiązywał do 1985 roku.
  4. Do lat 70. obowiązywało oznaczenie drogi państwowej nr 25. W latach 70. została ona przemianowana na drogę międzynarodową T12; numer ten obowiązywał do 1985 roku.

Przypisy

  1. Deklaracja w sprawie budowy głównych tras międzynarodowych, Genewa 1950. (fr. • ang.)
  2. TRASBUS - historia warszawskiej komunikacji miejskiej. [online], www.trasbus.com [dostęp 2021-04-17].
  3. TRASBUS - historia warszawskiej komunikacji miejskiej. [online], www.trasbus.com [dostęp 2021-04-17].

Bibliografia


Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się