|
|
Początek drogi
|
Gliwice A4 E40
|
Koniec drogi
|
Kraków A4 E40
|
Długość
|
101[1] km
|
Województwa
|
śląskie, małopolskie
|
Zdjęcie
|
DK 44 w Babicach
|
Przebieg trasy
|
|
A1
|
Rybnik, Czechy
|
A1
|
Pyrzowice, Częstochowa
|
A4E40
|
Opole, Wrocław
|
A4E40
|
Kraków, Rzeszów
|
88
|
Strzelce Opolskie
|
88
|
Bytom
|
902
|
Katowice
|
|
|
|
|
|
Gliwice Sośnica A4E40 A1 88 902
|
|
|
Przyszowice 921
|
|
|
Borowa Wieś 925
|
|
|
Mikołów, ul. Łączna 927
|
|
|
Mikołów, ul. Cieszyńska 81
|
|
|
|
81
|
Żory, Skoczów
|
|
|
|
44
|
odcinek wspólny z 81
|
|
|
przejazd pod wiaduktem kolejowym
|
|
|
Mikołów, ul. Katowicka 81
|
|
|
|
81
|
Katowice
|
|
|
|
|
|
Mikołów,ul. Bielska 928
|
|
|
Tychy Wilkowyje – ul. Podleska, Katowice
|
|
|
wiadukt nad linią kolejową Tychach Wilkowyjach
|
|
|
Stare Tychy
|
|
|
Tychy – ul. Katowicka, Tychy Czułów, Katowice
|
|
|
Stacja paliw Tychy (Orlen)
|
|
|
Stacja paliw Tychy (BP)
|
|
|
Tychy 1E75 E462
|
|
|
|
1
|
Pszczyna, Bielsko-Biała
|
1
|
Mysłowice, Sosnowiec
|
|
|
|
|
|
Tychy Urbanowice
|
|
(proj)
|
rondo Tychy Urbanowice
|
|
|
Tychy – Fiat Auto Poland
|
|
|
|
|
|
Lędziny, Mysłowice
|
|
|
rondo Bieruń Stary
|
|
|
Bieruń Ściernie 931
|
|
(proj)
|
Bieruń Nowy S1E75 E462
|
|
|
Bieruń Nowy 934
|
|
|
most nad Wisłą
|
|
|
|
|
(proj)
|
Oświęcim
S1E75
|
|
|
rondo Oświęcim 933
|
|
|
Stacja paliw Oświęcim (BP)
|
|
|
most nad Sołą
|
|
|
Stacja paliw Oświęcim (Orlen)
|
|
|
rondo Oświęcim 948
|
|
|
|
|
|
Przeciszów 949
|
|
|
Zator 28781
|
|
|
|
28
|
Wadowice, Sucha Beskidzka
|
|
|
|
|
|
most nad Skawą
|
|
|
przejazd kolejowy w Palczowicach przez linię Wadowice – Skawina
|
|
|
rondo Skawina – ul. Piłsudskiego
|
|
|
rondo Skawina – ul. Energetyków
|
|
|
Skawina – ul. Tyniecka
|
|
|
Skawina – ul. Krakowska
|
|
(108)
|
Kraków Skawina A4E40
|
|
|
|
A4E40
|
Tarnów, Rzeszów
|
A4E40
|
Katowice, Wrocław
|
|
Droga krajowa nr 44 (DK44) – droga krajowa klasy GP oraz klasy G[2] przebiegająca przez województwo śląskie oraz małopolskie. Jest jedną z pięciu dróg, obok DW780, A4, DK79 i DK94, łączących Górny Śląsk z Krakowem, a także najbardziej wysuniętą na południe spośród wymienionych. Omija konurbację katowicką od strony południowej, łącząc na jej terenie Gliwice z Mikołowem, Tychami, Bieruniem, Oświęcimiem i Krakowem. Odgrywa szczególnie ważną rolę dla miast leżących w zachodniej Małopolsce, ponieważ łączy je z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. Obszar, który przecina DK44, jest uprzemysłowiony.
Klasa drogi
Droga posiada parametry klasy GP na odcinku Gliwice – Mikołów – Tychy – Oświęcim oraz klasy G na odcinku z Oświęcimia przez Zator i Skawinę do Krakowa[2].
Dopuszczalny nacisk na oś
Od 13 marca 2021 roku na drodze dozwolony jest ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony[3].
Do 13 marca 2021
W latach 2012[4]–2021 droga krajowa nr 44 objęta była ograniczeniami dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi. Poniższa tabela zawiera dane według rozporządzenia z 2017 roku[5]:
Od 2012 r. do 2015 r.[6] miejscowością będącą stykiem poszczególnych odcinków o różnej nośności drogi był Oświęcim.
Historia numeracji
Na przestrzeni lat trasa posiadała różne oznaczenia i klasyfikacje:
Numer
|
Przebieg
|
Lata obowiązywania
|
Źródło
|
Klasyfikacja
|
Uwagi
|
33
|
Gliwice – Mikołów – Tychy – Bieruń Stary – Oświęcim – Zator – Skawina – Kraków
|
1952 – lata 70 XX w.
|
Mapa samochodowa Polski 1:1 000 000, Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1962 .brak strony (książka)
|
droga państwowa
|
|
33
|
Gliwice – Mikołów
|
lata 70 XX w. – 1985
|
- Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979. ISBN 83-7000-017-7.brak strony w książce
- Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. IX. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1984.brak strony w książce
|
221
|
Mikołów – Tychy – Oświęcim – Zator
|
?
|
Zator – Skawina – Kraków
|
droga drugorzędna
|
- klasyfikacja na podstawie oznaczenia na mapach
- nieznana numeracja
|
92
|
Gliwice – Mikołów – Tychy
|
1985 – 2000
|
- Uchwała nr 192 Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. nr 3, poz. 16)
- Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. 1. Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 1996/1997. ISBN 83-904373-2-5.brak strony w książce
- Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. II zmienione i poprawione. Szczecin: Wydawnictwo Kartograficzne KOMPAS, 1997/1998. ISBN 83-904373-3-3.brak strony w książce
|
droga krajowa
|
950
|
Tychy – Bieruń – Oświęcim – Zator
|
odcinek oznaczany jako dopuszczony do ruchu ciężkiego (dop. nacisk na oś do 10 ton)
|
952
|
Zator – Skawina – Kraków
|
odcinek oznaczany jako dopuszczony do ruchu ciężkiego (dop. nacisk na oś do 10 ton)
|
44
|
Gliwice – Mikołów – Tychy – Oświęcim – Zator – Skawina – Kraków
|
od 2000 z późniejszymi zmianami
|
- Zarządzenie nr 6 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 9 maja 2000 r. w sprawie nowych numerów dróg krajowych
(wykaz dróg w archiwum Rzeczpospolitej )
- POLSKA Atlas drogowy 1:200 000. Mapy Ścienne Beata Piętka, 2000.brak strony w książce
- Mapa samochodowa Polski 1:700 000. Wyd. XXVII. Dom Wydawniczy PWN, 2016. ISBN 978-83-7705-942-5.brak strony w książce
|
obecnie droga kończy się na węźle z autostradą A4
|
Przemysł, gospodarka, restauracje i sklepy przy DK44
W Tychach przy DK44 położone są takie firmy jak: Kompania Piwowarska (Tyskie Browary Książęce) oraz fabryka Fiat Auto Poland. W Mikołowie znajdują się hipermarket Auchan i bar szybkiej obsługi McDonald’s, z kolei w Tychach lokale McDonald’s i KFC oraz Śląska Giełda Kwiatowa. W Skawinie DK44 przebiega przez przemysłowe obszary miasta, są to trzy specjalne strefy gospodarcze: SAG, SOG, SAG HUTA w których znajdują się m.in. Elektrownia Skawina, była Huta Aluminium oraz Valeo.
Węzły drogowe i skrzyżowania z ważnymi szlakami komunikacyjnymi
Obecnie trasę tę przecina autostrada A1, autostrada A4, droga krajowa nr 1, droga krajowa nr 81, droga krajowa nr 28 i droga ekspresowa S7. Oprócz tego drogę tę przecina 11 dróg wojewódzkich, a w przyszłości trasę tę ma przeciąć droga ekspresowa S1 (Bieruń i Oświęcim).
Szerokość trasy
Trasa posiada dwie jezdnie w Mikołowie (odcinek wspólny z drogą krajową nr 81 oraz od węzła z DK81 do granicy Mikołowa z Tychami) oraz w Tychach (na wiadukcie w Tychach-Wilkowyjach nad torami kolejowymi, na węźle z drogą krajową nr 1 i obwodnica Bierunia Starego wybudowana dla celów fabryki Fiata). Na pozostałych odcinkach jest jednojezdniowa o parametrach 1+1, 1+2 oraz 1+3, a na mikołowskim odcinku DK44 znajduje się kilka niebezpiecznych zakrętów.
DK44 jako obwodnica
Droga krajowa nr 44 jest obwodnicą dla miast Mikołów, Bieruń Stary, Skawina oraz częściowo dla Oświęcimia. DK44 jest również uważana za południową obwodnicę GOP.
Oprócz tego w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała ma powstać też południowa obwodnica Bierunia Nowego, która prawdopodobnie wejdzie w część DK44.
Miasta leżące na trasie DK44
- Gliwice (A1, A4, DK78, DK88)
- Mikołów (DK81, DW928)
- Tychy (S1, DK1, DK86)
- Bieruń (DW934)
- Oświęcim
- Zator (DK28)
- Skawina (DW953)
- Kraków (A4, DK7, DK75, DK79, DK94)
Przypisy
- ↑ Opis trasy [online], Mapy Google [dostęp 2022-03-25] .
- ↑ a b Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Zarządzenie nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 3 października 2017 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych. gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-10-22]. (pol.).
- ↑ Ustawa z dnia 18 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 54)
- ↑ Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2012 r. poz. 1061)
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 21 kwietnia 2017 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2017 r. poz. 878)
- ↑ Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t (Dz.U. z 2015 r. poz. 802)
Linki zewnętrzne
- ↑ – drogi obecnie nieuwzględnione w rozporządzeniu regulującym sieć dróg krajowych w Polsce.