Insygnia Czeskich Sił Powietrznych | |
Państwo | |
---|---|
Data sformowania |
1993 |
Dane podstawowe | |
Obecny dowódca |
Generał dywizji Petr Čepelka |
Siły Powietrzne Armii Republiki Czeskiej (cz. Vzdušné síly Armády České republiky) – wojska lotnicze, będące jednym z rodzajów Czeskich Sił Zbrojnych, powstałe w wyniku podzielenia lotnictwa Czechosłowacji (Československé letectvo) w 1993 roku. Obecnie dysponują 110 pojazdami powietrznymi, 58 samolotami i 52 śmigłowcami.
W okresie międzywojennym Czechosłowacja produkowała samoloty Bloch MB.200, myśliwskie Avia B-534 (424) i Bk-534 (113). Po drugiej wojnie światowej Czechosłowackie Siły Powietrzne były wyposażone w samoloty Supermarine Spitfire, Avia S-199, Jak-23, MiG-15, MiG-17, MiG-19, MiG-21, MiG-23, MiG-29, Su-7, Su-22 i Su-25 oraz śmigłowce Mi-8. Po rozpadzie Czechosłowacji armia niepodległych Czech wypożyczyła (do 2027) szwedzkie samoloty JAS 39 Gripen, które obecnie stanowią główną siłę bojową lotnictwa. Czechy dysponują także polskimi śmigłowcami Sokół PZL W-3 i PZL Mi-2. W zamian za długi Rosja dostarczyła nowe Mi-171Sh i Mi-35. Dla zastąpienia Tu-154 zakupiono dwa A319CJ, An-26 zastąpiły C-295M. W lipcu 2019 czeski minister obrony Lubomír Metnar podpisał kontrakt na zakup dwóch samolotów transportowych Airbus C295 mają one zostać dostarczone w latach 2020–2021.[1] W dniu 2 września 2020 roku Czechy zakończyły eksploatacje samolotów pasażerskich Jak-40.Ceremonia ich pożegnania odbyła się na terenie 24. bazy lotnictwa transportowego na lotnisku Praga-Kbely.[2]
Centrum Szkolenia Lotniczego (CLV) Pardubice, EV-97, 8xZ-142C-AF, 7xL-39C, 9xEnstom 480B-G, L-410 UVP, 3xMi-17, od 2004 szkolenie prowadzi zewnętrzna firma.
Samolot | Kraj pochodzenia | Zdjęcie | Typ | Wersje | W służbie[4][5] | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Samoloty Myśliwskie | ||||||
JAS 39 Gripen | Szwecja | samolot myśliwski | JAS 39C | 12 | Leasing przedłużono do 2029 roku. W 2016 roku Czesi powiadomili, że zmodernizują posiadane przez własne lotnictwo samoloty wielozadaniowe Gripen. Za realizację prac odpowiada szwedzka agencja FMV[6]. | |
Aero L-159 | Czechy | treningowy bliskiego wsparcia |
L-159A | 16 | ||
Specjalnego przeznaczenia | ||||||
Let-410 | Czechy | rekonesans | L-410FG | 2 | ||
Samoloty transportowe | ||||||
CASA C-295 | Hiszpania | transport | C-295M | 6 | ||
Let L-410 | Czechy | transport | L-410UVP-E | 4 | ||
Samoloty szkoleniowe-treningowe | ||||||
JAS 39 Gripen | Szwecja | trening bojowy | JAS 39D | 2 | ||
Aero L-159 | Czechy | treningowy | L-159T1 | 8 | ||
Śmigłowce | ||||||
Mi-8 | ZSRR Rosja |
śmigłowiec transportowy | Mi-17
Mi-171 |
21 | ||
Bell AH-1Z Viper | Stany Zjednoczone | śmigłowiec bojowy | AH-1Z | 4 | ||
Bell UH-1Y Venom | Stany Zjednoczone | śmigłowiec użytkowy | UH-1Y | 4 | ||
PZL W-3 Sokół | Polska | śmigłowiec użytkowy | PZL W-3A | 10 |
Uczę się języka hebrajskiego. Tutaj go sobie utrwalam.
Zawartość tej strony pochodzi stąd.