E14
Początek drogi

Przejście graniczne Jakuszyce

Koniec drogi

Szczecin / Świnoujście

Województwa

jeleniogórskie,
zielonogórskie,
gorzowskie,
szczecińskie

Droga międzynarodowa E14, nazywana także Traktem Piastowskim[1] – byłe oznaczenie drogi w Polsce w latach 1962–1985, prowadzącej od przejścia granicznego w Jakuszycach do Szczecina i Świnoujścia.

Droga E14 była tożsamą z trasą europejską E14 o przebiegu: Trieste – Ronchi – UdineTarvisioVillachSalzburgLinzTáborPrahaMladá BoleslavJablonec – Novy Svet – Jelenia GóraSzczecin[2]. W 1968 roku została wydłużona do Świnoujścia[3].

Na przełomie lat 70. i 80. XX w. wdrożono nowy system numeracji. Za następcę E14 można uznać E65, o w dużej części identycznym przebiegu w Polsce – zamiast przez Kożuchów, Szprotawę i Bolesławiec poprowadzono trasę przez Lubin, Legnicę i Jawor. W 1985 Polska przyjęła nowy system numeracji tras europejskich, a 14 lutego 1986 roku dla dróg krajowych. Trasy europejskie otrzymały numery krajowe używane zamiennie (równolegle) z międzynarodowymi. Trasa E65 otrzymała numer 3, który co do podstawowej zasady obowiązuje do dziś.

Obecnie polski odcinek posiada następujące oznaczenia krajowe:

Numer Przebieg
  3  
  S3  
2491D Jelenia Góra – WleńPławna Dolna[4]
  297   Pławna Dolna – Lwówek ŚląskiBolesławiecSzprotawaKożuchówNowa Sól

Historyczny przebieg E14

odcinek Nowa Sól – Zielona Góra wspólny z 42
odcinek Zielona Góra – Szczecin wspólny z 46

odcinek Szczecin – Świnoujście jako część E14 od 1968 r.

Przebieg w Świebodzinie

  • lata 70. – 1985[5]
ul. Armii Czerwonej (obecnie ul. Wojska Polskiego) – ul. Świerczewskiego (ob. ul. Zachodnia) – ul. Stanisława Konarskiego – pl. Wolności – ul. Kolejowa – ul. Sulechowska

Przebieg w Zielonej Górze

ul. Wrocławska – ul. Nowotki – ul. Waryńskiego – ul. Bema – ul. Sulechowska

Zobacz też

Uwagi

  1. a b c d Oznaczenie obowiązywało od lat 70. do grudnia 1985 roku.
  2. Do lat 70. droga państwowa nr 42 biegła dalej przez Krosno Odrzańskie do Słubic. W latach 70. wraz ze zmianą numeracji dróg odcinek ten otrzymał oznaczenie drogi państwowej 40, które obowiązywało do grudnia 1985.
  3. Oznaczenie obowiązywało do lat 70., kiedy dokonano reformy numeracji dróg państwowych.

Przypisy

  1. Mapa samochodowo-krajoznawcza województwa wrocławskiego 1:500 000, wyd. III, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1972.
  2. Deklaracja w sprawie budowy głównych tras międzynarodowych, Genewa 1950.
  3. Organizacja Narodów Zjednoczonych: DECLARATION ON THE CONSTRUCTION OF MAIN INTERNATIONAL TRAFFIC ARTERIES SIGNED AT GENEVA ON 16 SEPTEMBER 1950 – MODIFICATIONS TO ANNEX I / DECLARATION SUR LA CONSTRUCTION DE GRANDES ROUTES DE TRAFIC INTERNATIONAL SIGNEE A GENEVE LE 16 SEPTEMBRE 1950 – MODIFICATIONS À L'ANNEXE I. United Nations Treaty Series, 1968. [dostęp 2018-10-12]. (ang. • fr.).
  4. OpenStreetMap
  5. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979. ISBN 83-7000-017-7.
  6. Mapa samochodowa Polski 1:1 000 000, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1972.

Bibliografia


Witaj

Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.

Źródło

Zawartość tej strony pochodzi stąd.

Odsyłacze

Generator Margonem

Podziel się