E16
Początek drogi

Przejście graniczne Cieszyn

Koniec drogi

Gdynia

Długość

619 km

Województwa

bielskie,
katowickie,
częstochowskie,
piotrkowskie,
łódzkie,
płockie,
włocławskie,
toruńskie,
bydgoskie,
gdańskie

Droga międzynarodowa E16, nazywana także Szlakiem Śląsko-Bałtyckim[1] – byłe oznaczenie drogi w Polsce w latach 1962–1985, prowadzącej od przejścia granicznego w Cieszynie do Gdyni.

Droga E16 była tożsamą z trasą europejską E16 o przebiegu: BratysławaŻylinaCzeski CieszynKatowicePiotrkówŁódźŚwiecieGdańskGdynia[2].

Na przełomie lat 70. i 80. XX w. opracowano nowy system numeracji, który zaczął obowiązywać w 1985 roku. Za następcę E16 można uznać E75, o zbliżonym przebiegu w Polsce – zamiast przez Mikołów, Żory i Pawłowice poprowadzono trasę przez Tychy, Bielsko-Białą i Skoczów. W 1985 Polska przyjęła nowy system numeracji dróg krajowych, a trasy europejskie otrzymały numery krajowe używane zamiennie (równolegle) z międzynarodowymi. Trasa E75 otrzymała numer 1, który co do podstawowej zasady obowiązuje do dziś.

Obecnie polski odcinek posiada następujące oznaczenia krajowe:

Numer Przebieg
 938  CieszynPawłowice
 81  Pawłowice – ŻoryMikołówKatowice
 86 
 S86  Katowice – Sosnowiec
  91   Podwarpie – SiewierzCzęstochowaPiotrków TrybunalskiŁódźZgierzŁęczycaKrośniewiceWłocławekToruńChełmnoŚwiecieWarlubieTczewPruszcz GdańskiGdańsk
 468  Gdańsk – SopotGdynia

Historyczny przebieg E16

Przebieg w Łodzi

ul. Zgierska – ul. Pojezierska – ul. Letnia – ul. Towarowa – ul. Kasprzaka – ul. Parkowa – ul. Żeromskiego – al. Politechniki

odcinek wspólny z drogą międzynarodową E12
ul. Gagarina

ul. Rzgowska
ul. Zgierskaal. Włókniarzyal. Włókniarzyal. Adama Mickiewiczaul. Stefana Żeromskiegoal. Politechniki

odcinek wspólny z drogą międzynarodową E12
ul. Jurija Gagarina

ul. Rzgowska

Zobacz też

Uwagi

  1. Do lat 70. obowiązywało oznaczenie drogi państwowej nr 29. W latach 70. została ona przemianowana na drogę międzynarodową T12; numer ten obowiązywał do 1985 roku.
  2. Do lat 70. obowiązywały oznaczenia dróg państwowych nr 19 i 47. W latach 70. zostały one przemianowane na drogę międzynarodową T81; numer ten obowiązywał do 1985 roku.
  3. Do lat 70. obowiązywało oznaczenie drogi państwowej nr 51. W latach 70. została ona przemianowana na drogę międzynarodową T83; numer ten obowiązywał do 1985 roku.

Przypisy

  1. Województwo łódzkie. Mapa samochodowo-krajoznawcza 1:500 000, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1968.
  2. Deklaracja w sprawie budowy głównych tras międzynarodowych, Genewa 1950.
  3. Mapa samochodowa Polski 1:1 000 000, wyd. trzecie, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1975.
  4. Plan Łodzi, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1976.
  5. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979. ISBN 83-7000-017-7.
  6. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. VI. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1980.
  7. Łódź, wyd. czternaste, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1980.
  8. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. IX. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1985.

Bibliografia


Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się