Ten artykuł od 2021-12 wymaga zweryfikowania podanych informacji.
Należy podać wiarygodne źródła w formie przypisów bibliograficznych. Część lub nawet wszystkie informacje w artykule mogą być nieprawdziwe. Jako pozbawione źródeł mogą zostać zakwestionowane i usunięte. Sprawdź w źródłach:
Encyklopedia PWN • Google Books • Google Scholar • Federacja Bibliotek Cyfrowych • BazHum • BazTech • RCIN • Internet Archive (texts / inlibrary) Dokładniejsze informacje o tym, co należy poprawić, być może znajdują się w dyskusji tego artykułu. Po wyeliminowaniu niedoskonałości należy usunąć szablon {{Dopracować}} z tego artykułu.
Ten artykuł dotyczy formy reklamy lub komunikatu. Zobacz też: inne znaczenia.
Banner, baner[a] – forma reklamy, komunikatu lub innego przekazu. Najczęściej jest to wydrukowany na płachcie materiału przekaz informacyjny lub reklamowy.
W internecie banner to graficzna forma przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, często będąca odnośnikiem do strony promowanego produktu. Najczęściej jest wykonany w technologii Adobe Flash, wcześniej były to głównie animowane pliki graficzne w formacie GIF, czasami stosowane są pliki JPEG. Animacje w formacie Adobe Flash, mimo że atrakcyjniejsze wizualnie, wymagają jednak, aby użytkownik miał zainstalowaną w systemie i aktywną specjalną wtyczkę do ich odtwarzania. Nie wszyscy reklamodawcy zdają sobie sprawę z tego, że taka animacja nie zostanie wyświetlona u niektórych użytkowników (zostanie wyświetlona prośba o zainstalowanie wtyczki).
Jednym z rodzajów bannera jest interaktywny expand banner, który rozwija się po najechaniu na niego kursorem myszy. Maksymalne rozmiary to zwykle 468 × 240 pikseli.
Skuteczny banner internetowy
Cechy charakteryzujące skuteczny banner to:
Przyciągający oko, oryginalny wygląd, wyróżniający się z całej strony.
Treść zwięzła, zmuszająca oglądającego do interakcji – zawierająca pytania i celne, ale krótkie stwierdzenia, nakazujące Internaucie natychmiastowe podjęcie określonych działań. Brak zbędnych informacji.
Jeśli banner jest animowany (np. GIF lub flash) to długość animacji powinna być niewielka, żeby widz się nią nie znudził i nie przestał oglądać przed końcem.
Czas ściągania bannera nie może być długi, najlepiej by reklama była nie większa niż ok. 20 kB.
Powinien mieć określone wymiary (w zależności od wybranego systemu wymiany bannerów) – dlatego tworząc banner, dobrze jest wykonać go w kilku standardowych wielkościach.
Standardowe rozmiary bannerów
Istnieje wiele standardów rozmiarów bannerów. Za jednostkę miary przyjmuje się piksel.
Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej (EIAA) oraz Biuro Reklamy Interaktywnej w Europie (IAB Europe) ustaliły następujące znormalizowane formaty bannerów (wytłuszczono formaty najbardziej popularne):