Droga krajowa nr 75 (DK75) – droga krajowa klasy GP (główna przyspieszona) oraz klasy G[1] o długości ok. 133 km, leżąca na obszarze województwa małopolskiego. Trasa ta przebiega od skrzyżowania ul. Igołomskiej i Brzeskiej w Krakowie (skrzyżowanie z drogą nr 79) do granicy ze Słowacją w pobliżu miejscowości Muszynka, dawne przejście graniczne Muszynka-Kurov. Na odcinku Nowy Sącz – Brzesko potocznie zwana jest Sądeczanką[2].
1 stycznia 2006 roku odcinek Krzyżówka – Muszynka został włączony w ciąg drogi nr 75 (poprzednio przebiegała ona od Krzyżówki do Krynicy-Zdroju). Stanowił wcześniej drogę powiatową, został przekazany w zarząd GDDKiA w stanie znacznego zniszczenia i nie posiada parametrów charakteryzujących drogę krajową. W drugiej połowie 2009 roku na tym odcinku wykonana została nowa nawierzchnia. Na odcinku Krzyżówka – Tylicz ograniczono ruch pojazdów o masie pow. 15 ton, a w Muszynce do jedynie 7,5 tony z powodu małej nośności mostów o drewnianej konstrukcji. Przebudowa tego odcinka do klasy GP (główna przyspieszona) przewidziana była na lata 2010–2013.
Pozyskanie decyzji środowiskowej dla budowy i przebudowy drogi krajowej 75 na odcinku Nowy Sącz – Brzesko planowane jest na rok 2020. Po uzyskaniu niniejszej decyzji planowane jest wyłonienie wykonawcy w trybie zaprojektuj i buduj z terminem zakończenia prac projektowych do 2023 roku. W 2024 roku planowane jest uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowych. Budowa - pierwotnie przewidziana na lata 2026–2029[3] - prowadzona będzie w latach 2029-2032.[4]
I etap tzw. "łącznika" istnieje od maja 2016 r. Jest to jednojezdniowa droga klasy GP o długości ok. 2,1 km. Umowę na wykonanie odcinka podpisano 10 marca 2014 r. z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym „IMB Podbeskidzie” ze Skoczowa, Przedsiębiorstwem Drogowo-Mostowym„ GODROM” z Gorlic oraz Przedsiębiorstwem Drogowo-Mostowym z Dębicy. Koszt budowy wyniósł prawie 44 mln zł.[5]
II etap jest w trakcie budowy; nowa droga powstaje między rondem w Jasieniu na DK94 a drogą krajową nr 75 w Okocimiu. Odcinek ma długość 2993 m. Trasa określana jest mianem łącznika brzeskiego, ponieważ łączy węzeł Brzesko na autostradzie A4 z DK94 i DK75. Planowane zakończenie budowy II etapu to lipiec 2024 r.[6]
10 czerwca 2019 podpisano umowę na budowę nowego mostu w Kurowie, koło Nowego Sącza na rzece Dunajec[7]. Budowę rozpoczęto w lipcu 2019 r.[8], natomiast otwarcie obiektu odbyło się 25 października 2021.[9]. Koszt inwestycji wyniósł 189 096 206,12 złotych[10].
Droga posiada parametry klasy GP na odcinkach:
oraz klasy G na odcinku Krzyżówka – Muszynka – granica państwa[1].
Od 13 marca 2021 roku[11] na całej długości drogi dozwolony jest ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony z wyjątkiem określonych miejsc oznaczonych znakiem zakazu B-19.
Wcześniej droga krajowa nr 75 była objęta ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi[12]:
Znak | Dopuszczalny nacisk |
Odcinek |
---|---|---|
do 10 ton |
| |
do 8 ton | Krzyżówka (981) – Tylicz – Muszynka – granica państwa |
W latach 1986[a][13]–2000 trasa na odcinku Brzesko – Jurków – Nowy Sącz – Krynica posiadała oznaczenie drogi krajowej nr 99[14].
Do maja 2016 roku droga posiadała odcinek wspólny z drogą krajową nr 94. Obecnie droga krajowa nr 75 biegnie wspólnie z autostradą A4 od węzła Targowisko do węzła Brzesko.
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.